کد خبر: 117020
A

ذوالقدر جای محسن رضایی نشست/ ذوالقدر کیست؟ از فرماندهی نیروهای لباس شخصی تا مخالفت با خاتمی

محمد باقر ذوالقدر به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد

ذوالقدر جای محسن رضایی نشست/ ذوالقدر کیست؟ از فرماندهی نیروهای لباس شخصی تا مخالفت با خاتمی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند محسن رضایی ، باصدور حکمی، محمدباقر ذوالقدر را به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.

سردار سرتیپ پاسدار محمدباقر ذوالقدر دبیر جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام متولد ۱۳۳۳،  شهر فسا از فرماندهی سابق سپاه پاسداران و معاون راهبردی و همچنین حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه  را درکارنامه دارد.

در سوابق ذوالقدر حضور هشت ساله در معاونت و قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را می توان مشاهده کرد.  همچنین در دولت نهم به سمت معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در دوره مصطفی پورمحمدی با کسب مجوز از رهبر ایرانی منصوب شد، که در سال ۱۳۸۶ برکنار شد.

وی قبل از انقلاب، تحصیلات خود را نیز در رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی به پایان رساند.

او پس از پیروزی انقلاب، نخستین فعالیت‌های خود را از کمیته‌های انقلاب اسلامی آغاز کرد و سپس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در دوران جنگ تحمیلی عراق به ایران، مسئولیت آموزش سپاه را برعهده داشت و سپس فرمانده قرارگاه جنگ‌های نامنظم سپاه شد. همسرش خانم صدیقه بیگم حجازی است که از ابتدای سال ۱۳۸۶ به عنوان مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشغول به کار می‌باشد.

پس از جنگ تحمیلی

سردار محمدباقر ذوالقدر پس از جنگ به مدت ۸ سال ، رئیس ستاد مشترک سپاه بود و پس از آن، ۸ سال نیز جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وقت بود.

معاونت امنیتی وزارت کشور

او در سال ۱۳۸۴ در دولت نهم به سمت معاونت وزارت کشور و معاون امنیتی انتظامی این وزراتخانه منصوب شد. روابط عمومی وزارت کشور اعلام کرد: چون سردار ذوالقدر با حکم فرمانده کل قوا و رهبر انقلاب (آیت الله سید علی خامنه‌ای) در سمت جانشین فرماندهی کل سپاه فعّالیت داشت، با کسب مجوز از رهبری به سمت جدید منصوب شد.

ذوالقدر نیز که چون محمدرضا نقدی از وی به عنوان یکی از سازمان‌دهندگان نیروهای لباس شخصی به ویژه انصار حزب‌الله در دهه هفتاد نام برده شده در حوادث پس از انتخابات بارها در سخنانش معترضان را مورد حمله قرار داده است.

او حتی در نیمه شهریور ۱۳۸۸ در سخنانی در مشهد گفت که «کشته‌شدگان در جنگ سخت در زمره شهدا و کشته‌شدگان در جنگ نرم در زمره منفورترین‌ها هستند».

محمد باقر ذوالقدر از منصورون تا قطعنامه شورای امنیت

سرتیپ پاسدار محمد باقر ذوالقدر که اکنون آخرین سال‌های دهه ششم زندگیش را سپری می‌کند از اعضای یک گروه اسلامی مسلح به نام منصورون است که در سال‌های پیش از انقلاب به همراه محسن رضایی در استان خوزستان فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۵۷ یک مهندس آمریکایی و یکی از مدیران شرکت ملی نفت ایران را در اهواز ترور کرد.

پس از انقلاب با تجمع تعدادی از همین گروه‌های کوچک مسلح و مذهبی و تشکیل سازمان مجاهدین انقلاب، ذوالقدر نیز به این سازمان پیوست و در جریان انشعاب و انحلال این سازمان در طیف راست مجاهدین انقلاب قرار گرفت.

وی پس از احیاء مجدد سازمان مجاهدین انقلاب از سوی چهره‌هایی چون محمد سلامتی، بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاج‌زاده و دیگر اعضای طیف چپ این سازمان، همواره از مخالفان آنها به شمار آمده است.

محمدباقر ذوالقدر در سال ۱۳۷۶ و با کناره‌گیری محسن رضایی از فرماندهی سپاه و انتصاب یحیی رحیم صفوی به این سمت به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه منصوب شد و در تمام سال‌های اصلاحات از مخالفان دولت خاتمی به شمار می‌آمد.

وی در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ در مصاحبه‌ای با ویژه‌نامه نشریه «حضور» با تاکید بر این که دوره هشت ساله ریاست جمهوری خاتمی «دوره ساختارشکنی»، «تلاش برای تغییرات ساختاری» و «مخالفت با ولایت فقیه» بود ادعا کرد که دوره‌ای به نام اصلاحات در تاریخ جمهوری اسلامی وجود نداشته و «اصلاحات واژه درستی برای این دوران نیست، بلکه باید نشست برای آن دوران یک واژه‌ای خلق کرد».

از سردار سرتیپ پاسدار محمدباقر ذوالقدر به عنوان یکی از فرماندهان با خط مشی راست سنتی سپاه پاسداران یاد می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ مقدمات رسیدن محمود احمدی‌نژاد به قدرت را فراهم آورد اما در پس از حدود دو سال روابط او با وزیر کشور دولت او تیره  و تار شده و در نهایت برکنار شد.

وی  در اظهاراتی درباره نقش همراهانش در پیروزی احمدی نژاد در همایش فرماندهان بسیج اداری و کارگری که در شماره روز شنبه ۱۸ تیر سال ۱۳۸۴ روزنامه ایران نیز به چاپ رسید وجود یک برنامه چندلایه برای در اختیار گرفتن دولت را تائید کرد و گفت: «نیروهاى اصول‌گرا بحمدالله با طراحى درست و چندلایه توانستند در انتخابات پیروز شوند

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل نیز از محمدباقر ذوالقدر به عنوانی یکی از ۱۵ مقام جمهوری اسلامی که در برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی نقش دارند یاد شده و از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته شده تا آنها را مشمول تحریم ممانعت از سفر و انسداد حساب‌های مالی قرار دهند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر