کد خبر: 117190
A

یکی از عوامل ترور «حسنعلی منصور» درگذشت

هاشم امانی همدانی از مبارزان دوران قبل از انقلاب و از اعضای با سابقه حزب موتلفه اسلامی درگذشت

یکی از عوامل ترور «حسنعلی منصور» درگذشت

به گزارش دیده بان ایران؛ هاشم امانی همدانی از مبارزان دوران قبل از انقلاب و از اعضای با سابقه حزب موتلفه اسلامی درگذشت.

حزب موتلفه اسلامی با اعلام این خبر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: روح بلند عبد صالح خدا و مبارزی خستگی ناپذیر و مجاهدی صادق از تبار شیر مردان فداییان اسلام و یاوران امام، رهبری و انقلاب و نمونه کاملی از گروه السابقون السابقون و پایمردانی موصوف به کالجبل راسخ جناب آقای حاج هاشم امانی همدانی به یاران و برادران شهید خویش پیوست.

حزب موتلفه در این اطلاعیه خاطرنشان کرد: مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک آن مرحوم فردا چهارشنبه ۳۱ شهریور ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح از مقابل مسجد علی ابن موسی الرضا (ع) واقع در خیابان ١٧ شهریور، خیابان شهید قادری، تقاطع خیابان شهید عظیم زادگان برگزار و در قطعه ٢١ بهشت زهرا (س) و در جوار یاران شهیدش آرام خواهد گرفت.

مرحوم امانی به همراه دیگر اعضای موتلفه در جریان اجرای ترور حسنعلی منصور نخست وزیر شاه و عامل اجرای کاپیتولاسیون آمریکایی دستگیر شده بود.

او ابتدا به همراه شهیدان صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی به اعدام محکوم شد، اما رژیم شاه حکم او و شهید مهدی عراقی را به حبس ابد تغییر داد.

مرحوم امانی ۱۳ سال در زندان شاه بود و کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر یارانش چون مرحوم عسگراولادی از زندان آزاد شد.

گفتنی است در روز یکم بهمن ۱۳۴۳، حسنعلی منصور که نخست‌وزیر وقت ایران بود، در مقابل مجلس شورای ملی توسط محمد بخارایی، از اعضاء موتلفه اسلامی و از نزدیکان نواب صفوی ترور شد. حسنعلی منصور پس از چند عمل جراحی در بیمارستان پارس تهران درگذشت و پیکرش را با تشریفات ویژه در آرامگاه رضا شاه در شهر ری به خاک سپردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر