کد خبر: 11697
A

مروری بر روزنامه های یکشنبه ۲۶ دی ماه

به نظر می‌رسد روزنامه‌های امروز لایه‌های اولیه خبر شوکه‌کننده درگذشت آیت‌الله هاشمی را پشت‌سر گذاشته‌اند و به تاثیر این اتفاق در رویدادهای مهم سپهر سیاسی ایران پرداخته‌اند. چنانکه روزنامه‌ای امروز نوشت «تمدید روحانی خواست هاشمی بود» و و در جای دیگری از «اتاق جنگ روانی علیه دولت»خبر می‌دهد.

مروری بر روزنامه های یکشنبه ۲۶ دی ماه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نظر می‌رسد روزنامه‌های امروز لایه‌های اولیه خبر شوکه‌کننده درگذشت آیت‌الله هاشمی را پشت‌سر گذاشته‌اند و به تاثیر این اتفاق در رویدادهای مهم سپهر سیاسی ایران پرداخته‌اند. چنانکه برای مثال اعتماد در شماره امروز خود و در گفت‌وگو با غلامحسین کرباسچی این موضوع را مطرح می‌کند «تمدید روحانی خواست هاشمی بود» و در گزارش‌های دیگری از «اتاق جنگ روانی علیه دولت خبر می‌دهد.»
 
photo_2017-01-15_10-48-51
 
photo_2017-01-15_10-48-44photo_2017-01-15_10-48-04
گفت‌وگوی الهام یوسفی با غلامحسین کرباسچی با این سوال اغاز می‌شود که «آینده اصلاحات بعد از آیت‌الله هاشمی را چگونه می‌بینید؟» و کرباسچی در پاسخ می‌گوید: به هر صورت آقای هاشمی نقش مهمی در طول حیات خود داشتند. اگر ایشان بودند می‌توانست نقش بهتری که با بیان و کلام و موضع‌گیری‌های خود داشتند ادامه یابد. آنچه از شخصیت‌هایی مثل آقای هاشمی و امثال ایشان باقی می‌ماند در واقع الگوی رفتاری است. سرمایه‌ای که برای اصلاح‌طلبان و معتدلین بعد از آقای هاشمی وجود دارد همین منش و رفتار است، که اگر این را بتوانند تحلیل و به آن عمل کنند اتفاقی رخ نخواهد داد. اگر بتوان این الگو را تدوین و مورد اجماع مجموعه اصلاح‌طلبان و معتدلین قرار داد و بر اساس آن عمل کرد می‌توان آسیب را به حداقل رساند. نمی‌توان گفت که به اصلاح‌طلب‌ها و اعتدالیون آسیب وارد نشده است. تعبیر دینی آن هم این است که هیچ چیزی جایگزین او نمی‌شود؛ ولی می‌توان به این نحو جبران کرد. می‌توان گفت که آقای هاشمی یک شخصیت ارزنده برای مجموعه نیروهای فعال سیاسی بود. اما در حال حاضر ایشان از دنیا رفته‌اند و پیش‌بینی نمی‌شد که او و دیگر شخصیت‌های سیاسی تا ابد زنده بمانند. مجموعه نیروهای معتدل و اصلاح‌طلب باید به این فکر کنند که چه ویژگی‌ای هاشمی را هاشمی کرده است و در طول این ٣٧ سال فعال و منشأ اثر نگه داشته است. اگر این تبیین، مورد اجماع قرار گرفته و به آن عمل شود به نظر من آینده اصلاحات و اعتدال جایگاه خودش را در جامعه ایران می‌تواند حفظ کند. همین نکته‌ای که آقای هاشمی همیشه روی آن تاکید داشت و می‌گفت «معدل افکار عمومی گرایش به افراط و تفریط نیست» خودش مصداق خوبی است. افکار عمومی اگر در صحنه حضور داشته و رفتاری مثل ایشان را در پیش گیرند آینده می‌تواند با افق روشن باشد و ضربه‌ای از نظر سیاسی به اصلاح‌طلب‌ها وارد نشود.
کرباسچی همچنین در پاسخ به سوال «تداوم راه آیت‌الله هاشمی در گرو ریاست‌جمهوری مجدد آقای روحانی است؟» می‌گوید: آقای هاشمی بارها گفته بود که آقای روحانی باید در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری شرکت کند. هنوز آقای روحانی شخصا در این زمینه چیزی اعلام نکرده است. حضور آقای روحانی در انتخابات ٩٦ مورد نظر آقای هاشمی بود. امید است که شرایط به گونه‌ای باشد که آقای روحانی تصمیم به حضور در انتخابات آتی بگیرد. نیروهای مختلفی که همراه و همگام آیت‌الله هاشمی در انتخابات سال ٩٢ بودند، امروزهم معتقد هستند که روش این دولت و برنامه‌های آن باید ادامه پیدا کند.
اعتماد البته در صفحه ورزشی خود هم به موضوع جنجالی اعدام در ورزشگاه‌ها پرداخته که ممکن است تبعات سنگینی برای ورزش ایران داشته باشد. دربخشی از این گزارش می‌خوانیم: اردیبهشت‌ماه سال ١٣٩٢ بود که علی کفاشیان خبری عجیب را منتشر کرد. موضوع به اعدام در یکی از ورزشگاه‌های ایران بازمی‌گشت که انتشار عکسش برای فوتبال ایران حرف و حدیث‌های بسیاری را رقم زد. رییس سابق فدراسیون فوتبال گفت: «فیفا برای ما نامه نوشت اما این موضوع مربوط به دو ماه پیش است. فیفا در آن نامه از فدراسیون ایران توضیح نخواسته بود بلکه تذکر داد که این کار در ورزشگاه‌ها انجام نشود. ما هم نامه را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دادیم تا بررسی کنند و دیگر شاهد چنین برنامه‌هایی نباشیم. » بیشتر از سه سال بعد، این اتفاق دوباره تکرار شد. سازمانی فرانسوی در اقدامی مداخله‌جویانه در نامه‌ای به فیفا، تحریم کلی فوتبال ایران را خواستار شده است. درخواستی که با تکیه بر برگزاری اعدام در ورزشگاه‌ها به فیفا ارجاع شده و دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال نیز از آن حمایت کرده است. پایگاه فرانسوی SOfoot فرانسه نوشت که فیفا اخیرا‌ بندی به اساسنامه خود اضافه کرده که در آن با تکیه بر حقوق بشر، درصدد برخورد با کشورهایی است که در استادیوم‌های ورزشی اعدام برگزار می‌کنند. نام ایران نیز به عنوان کشوری که اقدام به این کار کرده، در گزارش فیفا آمده است. در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ در نیریز در استان فارس یک اعدام در ورزشگاه فوتبال به فیفا گزارش شده است. دیروز بالاخره یکی از اعضای هیات‌رییسه به این ماجرا واکنش نشان داد. عضو هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال با بیان اینکه ورزشگاه محل مقدسی است و نباید در آن اعدام صورت گیرد، گفت: «اتفاقی که فیفا روی آن واکنش داشته مربوط به سه سال پیش است که از روی ناآگاهی مسوولان ذی‌ربط در یکی از شهرستان‌های مربوط به فارس در ورزشگاه اعدام رخ داده است. » هدایت‌الله ممبینی، عضو هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال گفت: «این اتفاق مربوط به دو، سه سال پیش است که متاسفانه در یکی از شهرستان‌ها در داخل یک ورزشگاه اعدام صورت گرفته است. ورزشگاه جایگاه مقدسی است و نباید اعدام‌ها را در ورزشگاه‌ها انجام دهند. پس از آن موضوع هم‌چنین اتفاقی رخ نداده است. این موضوع مربوط به چند سال پیش است. این موضوع اتفاق خوشایندی نیست. ما معتقدیم که نباید در ورزشگاه اعدامی صورت بگیرد و اخیرا هم این موضوع رخ نداده است. باید چنین موضوعی را به همه شهرستان‌ها بخشنامه کنند که دیگر شاهد آن نباشیم.» عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال با بیان اینکه اعدام محکومان در ورزشگاه از روی ناآگاهی بوده، افزود: «این موضوع در یک شهرستان کوچک رخ داده که احتمالا مسوولان آن از روی ناآگاهی دست به این کار زده‌اند. امیدوارم که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم که برای ما تبعاتی داشته باشد و مجبور شویم از مسابقات بین‌المللی کنار برویم.»
روزنامه جوان اما امروز در صفحه جامعه خود گزارشی از مذاکرات روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور  دارد که در آن به موضوع افزایش ظرفیت انتقال پهنای باند عبوری از کشور پرداخته و در آن می‌نویسد: در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور، نمایندگان مردم در خانه ملت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دادند در طول اجرای برنامه ششم توسعه نسبت به افزایش ظرفیت انتقال پهنای باند عبوری از کشور به ۳۰ ترابیت بر ثانیه اقدام کند. 
این مجوز مجلس به وزارت ارتباطات برای افزایش پهنای باند اینترنت کل کشور در حالی اعطا شد که علاوه بر نادیده گرفتن تخلفات وزارت ارتباطات در حوزه شبکه ملی اطلاعات، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز بی‌توجهی صورت گرفت؛
روح الله مؤمن نسب، پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی در واکنش به خبر اعطای مجوز مجلس به وزارت ارتباطات برای افزایش پهنای باند اینترنت کل کشور نیز در گفت‌وگو با «جوان» اظهار داشت: این مجوز مخالفت صریح با فرمایشات رهبر معظم انقلاب بوده است. وزارت ارتباطات با بی‌توجهی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در صدد کسب مجوز مجلس بر آمد. وی به ارتباطات مشکوک برخی نمایندگان در این میان اشاره کرد و یادآور شد: مجلس نیز در روزهای پایانی بررسی برنامه ششم توسعه دور خورد و اقدام به اعطای مجوزی کرد که خلاف صریح فرمایشات رهبر انقلاب است.  امروز انگشت اشاره به سمت کسانی است که با بی‌توجهی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به انقلابی عمل کردن در فضای مجازی، نه‌تنها اهمیت این نگرانی‌ها را جدی نمی‌گیرند، بلکه با زیر پا گذاشتن تأکیدات صریح و روشن، از مطالبه عمومی ملت نیز عبور می‌کنند. وقت آن رسیده است که بپرسیم دلیل ایستادگی، مقاومت، تعلل، بهانه‌تراشی و در نهایت زیر پا گذاشتن تأکیدات رهبر انقلاب چیست؟ آیا اساساً نمایندگان موافقی که اقدام به این اعطای مجوز کردند، از بی‌قانونی مکرر دولتی‌ها و ایستادگی تمام قد مقابل دستورات صریح، در این زمینه خبر دارند؟!
کجا هستند آنان که قبل از ورود به خانه ملت، خود را انقلابی معرفی می‌کردند تا امروز در مقابل چنین اقدامات سخیف و جسارت‌واری بایستند؟ اساسا نمایندگانی که به این متن رأی داد‌ه‌اند، خبرداشته اند چه چیزی را  از تصویب گذرانده‌اند؟! فاتحه تولید و کارآفرینی ملی پیش ان که بیشتر خوانده شود باید از نهایی شدن از این مصوبه خلاف قانون جلوگیری به عمل آید.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر