کد خبر: 116829
A

خبرگزاری نزدیک به سپاه: آمریکا به لحاظ قانونی نمی‌تواند تحریم بیشتری علیه ایران اعمال کند

خبرگزاری فار به نقل از یک پژوهشگر روابط بین الملل نوشت: آمریکا به لحاظ قانونی نمی‌تواند تحریم بیشتری را اعمال کند ولی تحریم‌ها از لحاظ اعمال و اجرا قابلیت افزایش یا کاهش را دارند. در شرایط سخت تحریمی هم اگر درست کار کنیم می توانیم 3 تا 4 درصد رشد داشته باشیم. اگر آمریکا نتواند بازار معیشت را تحت تاثیر قرار بدهد، توان اعمال تحریم را از دست می دهد.

خبرگزاری نزدیک به سپاه: آمریکا به لحاظ قانونی نمی‌تواند تحریم بیشتری علیه ایران اعمال کند

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه از قول مهدی خانعلی زاده، پژوهشگر روابط بین الملل نوشت: ایران همیشه برای آمریکا مشکل است و تفاوتی نمی‌کند که حکومت پهلوی باشد یا جمهوری اسلامی. 

این کارشناس روابط بین الملل افزود: پذیرش اصل مذاکرات وین اشتباه بود. برای چه باید برای بازگشت آمریکا به برجام مذاکره کنیم؟ آمریکا اگر تمایل به بازگشت به برجام داشته باشد، بدون مذاکره هم می‌تواند بازگردد. 

وی خاطر نشان کرد: طبق شنیده‌ها در نهایت 40 درصد برجام اجرایی خواهد شد و یکی از شروط بسیار مهم نیز ادامه دادن مذاکرات در سایر زمینه‌ها است. 

خانعلی زاده گفت: سال دیگر انتخابات کنگره آمریکاست و اوضاع دولت آمریکا نابسامان است و جمهوری خواهان دست برتر را دارند. قطعا ترکیب مجلس نمایندگان و سنا به نفع جمهوری خواهان تغییر می کند و از طرفی دیگر برخی مهلت‌های زمانی برجام تا دو سال دیگر تمام خواهد شد و تحریم‌های توافق شده نه تنها لغو نخواهند شد بلکه با قدرت بیشتری اعمال می‌شوند. 

وی ادامه داد: از طرفی ایران اولویت سیاست خارجی بایدن نیست. الان اتفاقی که دارد می افتد این است که هیچ راهبردی نداریم که چه باید کرد. 

خانعلی زاده افزود: یک راهبرد این است که با همکاری سیاستی را که انگلیس در قرن 19 در رابطه با اروپا اعمال کرد دنبال کنیم و از طرفی دیگر باید میان شرق و غرب تعادل ایجاد کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: هیچ راهی جز رفع تحریم‌ها باقی نمانده اما رفع تحریم‌ با مذاکره صورت نمی‌گیرد چون مذاکره ابزار موثری برای اعمال فشار طرف مقابل است. 

این کارشناس روابط بین الملل خاطر نشان کرد: اینجاست که خنثی سازی تحریم ها اهمیت می یابد. آمریکا به لحاظ قانونی نمی‌تواند تحریم بیشتری را اعمال کند ولی تحریم‌ها از لحاظ اعمال و اجرا قابلیت افزایش یا کاهش را دارند. 

وی گفت: در شرایط سخت تحریمی هم اگر درست کار کنیم می توانیم 3 تا 4 درصد رشد داشته باشیم. اگر آمریکا نتواند بازار معیشت را تحت تاثیر قرار بدهد، توان اعمال تحریم را از دست می دهد. 

خانعلی زاده در ارتباط با فروپاشی آمریکا خاطر نشان کرد:  فروپاشی آمریکا به این معناست که قدرت نرم آمریکا در عرصه جهانی در حال فروپاشی است. 

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ممکن است آمریکا قوی شود اما نظم جهان غیرآمریکایی شود. برای همین می توان الان مناسبات جهانی را تضعیف کرد. می توان اف ای تی اف را نپذیرفت و باشگاه تحریمی ها را ایجاد کرد. در این نظم افول یافته هر چقدر بتوانیم توان اعمال تحریم های آمریکا را بگیریم، موفق به رفع تحریم ها خواهیم شد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر