کد خبر: 116500
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد؛

واکنش یک اصلاح طلب به اظهارات سردار کوثری/ حجت الاسلام انصاری راد: جنابِ سردار، مطلب اصلاح طلبان را خوب دریافت نکرده اید/ زندان‌های ایران در وضعیت وحشتناکی قرار دارند/ فرهنگ آقای خاتمی، فرهنگ علی بن ابی طالب و حسین بن علی است

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اصولگرایان در داخل کشور هم طرفدار خشونت‌ هستند. ما چهل سال است که در داخل کشور به وسیله اصولگرایان گرفتار خشونت هستیم. همه شاهد هستند که زندان‌های ایران در چه وضعیت وحشتناکی قرار دارد. این اصولگرایان هستند که مملکت را به این نقطه رسانده‌اند که ما روزی دست کم 500 کشته می دهیم در حالی که واکسن درستی هم به دست ما نمی‌رسد.

واکنش یک اصلاح طلب به اظهارات سردار کوثری/ حجت الاسلام انصاری راد: جنابِ سردار، مطلب اصلاح طلبان را خوب دریافت نکرده اید/  زندان‌های ایران در وضعیت وحشتناکی قرار دارند/ فرهنگ آقای خاتمی، فرهنگ علی بن ابی طالب و حسین بن علی است

«ما چهل سال است در کشور به وسیله اصولگرایان، گرفتار خشونت هستیم» ، « چه کسانی مسبب ممنوع‌التصویری آقای خاتمی است؟» این‌ها بخشی از سخنان حسین انصاری‌راد، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران است که به دلایل حمایت اصولگرایان از طالبان و همچنین علت کند بودن روند واکسیناسیون کرونا در زمان حسن روحانی اشاره کرده که مشروح گفت‌وگوی انصاری راد با خبرنگار دیده بان ایران را در ادامه می‌خوانید.

*آقای انصاری‌راد! سردار کوثری طی جدیدترین اظهارات خود گفته‌اند که اگر اصلاح‌طلبان دلشان به حال افغانستان می‌سوزد، بروند آنجا و بجنگند. ایشان همچنین در ادامه صحبت‌های خود تاکید کردند که نظام به اصلاح طلبان لطف داشته که اجازه صحبت به آن‌ها را داده است. نظر شما در این باره چیست؟

این سخنان به نظر بنده جواب سر بالا دادن و در حقیقت جواب ندادن است. مردم افغانستان در حال حاضر گرفتار گروهی هستند که به نام اسلام در حال خشونت و ویرانی هستند. کسی نگفته است که ایران با طالبان بجنگد. من صحبت های آقای خاتمی را دنبال کردم ایشان از مجامع جهانی درخواست کرد که این ملت مظلوم را از این وضعیت خارج کنند. من فکر می‌کنم این مقدار خشونت با شرایط امروز سازگار نیست. ایشان نه دعوت به جنگ کرده است نه مدعی جنگ است. آقای خاتمی در همان زمان که کنسولگری ایران 11 کشته در مزار شریف داد، مانع جنگ شد. نه آقای خاتمی نه بقیه اصلاح طلبان طرفدار جنگ نیستند. آقای خاتمی طرفدار آرامش و صلح و حقوق بشر است. مجامع جهانی باید در برابر این ظلمی که به برادران و خواهران افغان کرده‌اند، پاسخگو باشند این دعوت به جنگ نیست. جناب سردار یا مطلب را به خوبی دریافت نکردند یا نمی‌خواهند به صورت منطقی با مسئله رفتار کنند.

*به نظر شما علت این همه حمایت حاکمیت از طالبان چیست؟

بنده از حدود حمایت اصولگرایان از طالبان اطلاع ندارم. البته نا گفته نماند که صداوسیما و وزارت خارجه درگیری ها را محکوم کردند. اما اصولگرایان در داخل کشور هم طرفدار خشونت‌ هستند. ما چهل سال است که در داخل کشور به وسیله اصولگرایان گرفتار خشونت هستیم. همه شاهد هستند که زندان‌های ایران در چه وضعیت وحشتناکی قرار دارد. این اصولگرایان هستند که مملکت را به این نقطه رسانده‌اند که ما روزی دست کم 500 کشته می دهیم در حالی که واکسن درستی هم به دست ما نمی‌رسد. این ها معلول نوع سیاست اصولگرایان است بنابراین آن ها حرف کافی برا گفتن ندارند.

آقای روحانی با مذاکراتی که برقرار کرده بود نزدیک بود که به تحریم ها را پایان دهد اما چه کسانی وضعیت کشور را به این وضعیت رساندند؟ چرا باید این تحریم ها ادامه پیدا کند؟ چه کسانی مسبب ادامه پیدا کردن تحریم ها هستند؟ آقای روحانی رسماً اعلام کرد و همه شرایط هم این را نشان می داد که مذاکرات در دولت روحانی در حال اتمام است. چه کسانی به طول کشیدن این قضیه دامن زدند؟ این شرایط انزوا در ایران با این گرانی و این ها کار چه کسی است ؟ چه کسانی آقای خاتمی را که فدایی جمهوریت و مردم ایران است را ممنوع التصویر کرده‌اند؟ چه کسانی موسوی و کروبی و خانوم رهنورد را 11 سال در حصر قرار داده است ؟ چه کسانی به نام امنیت بخش عظیمی از ملت ایران را در زندان محبوس کرده است؟ گزارش‌هایی که از وضعیت داخل زندان ها به گوش می رسد به هیچ وجه با فرهنگ ایرانی و اسلامی همخوانی ندارد. این ها همه کار اصولگرایان است. بنابراین اصولگرایان حرفی برای گفتن ندارند. آن مطلبی که آقای خاتمی می گوید کاملا خطاب به مجامع جهانی بود. آقای خاتمی تحت هیچ شرایطی دیگران را به جنگ دعوت نمی کند.

*روزنامه کیهان در اظهارات چند روز گذشته خود به این موضوع اشاره کرد که اصلاح‌طلبانی که تا دیروز شعار نه غزه و نه لبنان می‌دادند الان چرا به فکر مردم افغانستان افتاده‌اند، نظر شما در این باره چیست؟

اصلاح طلبان و شخص آقای خاتمی طرفدار حقوق بشر هم برای ایران هم برای افغانستان و جهان اند. به هر صورت اصلاح طلبان طرفدار مصالحه هستند. اصلاح طلبان و شخص آقای خاتمی زمینه خشونت و ناامنی در منطقه را محکوم می‌کنند. باید به این توجه کرد که چه کسانی زمینه این نا امنی را ایجاد می‌کنند. چه کسانی فرهنگ‌شان فرهنگ جنگ و خشونت است. فرهنگ آقای خاتمی، فرهنگ علی بن ابی طالب و حسین بن علی است. آن شعاری که داده می‌شود بدین معنا نیست که اصلاح طلبان طرفدار لبنان نیستند.

*آیا این ناامنی هایی که در افغانستان وجود دارد دامن گیر ایران هم می‌شود؟

ما نیازمند یک سیاست عادلی هستیم که هم حقوق ایران را تامین کند و هم بتواند به ملت افغانستان کمک کند.

*حمایت دولت ایران از طالبان چه تبعاتی خواهد داشت؟

ارتباط ایران با طالبان نمی‌تواند به ضرر ایران تمام شود. ممکن است این ارتباط یک ارتباط دیپلماسی باشد. اصلاح‌طلبان طرفدار ارتباط با آمریکا هم هستند. من به عنوان یک اصلاح طلب طرفدار برقراری ارتباط با آمریکا هستم. اگر جنگ با آمریکا و اروپا بدین شکل ادامه پیدا کند، به ضرر ایران تمام خواهد شد.

*باتوجه به این که حضور نظامیان در دولت آقای رئیسی بسیار زیاد شده است، تبعات حضور نظامی‌ها در دستگاه های اجرایی دولت چیست؟

اولا بنده امیدوارم دولت رئیسی بتواند اعتماد و رضایت مردم ایران را جلب کند. اما نتیجه خوبی از درصد پایین مشارکت مردم در دو انتخابات گذشته نمی‌شود گرفت . شرکت مردم در انتخابات دولت اول و دوم روحانی حضوری امیدوار کننده بود. مقامات باید اعتماد را به مدیریت جلب کنند. اگر اعتماد مردم نباشد که البته مقدار زیادی از این اعتماد مخدوش شده است، مشروعیت نظام ضربه می‌خورد.

*به نظر شما حضور نظامی ها در دولت سیزدهم نوعی آرایشی نظامی برای اعتراضات آینده تلقی می‌شود؟

امیدوارم بدین شکل نباشد.

*در دولت آقای روحانی که البته مدت زمان زیادی از پایان آن نمی‌گذرد، کشور از لحاظ تامین واکسن به شدت دچار مشکل شده بود. اما در دولت آقای رئیسی که مدت زیادی از شروع آن نگذشته است، روند واکسیناسیون به شکلی عجیب در چند روز اخیر افزایش یافته است. این اقدام سوالات زیادی را در ذهن ها به وجود آورد. به نظر شما این اتفاق برنامه ریزی شده و برای تبلیغ دولت رئیسی و سیاه نمایی دولت روحانی بوده است؟

روحانی حاکم نبود. کسی که در کشور ما حکومت می کند تنها دولت نیست. در زمان روحانی هم تنها دولت تصمیم گیرنده نبود. در دولت روحانی حرف آخر را رهبری می‌زد. به هیچ وجه از دولت روحانی دفاع نمی کنم اما نمی‌شود یقه دولت روحانی را به‌خاطر کاری که نمی‌توانست انجام دهد بازخواست کرد. آقای روحانی باید کاری را که نمی‌توانست انجام دهد، می گفت و استعفا می داد. این آقای روحانی نبود که وضعیت واردات واکسن را بدین شکل رساند. بیش از این نمی‌توانم حرف بزنم. کشور ما دارای دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا است. جناح اصولگرا نقش اساسی در سیاست‌های چهل سال اخیر بازی کرده‌ است. اصولگرایان باعث و بانی شرایط امروز کشور هستند. آن قدرتی که بیشترین توانایی را در کشور دارا می‌باشد اصولگرایان است و آن ها مسبب شرایط بحرانی کشور هستند.

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر