کد خبر: 11694
A

محبیان: برخی نامزدهای اصول‌گرا حتما بر رای روحانی خواهند افزود/ قالیباف باید رویکردش را اصلاح کند

موسس حزب نواندیشان گفت: بعضی اصلاح‌طلبان ناراحت از بی اعتنائی روحانی ممکن است کاندیداهای سایه‌ای را برای انتخابات مطرح کنند.

محبیان: برخی نامزدهای اصول‌گرا حتما بر رای روحانی خواهند افزود/ قالیباف باید رویکردش را اصلاح کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امیر محبیان؛ استاد دانشگاه، موسس حزب نواندیشان، مدیرعامل خبرگزاری آریا رییس مرکز پژوهشی راهبردی آریا، در گفت و گویی که قبل از درگذشت آیت‌الله هاشمی انجام شده است به سوالاتی پیرامون انتخابات سال آینده پاسخ داده که در ادامه می اید؛

تعدد گفتمان‌های اصولگرایی و شرکت آنها در انتخابات فرآیندی مثبت ارزیابی می شود یا خیر؟

اگر اصطلاح گفتمان را در اینجا با مسامحه بپذیریم باید بگویم که اصولگرایان از میان سه رویکرد عدالت محورانه، آزادی محورانه، و امنیت محورانه باید راهی بسوی رویکرد کارکرد محورانه بگشایند زیرا هر سه گرایش پیشین بدلیل ناکارآمدی ها به نتیجه نرسیده است. کشور ما اکنون دچار چالش کارآمدی است و باید همه به سوی رفع آن برویم.

پیش بینی شما در رابطه با اینکه طیفی از اصولگرایان برنامه ای برای حمایت از روحانی بعنوان گزینه ی نهایی در پیش بگیرند، چیست؟ آیا ممکن است با پیش شرط، و یا سهم خواهی حمایت کنند؟

احتمال این که طیفی از اصولگرایان بصورت تشکیلاتی از روحانی حمایت کنند زیاد نیست مگر آن که انسجام عملیاتی اصولگرایان کاملا متلاشی شود و همه عمل به اختیار کنند البته بعضی فکر می کنند که در هر حال احتمال پیروزی روحانی کم نیست و با صف بندی مقابل او عملا او را بسوی اصلاح طلبان رانده ایم. اما این نگرش هوادار زیادی ندارد.

نظرشما در مورد برنامه انتخاباتی طیف احمدی نژادی در قالب احزابی مثل یکتا چیست؟ اگر قصد به اجماع داشته باشند از نظر فکری به کدوم گروه وابستگی یا ارادت بیشتری نشان خواهند داد؟

احمدی نژاد اگر خودش نیاید که ظاهرا حضورش منتفی شده است؛ به گمانم هیچکدام از احزاب موجود را دارای آن کفایت نمی داند که مورد حمایت قرار داده یا کاندیداهای موجود را در حد حمایت کامل خود نمی داند. اما این که سیاست انتخاباتی او در صحنه بدون احمدی نژاد چیست ؛ باید منتظر شد و دید.

در بین نامزدهای احتمالی؛ جلیلی، قالیباف، بذر پاش، و کاندید حزب موتلفه مصطفی میرسلیم کدامیک را دارای ظرفیت رقابت با روحانی می دانید، و چرا؟

مطمئنا هنوز قالیباف در سطح رقابتی تری به نسبت سایر کاندیداهای مطرح شده است. بعضی از این افراد در صورت مطرح شدن حتما بر رای روحانی خواهند افزود. قالیباف هم باید إصلاحاتی در رویکرد خود داشته باشد تا بتواند روحانی را در چالش بیاندازد. هدف نخست قالیباف اگر کاندیدا شود؛ باید کشاندن انتخابات به دور دوم باشد معمولا در دور دوم وضع اصولگرایان خوب بوده است.

استراتژی روحانی و اصلاح طلبان در انتخابات آینده با چه شرایطی پیش خواهد رفت؟

اصلاح طلبان با اختیار یا ناگزیر از روحانی حمایت خواهند کرد هر چند بعضی اصلاح طلبان ناراحت از بی اعتنائی روحانی ممکن است شبهاتی یا کاندیداهای سایه ای مطرح کنند که جدی نخواهد بود. اصلاح طلبان فعلا می کوشند شوراها را تسخیر کرده و زمینه را برای انتخابات ریاست جمهوری ١٤٠٠ و حضور شفاف خود آماده کنند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر