کد خبر: 11692
A
ناگفته های محمد جهرمی از دو فساد بزرگ تاریخ کشور در گفت و گو با دیده بان ایران:

قوه قضاییه به بخش مهمی از فساد بابک زنجانی نرسیده است/ در جریان دادگاه مه آفرید گفتم چرا اطرافیان احمدی نژاد و بانک مرکزی به دادگاه فراخوانده نمی شوند؟!/ خاوری را برگردانند تا ناگفته ها مشخص شود / من احمدی نژاد را مرده سیاسی میدانم

جهرمی: در رابطه با مسئله آقای زنجانی من فکر میکنم که هنوز قوه قضاییه مثل خود همان فسادی که آقای مه آفریدانجام داده بود هنوز به بخش های مختلفی از این فسادها نرسیده است/ حجم فساد کشف شده در زمان آقای احمدی نژاد بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید

قوه قضاییه به بخش مهمی از فساد بابک زنجانی نرسیده است/  در جریان دادگاه مه آفرید گفتم چرا اطرافیان احمدی نژاد و بانک مرکزی به دادگاه فراخوانده نمی شوند؟!/ خاوری را برگردانند تا ناگفته ها مشخص شود / من احمدی نژاد را مرده سیاسی میدانم

دیده بان ایران : «من می گویم در رابطه با مه آفرید حتما باید اطرافیان آقای احمدی نژاد هم و بانک مرکزی به قوه قضاییه کشیده می شدند و پاسخگوی عملکرد خودشان می بودند یا اگر آقای خاوری فرار نمی کرد یا میتوانستند ایشان را برگردانند حتما زوایای دیگری از این فسادروشن می شد. سوال من این است که چه کسی اجازه خروج خاوری را داد؟! در رابطه با آقای بابک زنجانی هم من اعتقاد دارم که باید دید کی بابک زنجانی را بابک زنجانی کرد کی اجازه داد دو میلیارد یورو در اختیاراش باشد مگر می شود شما همین الان نفت خریداری کنید؟! تا ضمانت نامه بانکی نمی گرفتید تا پول نقد ازشما  نمی گرفتند نفت به کسی نمی دادند  همین الان هم نمیدهند» این ها را سید محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی ایران در کابینه اول محمود احمدی‌نژاد و البته مدیر عامل سابق بانک صادرات می گوید. همان بانکی که در جریان پرونده مه آفرید امیر خسروی نام اش بر سر زبان ها افتاد؛ جهرمی می گوید اکنون تبرئه شده است و نقشی در جریان  فساد سه هزار میلیاردی نداشته است و آنچه در رسانه ها منتشر شده تنها شایعه های رسانه ها بوده است. دیده بان ایران با محمد جهرمی گفت و گوی تفصیلی در این باره انجام داده است: 

 

 

نکات محوری مصاحبه تفصیلی پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران با محمد جهرمی در ذیل آمده است:

 

 

*من احمدی نژاد را مرده سیاسی میدانم

*کسانی که در سال 92 رای ندادند در سال 96 به روحانی رای میدهند

*در انتخابات ریاست جمهوری شبکه های اجتماعی به نفع روحانی کار میکنند

*قوه قضاییه به بخش مهمی از فساد بابک زنجانی نرسیده است

*در جریان دادگاه مه آفرید گفتم چرا اطرافیان احمدی نژاد و بانک مرکزی به دادگاه فراخوانده نمی شوند؟!

*اگر آقای خاوری فرار نمی کرد یا می توانستند ایشان را برگردانند حتما زوایای دیگری از فساد بزرگ روشن می شد

*در رابطه با مسئله آقای زنجانی من فکر میکنم که هنوز قوه قضاییه مثل خود همان فسادی که آقای مه آفریدانجام داده بود هنوز به بخش های مختلفی از این فسادها نرسیده  است

*احمدی نژاد مرا نمی خواست من هم احمدی نژاد را در دور دوم دیگر قبول نداشتم

*حجم فساد کشف شده در زمان آقای احمدی نژاد بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید

 

مشروح گفت و گوی پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران با محمد جهرمی در ذیل آمده است :

 

 

*دولت روحانی کمتر از 6 ماه دیگر تمام میشود. با توجه به شعارها و عده ها ، عملکرد دولت یازدهم  در بحث اقتصاد داخلی را شما چطور می بینید ؟

 

شعارها و وعده های اقتصادی روحانی در عرصه اقتصادی نوید یک شکوفایی اقتصادی را می داد. اما متاسفانه نتوانست به تمام شعارهایش جامه عمل بپوشاند.علل عدم موفقیت را می توان به چند سطح تقسیم بندی کرد. سطح اول تحریم های بین المللی علیه ایران بود. به عقیده من شرایط تحریم ها به گونه ای است که نمی توان انتظار رفع کامل آنها را تا چند سال متوالی داشت. بنابراین کار تبلیغاتی برخی رسانه ها بر این اساس که با آغاز برجام تمام تحریم ها برطرف شده از ابتدا اشتباه بود. در سطح دوم ما هنوز از رکود خارج نشده ایم و در خصوص  تورم هم که میگویند خیلی کم شده من البته این ادعا را درست نمی دانم.

 

*آمار رسمی  می گوید کم شده است ؟

 

طبق آمار تک رقمی شده است. اما در عالم واقع و در بازار اثرات آن را مشاهده نمی کنیم.  تک رقمی شدن  نرخ تورم بر اساس آمار  را نباید ناشی از عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم بدانید برای اینکه هر تورم شوک آوری که در کشور پدید می آید در سالهای بعد این تورم و روند افزایشی آن در سیستم اقتصادی کشور مستهلک می شود.  در دولت احمدی نژاد به دلیل رویکرد اقتصادی این دولت شاهد تورم های شوک آور متعددی بودیم و اکنون روند افزایشی تورم مستهلک شده است. به تعبیر ساده تر دیگر بازار دیگر تورم دو رقمی و روند افزایش را نمی پذیرد چرا که اقتصاد دچار رکود است.

 

*دلیل اصلی رشد تورم در دوره احمدی نژاد چه بود؟

 

دلیل اصلی رشد تورم در دوره احمدی نژاد پرداخت یارانه ها بود. از سوی دیگر تعدیل قیمت های حامل های انرژی که تا رقم حدود 40 درصد و 42 درصد افزایش پیدا کرد یک جهش تورمی را در بازار سبب شد. به زبان ساده تر وقتی شما قیمت بنزین صد تومانی را به هفتصد تومان می رسانید تورم بسیار زیادی افزایش پیدا می کند و این امر یک شوک سنگین را  به اقتصاد بازار وارد می کند.

 از سوی دیگر تحریم های اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکایی و سازمان ملل یک دفعه قیمت دلار که هزار تومان بود تا 4600 تومان هم افزایش داد و یک تورم شوک آوری در کشور به وجود آمد.

در تعریف علمی تورم امروز باید بگویم، از دوره احمدی نژاد تا به امروز کشور با رکود اقتصادی روبرو است. هر چقدر رکود اقتصادی تشدید شود تورم سال به سال مستهلک می شود. یکی از مولفه های افزایش تورم؛ افزایش نقدینگی است نقدینگی در دولت آقای روحانی به همان نسبتی که در دولت آقای احمدی نژاد و یا دولت های قبل افزایش پیدا کرده  است.

 

ما در برخی سال ها با نقدینگی 29 و 30 درصد روبرو بودیم. هر سال نسبت به سال قبل افزایش نقدینگی وجود دارد. این افزایش نقدینگی کمتر در توسعه اقتصادی و رونق اقتصادی به کار گرفته شده است. انتظار همگان از دولت روحانی این است که نقدینگی به سمت تولید هدایت شود. من معتقدم مجموعه عملکرد تیم اقتصادی دولت باعث نشده که تورم کم شود.

 

*دولت با ارائه آمار می گوید با رشد اقتصادی رو برو بودیم؟

 

امسال یکی از دلایل نرخ رشد اقتصادی افزایش قیمت نفت و میعانات نفتی است. قیمت نفت و تولید آن افزایش پیدا کرده این امر کمک بزرگی به مجموعه رشد اقتصادی در جامعه کرده است. بالطبع آثار افزایش تولید و صادارات قیمت نفت در سالهای بعد بهتر خودش را نشان میدهد ولی در بحث مجموعه اقتصادی میتوانم بگویم که متاسفانه تعطیلی کارخانجات و یا نزدیک به تعطیلی واحدهای تولیدی کشور تغییر مشخصی نداشته است.  

 

دولت روحانی در صنعت  نفت و پتروشیمی رشد خوبی داشته است اما در بخش فولاد متاسفانه خیلی ضعیف هستیم حتی باید اذعان کنم که در بخش صنایع فلزی بسیار ضعیف هستیم. صنعت ساختمان برخلاف انتظار ما رشد خوبی نداشته است .

 

*بخش کشاورزی را چگونه ارزیابی می کنید؟ عملکرد دولت در این بخش چگونه بود؟

 

در بخش کشاورزی عملکرد دولت نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است و البته این را جدا از اینکه زحمت خود مسئولین و دست اندرکاران بخش کشاورزی مخصوصا خود مردم است باید شکر گذار خداوند متعال باشیم نسبت به بارندگی و پراکنش بارندگی که بسیار به موقع و خوب انجام گرفته ما در تولید رشد تولید کشاورزی نسبتا خوب است.

مجموعه صادرات غیر نفتی مان به مراتب بهتر شده ولی اگر صادرات غیر نفتی مان را تفکیک کنیم و بگوییم بخش پتروشیمی ما  چقدر رشد کرده و بخش کشاورزی ما چقدر رشد کرده شاید خیلی قابل دفاع نباشد. دولت یازدهم در بخش پتروشیمی بهتر از گذشته عمل کرده است.  

 

 

 

IMAGE634670672796491751

*دلیل رشد کم اقتصادی نبود پتانسیل لازم بود یا اگر بخواهیم شفاف حرف بزنیم به روحانی اجازه ندادند ؟

 

هر دولتی با مشکلات متعددی روبرو است. دولت یازدهم هم وارث مشکلات اقتصادی گذشته بود. می توانم اذعان کنم که دولت روحانی با مشکلات متعدد اقتصادی و از همه مهم تر آشفتگی مدیریتی روبرو بوده است. آنچه به عنوان میراث دولت قبل برای آقای روحانی باقی ماند بیش از هر چیز مشکلات اقتصادی بود.

اما نباید فراموش کرد که  هر دولتی که می آید می گوید نگذاشتند من کار کنم نه این طور نیست من این را رد می کنم.  مدیر باید بتواند با همه شرایطی که برایش به وجود می آورند بر اساس آن قولی که داده و برنامه ریزی اهداف اش را دنبال کند. تیم اقتصادی دولت یازدهم نا هماهنگ است. هر کدام شان به مثابه جزیره مجزا از هم میخواهند پیش بروند و این عملی نیست.  معتقدم در بخش صنعت آقای نعمت زاده موثر عمل نکرده است و یا آقای ربیعی به زیر مجموعه بزرگ صنعتی اش در شستا تحرک کافی نداده است. به اصطلاح می توانم بگویم وزیر رفاه با مجموعه دولت همراه نبوده است و یا حتی در عملکرد آقای آخوندی باید اذعان کرد که رکود مسکن در کشور به شدت بالااست.

باید بدانیم که اقتصاد ایران وابسته به مسکن است.  همان گونه که اقتصاد آمریکا مسکنی است آمریکا چراخورد زمین چون مسکنش خورد زمین بعد آمدند مسکن را رونق دادند خود به خود اقتصاد زمان اوباما بهتر شد و الان میتوانیم بگوییم نرخ رشد آمریکا خوب است در بخش مسکن ولی در کشور ما مسکن خورد زمین خورد ولی بلند نشد.

 

*خیلی ها فلاش بک میزنند به دولت قبل مثلا میگویند دولت قبل اینقدر ویرانی داشته  که ما اگر هم بخواهیم جواب بدهیم 4 سال بعد میتوانیم جواب بدهیم

 

در دولت قبل هم من منتقد اوضاع  بودم و به خاطر همین هم در دوره دوم اش خودم از اول گفتم من نیستم ضمن اینکه خود آقای احمدی نژاد هم ما را نمی خواست ما هم احمدی نژاد را نمی خواستیم من منتقد بودم به نوع کارهایی که انجام می شد.

 در بعد اقتصادی ولی در دولت آقای احمدی نژاد مسکن روستایی بسیار خوب پیش رفت همان کسی که مسکن روستایی را پیش برده بود یعنی همین بنیاد مسکن که مسئولان آن در دولت آقای روحانی هم هستند ولی هیچ حمایتی نشدند که مسکن روستایی را با همان نسبت گذشته پیش ببرند. می توانستند  سالی 250 هزار 300 هزارتایی مسکن روستایی را بازسازی و تولید بکنند که انجام نشده بود مگر نمی شد همین را انجام داد مسکن مهر را نمی گویم مسکن روستایی را که همه قبول داریم کسی هم که این کار را کرده خود دولت  نگه اش داشت.

.

*رای روحانی در دوره آینده چگونه خواهد بود ؟

 

من برداشتم این است که اگر در مقابلش یک کاندیدای قدری نباشد باز دوباره رای می آورد چون رای آوردن آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور به عوامل گوناگونی بستگی داردکسانی که در سال 92 نیامدند رای بدهند  در سال 96 می آیند رای به روحانی رای میدهند .

در انتخابات ریاست جمهوری شبکه های اجتماعی به نفع روحانی کار میکنند شبکه های ماهواره ای به نفع آقای روحانی کار میکنند چون آنها معتقد هستند با روحانی بهتر از نوع احمدی نژاد و مثل احمدی نژاد در کشور میتوانند کار بکنند حالا جدا از اینکه یک شیطنت های دیگری هم دارند باید آقای روحانی دقت در این شیطنت ها هم بکند برای دوره بعد مراقب باشد ولی من اعتقاد دارم که آقای روحانی باز رای می آورد .

 

*در خصوص بحث بابک زنجانی حکمی که برای بابک زنجانی صادر شد حکم اعدام بود تا اینجا که گفتند بابک زنجانی اگر اموال را در اختیار ما قرار بدهد امکان تجدید نظر در حکم هست آیا حکم بابک زنجانی را قبول دارید یا نه؟

 

به من ربطی پیدا نمیکند که من بخواهم قبول داشته باشم یا نداشته باشم ولی با اعدام افراد مبارزه با فساد انجام نمی گیرد فسادی که ما در سیستم اجرایی مان در کشور داریم باید با تغییر همان سیستم جلوی فسادها را بگیرد چه در سیستم بانکی مان چه در سیستم قضایی مان چه در سیستم اجرایی مان چه در سیستم گمرک چه در سیستم مالیاتی باید تغییر صورت بگیرد.

 با شفاف سازی در سیستم و از طرفی الکترونیکی کردن مجموعه کارها و قابل رصد کردن همه بخش های مختلف باید یک مقدار جلوی فساد را بگیریم در کنارش هم باید افراد صالحی را بیاوریم ما هر چه افراد ناسالم را بیاوریم طبیعی است که فساد بیشتر می شود . بدون توجه به نیروی انسانی سالم اگر هم سیستم الکترونیکی  شود مثل دزدهایی که هر روزی که قفل ها پیشرفته تر میشوند آنها هم در دزدی پیشرفت می کنند. در رابطه با مسئله آقای زنجانی من فکر میکنم که هنوز قوه قضاییه مثل خود همان فسادی که آقای مه آفریدانجام داده بود هنوز به بخش های مختلفی از این فسادها نرسیده  است.

 

*یعنی اینقدر حجمش زیاد است ؟

 

من اعتقادم این هست که در رابطه با مه آفرید حتما باید اطرافیان آقای احمدی نژاد هم و بانک مرکزی به قوه قضاییه کشیده می شدند و پاسخگوی عملکرد خودشان می بودند یا اگر آقای خاوری فرار نمی کرد یا میتوانستند ایشان را برگردانند حتما زوایای دیگری از این فسادروشن میشد در رابطه با آقای بابک زنجانی هم من اعتقاد دارم که باید دید کی بابک زنجانی را بابک زنجانی کرد کی اجازه داد دو میلیارد یورو در اختیارش باشد مگر میشود شما همین الان نفت خریداری کنید؟! تا ضمانت نامه بانکی نمیگرفتید تا پول نقد ازشما  نمیگرفتند نفت به کسی نمی دادند  همین الان هم نمیدهند.

میگوییم تحریم بوده و میخواستیم دور بزنیم و از این حرفها یک محموله میدادیم نه چند تا محموله یا کدام وزیری این را آورده معرفی کرده در رابطه با آقای خاوری هم من اعتقادم این هست آقای خاوری در کانادا بوده همان موقع هم دو تابعیتی بوده خانوادش در کانادا زندگی میکردند چطور زمان وزیر اطلاعات وقت  تایید کردند به دولت معرفی کشد؟!

 

*پس بابک زنجانی دارد پاسخ عملکرد دولت احمدی نژاد را می دهد!

 

نخیر پاسوز عملکرد خودش میشود ولی این عملکرد یک بخش اش هم برمیگردد به بعضی از وزرا بعضی از مسئولین.

 

*پاسوز بخشی از همان افراد میشود ؟

 

پاسوز نیست عملکرد خودش است اگر پول را می آورد که پاسوز نمیشد عملکرد خودش است ولی چرا ما بی خود اعتماد میکنیم به کسانیکه خیلی توانایی آنچنانی برای معاملات نفتی ندارند شما برمی دارید این  همه نفت در اختیار او  میگذارید!

 

*اشاره به قوه قضاییه کردید شهریور امسال بود که رهبری یک جور نهی کرده احمدی نژاد نیاید در انتخابات در انتخابات بیایی به صلاحت نیست نمیخواهم این را باز کنم نظرتان با توجه به اینکه احمدی نژاد قاعدتا 4 سال دیگه یک گوشه است و هیچ اقدامی نمیکند برای انتخابات و سیاست بهتر نیست قوه قضاییه پرونده اش را رو کند یعنی رسیدگی به پرونده احمدی نژاد را شروع بکند ؟

 

من احمدی نژاد را مرده سیاسی میدانم نه چهار سال دیگر هیچ سال دیگری احساس میکنم که احمدی نژاد توان برگشت به سیاست های در حد رییس جمهوری را نداردو صلاحیتش را هم ندارد .

 

پس احمدی نژاد کلا پرونده اش بسته است؟

 

مرده سیاسی است هر موقعی رسیدگی بکند قوه قضاییه آن یک بحث دیگر است کاری ندارم رسیدگی میکند نمیکند بحثی به آن ندارم .

 

آیا تحریم ها در رشد فساد ما تاثیر داشت ؟

 

طبیعتا وقتی یک سیستم اقتصادی منظم کارش را به روال خودش انجام میدهد وقتی یک دفعه یک چوبی لای چرخ قرار میگیرد از ریل خارج میشود وقتی از ریل خارج میشود طبیعتا بعضی ها دنبال این هستند که یک جوری این قطار را از حرکت نندازند سعی کنند که در همان زمانی که از ریل خارج هست یک جوری نگهش دارند طبیعی است به دنبال موارد غیر رسمی یا غیر متعارف میروند وقتی غیر متعارف میشود شما زمانی هم که جنگ بود شما سنتان به اون مجموعه نمیرسد طبیعی است که ما همه ادوات جنگی مان یا انگلیسی بود یا آمریکایی بود از تانکمان هواپیماهای جنگی هلی کوپترهای جنگی اینها نیاز به قطعه داشتند نیاز به موتور داشتند آمریکا هم که ما را تحریم کرده بودنمیتوانستیم قطعه هلی کوپترهای آپاچی را بگیریم یا هلی کوپترهای مختلف دیگری بگیریم یا ناوگان دریاییمان اینها آمریکایی بودند اکثریت قریب به اتفاق چه جوری میرفتند تهیه میکردند شرکت هایی که ایرانی ها در کشورهای دیگر درست کرده بودند آنها میرفتند به نام خودشان بعضی از قطعات را میگرفتند گران تر هم میگرفتند البته بسیاری از شرکت های آمریکایی و انگلیسی میدانستند برای ایران دارند میفروشند و گران تر هم میفروختند بدون تضمین لازم هم میفروختند در آن زمان هم من یادم هست خبرهایی میرسید من آن موقع استاندار بودم در خبرها این بود که بعضی ها که پول را به نام شرکت شخصی خودشان گرفته بودند که بروند قطعه بگیرند پول را نیاوردند حالا رقم هایش اون موقع خیلی کمتر از دو میلیارد یورویی که آقای بابک زنجانی مثلا 100 میلیون دلار و 80 میلیون دلار و 50 میلیون دلار بود و اون موقع هم وزارت اطلاعات البته اطلاعات سپاه اون موقع بودش و یا مجموعه دیگران دنبال میکردند این پول را برگردانند قسمت اعظمی را هم توانستند برگردانند بعضی ها را هم دستگیر کردند بعضی ها را هم نتوانستند دستگیر کنند خلاصه هر موقعی قطار اقتصادی از ریل طبیعی خودش خارج بشود حکومت و دولت ها به دنبال این هستند که یک مسیر غیر متعارفی را تعریف کنند که اون مسیر غیر متعارف طبیعتا بی فساد نیست .

 

*یعنی مسئولین منتظر هستند این قطار از ریل بیاید بیرون تقصیر او بیاندازند

 

نه میخواهم بگویم که شاید مسئولین هم واقعا به دنبال این فساد نباشندنمی شود بگویی نیت مسئولین را زیر سوال بریم نه من قبول ندارم چون اکثر مسئولین را می شناسم آدم های سالمی هستند از لحاظ اقتصادی و زندگی اکثرشان البته یک اقلیتی هم با مشکل رو برو هستند که باید با آنها برخورد بشود ولی در عین حال میخواهم بگویم آنها هم مثل این هست که شما حقوقتان را قطع میکنند زندگیتان را مختل میکنند شما چه جوری باید بروید یک جوری زندگیتان را تعریف کنید قبلا میرفتید خبرنگاری حالا بروید منشی یک شرکتی بشوید یک تغییری در سیستم ناخواسته مجبوری داشته باشی در سیستم تحریم ها هم همینطور همه کشورهایی که تحریم زیادیدارند سعی میکنند تغییراتی را داشته باشند حالا این تغییرات بعضی هایش رسمی است مثل تغییر دلار مثل این هست که من معامله ای با هند میکنم با پول همان کشور انجام بدهم یا با روسیه میکنم با پول روسیه انجام بدهم این تغییر است ولی تغییر خوبی است تغییر رسمی است متعارف است ولی حالا من خواستم از روسیه دلار نقد بگیرم برای اینکه در بازار تهران دلار نقد بفروشم مجبورم که هم با دولت روسیه غیرمتعارف توافق بکنم هم قیمت غیر متعارف بدهم به کسی که نقد برای من دلار می آوردبه بانک مرکزی میدهد بانک مرکزی هم در بازار میخواهد بفروشد حالا اگر این وسط یک کسی یک سوء استفاده ای بکند در مسائل رسمی سوء استفاده خیلی کم است قابل رصد کردن است اینجا قابل رصد کردن نیست .

 

*چرا فساد در دولت احمدی نژاد گسترده شد؟

 

حجم فساد کشف شده در زمان آقای احمدی نژاد بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید. بگذارید آقای روحانی دوره 4 ساله یا 8 ساله اش تمام بشود چون کشف این فساد ها اون زمانی که من بانک صادرات رفتم آقای مه آفرید را شروع کرده بود قبل از اینکه من بروم در بانک فساد را شروع کرده بود من سال 88 رفتم در بانک آبان فساد را ما تا سال 90 کشف نکردیم سال 90 کشف کردیم

 

*چرا  نتوانستید ؟

نتوانستیم برای اینکه ثبت نبود در دفاتر ما چند بار هم استان خوزستان که یک بانک مستقل بود از نظر حقوقی و مالی چند بار هم بازرسی کرده بود چون در مجموعه شبکه ما ثبت نبود چون پول از بانک صادرات که نگرفته بود بخواهد ثبت بشود اوراق بانک صادرات جعل شده بود مثل این هست که دسته چک شما را جعل کنند از خود شما هم نگرفته باشند و شما هم در سیستم خودتان ثبت نکرده باشید طبیعی هست که نمیفهمید چند بار هم نظارت کرده بودند ولی نفهمیده بودند بعد خودشان توانستند خودشان را لو بدهند تقریبا خدا خواست اینها خودشان را لو بدهند. 

 

در جریان معاملات مه آفرید چه رخ می داد که زمینه ساز فساد می شد ؟

 

آنها یک سری اوراق جعلی داشتند یک سری هم غیر جعلی مثلا ده تا اوراق جعلی داشتند یکی هم غیر جعلی؛  یکی از اوراق جعلی  برمی گردد یعنی زمان سر رسید اش فرا می رسد. باید پول اش را میدادند اینها گم کرده بود خود آقای مه آفرید البته اگر با شعبه هماهنگ میکرد رئیس شعبه با مه آفرید تبانی داشت شاید رئیس شعبه میتوانست قطعا میتوانست شماره هایش را بگوید در مجموعه ما ثبت نیست و جعلی ها هست بدون اینکه با او هماهنگ کند به رئیس بانک استان خوزستان گفته بود 3-4 روز دیگر یک اوراق ارثی سر رسید شده دارم 25 میلیارد تومان ندارم بدهم 4-5 روز عقب بیاندازید آنهاهم رفتند در سیستم دیدند همچین ورقه ای وجود ندارد این اصل لو رفتن و کشف این قصه بود که اگر این هم عقلش میرسید با شعبه هماهنگ میکرد حتما نمیتوانست .

 

*مه آفرید را دیدید بعد از آن ماجرا ؟

نه اصلا ندیدم

 

*نخواستید یا نشد!

ندیدمش نه قبلش دیدم نه بعدش البته بعضی از دوستان من میگفتند شما که میرفتید برای دادسرا توضیحات بدهید آنجا در لابی نشسته بود من نتونستم تشخیص بدهم چون قبلشندیده بودم نتونستم تشخیص بدهم.

 

*حکمتان به کجا رسید ؟

 

8 میلیون تومان جریمه زدند خود قاضی میگفت من نظرم تبرئه هست ولی به من گفتند یک حکمی بزن من 8 میلیون تومان جریمه کردم ما 8 میلیون تومان را پرداخت کردیم حتی تجدید نظر هم نکردی مآقای محسن اژه ای بعد از اینکه آقایان و خانم های خبرنگار از او پرسیدند پس چرا جهرمی را اینقدر بزرگ کردی گفته بود ایشان سوء استفاده مالی نکرده بود خبرنگارها بزرگ کردند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر