کد خبر: 117421
A

کوهکن: دولت فعلی نمی خواهد تقصیر را بر گردن روحانی بیندازد/ رئیسی فقط می‌خواهد کار کند

فعال سیاسی اصولگرا گفت: «دولت فعلی تقصیر را بر گردن دولت قبلی نمی‌اندازند و فقط می‌خواهد کار کند و حتما با رویکرد تکیه بر دیپلماسی فعال با همه کشورها و نه فقط غربی‌ها و البته تکیه بر ظرفیت‌های داخلی خودمان غربی‌ها مجبور می‌شوند جمهوری اسلامی را به همین شیوه‌ای که در پیش دارد در همه ابعاد بپذیرند زیرا با مقاومت ما چاره‌ای جز این نخواهند داشت».

کوهکن: دولت فعلی نمی خواهد تقصیر را بر گردن روحانی بیندازد/ رئیسی فقط می‌خواهد کار کند

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن کوهکن، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره نحوه عملکرد وزارت خارجه دولت سیزدهم گفت: «برای آنهایی که با تاریخ 200 ساله منطقه و جهان آشنا هستند، مشخص است که غربی‌ها نسبت به ایران چه نگاهی داشته‌اند. متأسفانه در ایران هم از پیش از انقلاب تا کنون تفکری وجود داشته است که ایران توانمند نمی‌شود مگر با اتکاء به غرب و به نوعی قدرت را در تمام وجوه در غرب خلاصه می‌کنند و مثلا می‌گویند درافتادن با ابرقدرت جهان که فلان میزان گردش مالی دارد، محال است و نمی‌گویند همان کشور با همان میزان گردش مالی چه مشکلات مهم دارد».

او ادامه داد: «یک نگاه دیگر هم وجود دارد که می‌گوید ما در عین حال که از دانش دنیا استفاده می‌کنیم اما روی پای خودمان می‌ایستیم و نمی‌گذاریم هیچ کشوری چشم طمع به منافع ملت‌مان داشته باشد. مرحوم آقای پرورش حرف خوبی می‌زد. او می‌گفت اگر به مبارزه با جاهل برویم حتی اگر او را شکست دهیم، یک جاهل دیگر به وجود می‌آید و ما باید به مبارزه با جهل برویم. به هر حال این دو تفکر در 20سال گذشته وجود داشته است و گاهی دولتی آمده و گفته است که خزانه خالی است و ما جز آبگوشت بزباش چیزی نمی‌توانیم درست کنیم اما می‌بینیم حالا دولتی روی کار است که نمی‌گوید خزانه خالی است بلکه می‌گوید ما می‌توانیم تا همین جمله باعث شود که غربی‌ها عقب بنشینند».

این فعال سیاسی درباره مذاکرات آتی هسته‌ای بیان کرد: «ما نباید همه تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم و اگر هم قرار به مذاکره است، باید عزتمندانه و از سر قدرت باشد. وقتی غرب مشاهده می‌کند ما در دوران تحریم به جای منزوی‌شدن به سمت همسایگان شرقی رفته‌ایم، عقب می‌نشینند و شرق هم مطمئن خواهد بود که ایران بعد از این با یک چراغ سبز دوستان شرقی را رها نمی‌کند».

او اظهار کرد: «حالا غربی‌ها در چنین شرایط تازه‌ای ابراز می‌کنند که آماده مذاکره‌ایم اما ما نباید به این سادگی دلخوش به تغییر چهره آنها باشیم زیرا تجربه به ما نشان داده است، آنها هر زمانی احساس کنند ما به غرب نیاز داریم، فشارهایشان را زیاد می‌کنند».

او همچنین درباره سیاست خارجی دولت سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: «در دولت فعلی میان دیپلماسی و میدان تعارضی نیست و به همین دلیل امیدواریم هم تحریم‌ها رفع شود و اگر نشد حتما ما قادر خواهیم بود تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم».

کوهکن در پایان گفت: «دولت فعلی تقصیر را بر گردن دولت قبلی نمی‌اندازند و فقط می‌خواهد کار کند و حتما با رویکرد تکیه بر دیپلماسی فعال با همه کشورها و نه فقط غربی‌ها و البته تکیه بر ظرفیت‌های داخلی خودمان غربی‌ها مجبور می‌شوند جمهوری اسلامی را به همین شیوه‌ای که در پیش دارد در همه ابعاد بپذیرند زیرا با مقاومت ما چاره‌ای جز این نخواهند داشت»./ فردا نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر