کد خبر: 116199
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

فاضل میبدی: آقایان به دولت احمدی نژاد هم «دولت امام زمان» می گفتند، آخرش چه شد؟/ در کشورهای دموکرات برای این فساد کم است چون «قدرت» محدود و زمان مشخصی دارد/ در کشوری که تملق و چاپلوسی زیاد است، فساد همیشه در آن جریان دارد

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: همه انسان‌ها در معرض خطر و گناه قرار می‌گیرند چه روحانی، چه مقام و مسئول عالی‌رتبه. مردم باید آزاد باشند و بتوانند مسئولان کشور را نقد و نصیحت کنند. شما نگاه کنید این آدم‌هایی که در تاریخ به عنوان ظالم از آن‌ها یاد می‌شود از اول که ظالم نبودند، هنگامی‌که به قدرت رسیدند تغییر رویه دادند. فکر می‌کنید امروز چرا در کشورهای دموکراتیک فساد در دستگاه‌های اداری کمتر است؟ به این دلیل که قدرت‌ها محدود و زمان‌دار است. از طرفی چشم‌های کنترل‌کننده بسیار است، احزاب و مطبوعات آزاد هستند، سین‌جیم کردن‌ها جدی است مشخص است که فساد کمتر به وجود می‌آید.

فاضل میبدی: آقایان به دولت احمدی نژاد هم «دولت امام زمان» می گفتند، آخرش چه شد؟/ در کشورهای دموکرات برای این فساد کم است چون «قدرت» محدود و زمان مشخصی دارد/ در کشوری که تملق و چاپلوسی زیاد است، فساد همیشه در آن جریان دارد

به گزارش دیده‌بان ایران، «چاپلوسی» صفتی که این روزها می‌شود به خیلی از دولتمردانی نسبت داد که کورکورانه و شاید از سر لجبازی با رقیب در پی ساختن بت از رئیس‌جمهوری هستند که هنوز دو ماه از شروع کارش نگذشته است. بتی که در دولت نهم و دهم یکبار شکسته شد اما انگار این شکستن برای برخی به درس عبرت تبدیل نشده است.

حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص تشبیهات و تمثیلات عجیب در رابطه با دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: ما معمولا بسیار زیاد از این شباهت‌سازی های تاریخی و افراطی‌گری‌های بی جا آسیب دیده‌ایم. خیلی از بزرگان این افراطی‌گری‌ها را در زمان آقای احمدی‌نژاد ابراز کردند. من از آقایان خواهش می‌کنم کسی را با کسی دیگر مقایسه نکنید چه آن فرد مقام بالایی داشته باشد چه نه. بگذارید هر کسی در جایگاه خودش باشد. نمی‌شود کسی را با کسی دیگر مقایسه کرد. این شباهت‌سازی‌های تاریخی وتعریف‌های غلوآمیز به فرهنگ ما آسیب وارد می‌کند.

 

وی در ادامه افزود: یک دولت جدیدی بر سر کار آمده و هنوز هیچ ثمره و عملکردی از خود نشان نداده است این‌که ما بیایم این دولت را بزرگ نشان دهیم و با بزرگان مقایسه کنیم، کاملا اشتباه است. اتفاقی که در دولت آقای احمدی‌نژاد افتاد کار به جایی رسید که به آن دولت پس از پیامبر و امام زمان می‌گفتند. این رفتارها باعث شد خود احمدی‌نژاد هم باورش شود تا با رقیب مقابله کند. اگر این آقایان می‌خواهند با رقیب‌شان مبارزه کنند، با عمل ثابت کنند. اگر واقعا در این دولت کرونا مهار شد، تحریم‌ها برداشته شد، بازار کار رونق گرفت و آن 1 میلیون مسکنی که ایشان قولش را داده‌اند، ساخته شد آن وقت می‌شود به ایشان دست‌مریزاد گفت. اما اگر خلاف این اتفاق افتاد، همانند گذشته از این تعریف‌ها پشیمان خواهند شد که من امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد. اما شرایط کشور را که نگاه می‌کنیم، مخصوصا برخورد و عملکردهایی که از مجلس یازدهم دیده‌ام، نشان‌دهنده این است که همه این وعده‌ها در حد شعار است. نمی‌شود با شعار مردم را فریب داد. بنده از همه رسانه‌ها می‌خواهم تا 6 ماه صبر کنند، عملکرد دولت سیزدهم را ببیند بعد شروع به تعریف کنند.

میبدی با اشاره به اینکه فساد در کشور نهادینه شده است ادامه داد: امیدواریم خود آقای رئیس‌جمهور این تعریف‌ها را جدی نگیرد و آن تواضع و فروتنی خود را حفظ کند و الا بت‌سازی و مقدس‌سازی از هر کسی به ضرر فرهنگ آن جامعه است. بعد از 14 معصوم نباید هیچکسی را مقدس جلوه داد. همه انسان‌ها بدون استثنا جائزالخطا هستند. این‌گونه تقدیس کردن‌ها به هیچ وجه با فرهنگ اسلام و ایران سازگار نیست. باید این امکان فراهم شود که هر کسی را بشود نقد کرد. اگر دولتی و یا مسئولی کار خودش را به درستی انجام نمی‌دهد، باید او را نصیحت کنیم. امام علی (ع) به مردم گفتند که من را نصیحت کنید، من هم ممکن است خطا کنم. از گفتن سخن حق با من سر باز نزنید.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: فرهنگ نقد کردن باید در کشور ما به‌طور جدی پیگیری شود به ویژه در روزنامه‌ها. باید رسانه‌ها را آزاد بگذاریم تا بتوانند خاطیان کشور را نقد کنند. اگر در ابتدا فرهنگ نقادی در کشور ما رواج داشت، این همه تشکیلات فسادآور نهادینه نمی‌شد. علت این همه فساد در کشور این است که برخی از تیغ نقد خارج بودند. امیدواریم که رئیس جمهوری وظیفه خود را به درستی انجام دهد اما اگر دیدیم طوری پیش می‌روند که به سود کشور نیست، باید آن‌ها را مورد نقد قرار دهیم.

 

میبدی در پایان در خصوص تفاوت کشورهای دموکراتیک با سایر کشورها اظهار کرد: تاریخ برای همه قابل تکرار است. هر کسی که با تعریف و تقدیس‌های زیاد روبه‌رو می‌شود، غرور در او رخنه می‌کند. همه انسان‌ها در معرض خطر و گناه قرار می‌گیرند چه روحانی، چه مقام و مسئول عالی‌رتبه. مردم باید آزاد باشند و بتوانند مسئولان کشور را نقد و نصیحت کنند. شما نگاه کنید این آدم‌هایی که در تاریخ به عنوان ظالم از آن‌ها یاد می‌شود از اول که ظالم نبودند، هنگامی‌که به قدرت رسیدند تغییر رویه دادند. فکر می‌کنید امروز چرا در کشورهای دموکراتیک فساد در دستگاه‌های اداری کمتر است؟ به این دلیل که قدرت‌ها محدود و زمان‌دار است. از طرفی چشم‌های کنترل‌کننده بسیار است، احزاب و مطبوعات آزاد هستند، سین‌جیم کردن‌ها جدی است مشخص است که فساد کمتر به وجود می‌آید. اما در کشوری که تملق و چاپلوسی زیاد است، فساد همیشه در آن جریان دارد.

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر