کد خبر: 117502
A

پاک آیین: نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان از آمریکا پول گرفته اند تا علیه ایران نطق کنند

سفیر پیشین کشورمان در باکو در واکنش به اظهارات خصمانه چند تن از نمایندگان مجلس آذربایجان نیز گفت: چند نفر از نمایندگان مجلس آذربایجان معمولا این حرف‌ها را می‌زنند که این‌ها به آمریکا وابسته بوده و مردم آذربایجان هم به خوبی این افراد را می‌شناسند و موضوع دریافت پول یک بار در احزاب متبوع این افراد نیز مطرح شده است.

پاک آیین: نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان از آمریکا پول گرفته اند تا علیه ایران نطق کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن پاک‌آیین در تحلیل وقایع رخ داده در روزهای اخیر در مرز ایران و ارمنستان و همچنین اظهارات خصمانه برخی نمایندگان پارلمان آذربایجان گفت: مسائلی که امروز در مرزهای آذربایجان و ارمنستان رخ می‌دهد و به طور طبیعی ما را هم درگیر خودش کرده عمدتا به دلیل ناقص بودن توافق مسکو است. توافق مسکو که سال گذشته بعد از جنگ ۴۴ روزه آذربایجان و ارمنستان انجام شد، به مساله اصلی که همان «قره‌باغ» است، نپرداخته و لاینحل ماندن این مساله و اینکه حاکمیت این منطقه با چه کشوری خواهد بود، در توافق مسکو مندرج نشده و بند ۹ این توافق‌نامه ابهامات زیادی را به خصوص در موضوع حمل و نقل دارد. 

وی ادامه داد: مساله پیش آمده این است که رانندگان ایرانی معمولا از مرز نوردوز وارد ارمنستان می‌شدند و بعد از مسیر کاپان به گوروش به سمت ایروان می‌رفتند و الان ۲۱ کیلومتر از گوروس در حاکمیت ارضی جمهوری آذربایجان قرار گرفته و این کشور معتقد است باید در این مرز اعمال حاکمیت کرده و از کامیون‌هایی که از این مرز می‌گذرند عوارض دریافت کرده و مانع از حرکت به سمت قره باغ شود.

وی افزود: پیش از این توافق و در زمان حضور ارمنستان در این مناطق، مشکلی نبود اما الان که این منطقه در اختیار آذربایجان قرار گرفته مشکل ایجاد شده و این هم به دلیل نقص توافق مسکو است. لذا باید ارمنستان، آذربایجان و مسکو مجددا پای میز مذاکره برگشته و این نقص را حل کنند؛ چراکه در غیر این صورت، این موضوع در روابط ایران و آذربایجان تاثیر منفی خواهد گذاشت. در عین حال ارمنستان موظف است که مسیری که از کاپان به ارمنستان می‌رود را هر چه سریع‌تر احداث کند. 

سفیر پیشین کشورمان در باکو در واکنش به اظهارات خصمانه چند تن از نمایندگان مجلس آذربایجان نیز گفت: چند نفر از نمایندگان مجلس آذربایجان معمولا این حرف‌ها را می‌زنند که این‌ها به آمریکا وابسته بوده و مردم آذربایجان هم به خوبی این افراد را می‌شناسند و موضوع دریافت پول یک بار در احزاب متبوع این افراد نیز مطرح شده است. برخی از نمایندگان هم سهوا در زمین ارمنستان بازی می‌کنند؛ چراکه این کشور هم از تنش در روابط تهران و باکو استقبال می‌کند. ترکیه هم به دلیل خصومت با ارمنستان اقدامات تحریک‌آمیزی انجام می‌دهد اما آنکارا هم بداند که باید در ایجاد استقرار ثبات در منطقه حرکت کند.  این را آذربایجان بداند که رانندگان ایرانی به صورت سنتی از این منطقه عبور کرده‌اند و باید سریعا آزاد شوند؛ چراکه در غیر اینصورت ایران هم می‌تواند چنین مشکلاتی برای حمل و نقل کامیون‌های آذربایجانی ایجاد کند اما جمهوری اسلامی ایران همچنان خویشتنداری را در دستور کار قرار داده است.

پاک‌آیین در خصوص ابراز نگرانی‌ها از نفوذ لابی صهیونیسم در جمهوری آذربایجان نیز گفت: حضور اسرائیل در آذربایجان و منطقه آسیای میانه و قفقاز همواره وجود داشته یعنی به دلیل درگیری‌های اخیر نبوده اما یکی از سیاست‌های اسرائیل هم بزرگنمایی حضور خود برای تبلیغات داخلی و خارجی است و آذربایجان همواره در دیدارهای دوجانبه این اطمینان را داده که هیچ‌گاه اجازه تعرض به ایران از خاک آذربایجان را نخواهد داد، در نتیجه لازم است علاوه بر مراقبت از تحریکات رژیم صهیونیستی این ترفند آن‌ها را هم شناخته و بر مبنای واقعیت تصمیم گرفته شود. 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر