کد خبر: 117059
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

محمدتقی فاضل میبدی: اینکه طالبان از «امیرالمومنین» می گویند یعنی قصدشان این است که قلمرو خود را گسترش دهند/ قضاوت مولوی عبدالحمید درباره طالبان، عجولانه بود/ حکومت در ایران همه شمول نیست، در افغانستان باشد؟

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: طالبان براساس یک ایدئولوژی به قدرت رسیده است و عملاً همه شمول بودن حکومت وی امکان‌پذیر نیست. شما الان می‌بینید در کشور ما هم اهل سنت حضور مهمی در صحنه سیاست ندارند. حکومت‌هایی که بر اساس یک ایدئولوژی شکل می‌گیرند معمولا همه افراد و گروه‌های قومی و مذهبی را در قدرت دخالت نمی‌دهند. در حکومت‌های دموکراسی دقیقا برعکس این قضیه اتفاق می‌افتد.

محمدتقی فاضل میبدی: اینکه طالبان از «امیرالمومنین» می گویند یعنی قصدشان این است که قلمرو خود را گسترش دهند/ قضاوت مولوی عبدالحمید درباره طالبان، عجولانه بود/ حکومت در ایران همه شمول نیست، در افغانستان باشد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ حضور داشتن همه اقوام و مذاهب در قدرت یکی از بزرگ‌‍ترین خط قرمزهای یک نظام بر پایه ایدئولوژی است. شیوه حکومت‌داری که در حال حاضر هم در ایران و هم در افغانستان دیده می‌شود. اصل این نوع از حکومت‌ها مرکزیت یک گروه خاص و نادیده و به حاشیه راندن بقیه گروه‌های موجود در جامعه است.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار دیده بان ایران،  در خصوص این مسئله معتقد است که حکومت‌هایی که بر اساس یک ایدئولوژی شکل می‌گیرند معمولا همه افراد و گروه‌های قومی و مذهبی را در قدرت دخالت نمی‌دهند.

 

مشروح گفت‌وگو با این فعال سیاسی را در ادامه می‌خوانید.

 

*آقای میبدی! با توجه به صحبت‌های آقای ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان که خبر از امیرالمومنین جهانی می‌دادند، چه آینده‌ای را برای افغانستان و طالبان در مقابل کشورهای همسایه متصور می‌شوید؟

 

مسئله این است که طالبان حکومت خطرناکی خواهد داشت، زیرا ایدئولوژی این‌ها بدین شکل است که قبلا آزموده شده است. این‌که می‌گویند امیرالمومنین یعنی قصدشان این است که قلمرو خود را در آینده گسترش دهند. اگر این‌ها مسلح به تجهیزات جنگی مهم شوند، با هدف گسترش قلمرو اسلامی آسایش را از کشورهای دیگر می‌گیرند. من معتقد هستم که کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی نباید این گروه را به رسمیت بشناسند. من به هیچ وجه به دولت طالبان خوشبین نیستم.

 

*قدم بعدی طالبان در برابر کشورهای منطقه چه خواهد بود؟

 

قدم بعدی فکر نمی‌کنم سریع اتفاق بیفتد اما کشورهای منطقه و ایران باید درست‌ترین تصمیم را بگیرند. ایران باید مرزهای خود را بر روی این‌ افراد ببندد. ایران باید همه سعی‌اش را بکند که رفت‌وآمدهای این گروه را به کشور محدود کند. به آینده همسایگی با طالبان زیاد خوشبین نیستم.

 

*مولوی عبدالحمید چندین بار تاکید کردند که طالبان، طالبان گذشته نیست و تغییر کرده است. چند روز پیش طالبان با انتشار بخشنامه‌ای قوانین و مقررات غیرانسانی را برای زنان افغان وضع کرد که یکی از مواد آن ازدواج کردن دختران بالای 18 بود. با توجه به این شیوه‌ای که طالبان در مقابل زنان و حقوق اولیه افراد در پیش گرفته آیا می‌شود گفت که این طالبان، طالبان گذشته نیست؟

 

قضاوت مولوی عبدالحمید مقداری عجولانه و زود بود. آقای عبدالحمید نباید گرایشی نسبت به این گروه داشته باشد. بالاخره ایشان در داخل مرزهای زندگی می‌کند و ایرانی است. درست است که ایشان از لحاظ مذهب با طالبان دارای وجه اشتراک است اما از آن‌جایی که ممکن است روزی این حکومت به کشور ما تجاوز کنند، آقای عبدالحمید باید از موضع خود کناره‌گیری کند. ما انتظار نداریم که عبدالحمید روابط خود را با طالبان محدود کند اما این‌گونه حمایت سفت و سخت از طالبان به نظر بنده اصلا درست نیست.

 

*آقای رئیسی در جدیدترین اظهارات خود در خصوص طالبان تاکید کردند که حکومت طالبان باید همه شمول باشد! با توجه به این‌که طالبان از طریق فتح افغانستان قدرت را به‌دست گرفت آیا اساسا این خواسته بی اساس نیست؟

 

همانطور که گفتم طالبان براساس یک ایدئولوژی به قدرت رسیده است و عملاً همه شمول بودن حکومت وی امکان‌پذیر نیست. شما الان می‌بینید در کشور ما هم اهل سنت حضور مهمی در صحنه سیاست ندارند. حکومت‌هایی که بر اساس یک ایدئولوژی شکل می‌گیرند معمولا همه افراد و گروه‌های قومی و مذهبی را در قدرت دخالت نمی‌دهند. در حکومت‌های دموکراسی دقیقا برعکس این قضیه اتفاق می‌افتد.

 

*در ایران هم همانطور که خودتان گفتید اقلیت‌های مذهبی و برخی از اقوام علل خصوص کردها نمی‌توانند نقش چندانی در حکومت بگیرند. به نظر شما این شیوه حکومت‌داری تا چه اندازه به ضرر نظام موجود است؟

در نظام‌های که براساس دموکراسی شکل می‌گیرند همه اقلیت‌های مذهبی و قومی اجازه حضور در راس قدرت را دارند اما در حکومت‌هایی که براساس یک ایدئولوژی خاص شکل می‌گیرند این اجازه را به اقوام و مذاهب داده نمی‌شود. ما در کشور تا به الان وزیر کورد و زن نداشته‌ایم. در کابینه‌هایمان هیچ نقشی برای اهل سنت تعریف نکرده‌ایم. تا زمانی‌که حکومت را از حالت ایدئولوژی خارج نکرده‌ایم، نمی‌توانیم همه اقوام و مذاهب را در قدرت جای دهیم.

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر