کد خبر: 117513
A

فریدون مجلسی: پیمان آکوس شاید فرانسه را به سمت روسیه سوق دهد

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: فرانسوی‌ها به این دلیل از پیمان آکوس عصبانی هستند که میگویند پاریس به خاطر آمریکا از تجارت ایرباس، خودرو و حتی قرارداد نفتی با ایران خودداری کرد اما حالا ایالات متحده از پشت به آنها خنجر زده است. فرانسه در مواجهه با تهران به خاطر آمریکا ارقام بسیار زیادی را متضرر شد و حالا به این نتیجه رسیده‌اند که این رفتار آمریکا بر خلاف اقتضای اوضاع و احوال جامعه ملل است. بر همین اساس به نظرم مسئله اصلی باز هم چین خواهد بود.

فریدون مجلسی: پیمان آکوس شاید فرانسه را به سمت روسیه سوق دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ «فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح تأثیر پیمان آکوس بر بلوک‌بندی جدید قدرت در جهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ساختار سیاسی و امنیتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که چین در واقع خطر بزرگی از منظر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود؛ بنابراین مجموعه متخصصان ایالات متحده همچنان معتقدند که چین خطر اصلی است. در این میان پکن به خوبی می‌داند که نمی‌تواند برای توسعه اقتصادی شمشیر به دست بگیرد و به همین دلیل شاهد آن هستیم که چینی‌ها اساساً یک راهبرد جدید را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر، مشکل اصلی اروپا و آمریکا این است که دنباله‌روی یک سبک اقتصادی قدیمی هستند؛ به گونه‌ای که این کشورها گران می‌خریدند و ارزان می‌فروختند که البته ژاپن هم به همین صورت گام برمی‌داشت. فرانسه هم با اتکا به بازار داخلی خود نمی‌تواند کشوری باشد که همانند گذشته در عرصه اقتصادی فعال بوده است.

وی ادامه داد: سوئیس هم که صنعت ساعت‌سازی را بنیان گذاشته بود با چرخش بر روی جواهرات، توانست صنعت ساعت‌سازی خود را حداقل به گونه‌ای دیگر حفظ کند؛ چراکه تمام دنیا در وضعیت کنونی از ساعت‌های دیجیتال استفاده می‌کنند و تمام این روند‌ها در حال تغییر است. بر این اساس بخش اعظم این تغییرات را باید چین دانست. حالا هم شاهد آن هستیم که آمریکا، استرالیا و بریتانیا بسیج شدند تا علیه چین دست به اقدام مشترک بزنند اما باید توجه داشت که این روند یک قربانی بزرگ به نام فرانسه بر جای گذاشت. اینکه دیده می‌شود فرانسوی‌ها از پیمان آکوس ناراحت می‌شوند، به نوعی نشان می‌دهد آنها قربانی سیاست‌های ایالات متحده شدند اما در مقابل شاهد آن هستیم به فرانسوی‌ها در عراق یک قرارداد نفتی بزرگ منعقد کردند که می‌تواند اوضاع را تغییر دهد.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: آمریکا به این نتیجه رسیده که جهان دیگر تک‌قطبی نیست، چراکه چین در حال پیشروی است و در سوی دیگر کشورهای مانند استرالیا و کانادا به دلیل دارا بودن جمعیت و داشتن منابع سرشار به هر ترتیب در حال جلو زدن از آمریکا هستند. واشنگتن به این جمع‌بندی رسیده که دیگر از پس هزینه‌های هنگفت خود در جهان بر نمی‌آید و حالا تردید دارد که بتواند برخی از هزینه‌ها مانند جنگ‌های بلندمدت را تامین کند. معتقدم زیرساخت‌های قدیمی اقتصادی به ضرر کشورهای ثروتمند در حال تغییر است؛ به این معنا که چین، هند و سپس استرالیا به عنوان قدرت‌های اقتصادی و سیاسی به دنبال شکست دادن آمریکا هستند. از این جهت می‌توانم بگویم دسته بندی‌های سیاسی و اقتصادی در دنیا در حال تغییر است و بر این اساس معتقدم پیش از کشش اروپا به سمت چین، ما شاهد آن خواهیم بود که ادامه این وضعیت برای غرب ممکن نیست و حتی ممکن است «دکترین انزوای مونرو» مطرح شود.

مجلسی افزود: فرانسوی‌ها به این دلیل از پیمان آکوس عصبانی هستند که میگویند پاریس به خاطر آمریکا از تجارت ایرباس، خودرو و حتی قرارداد نفتی با ایران خودداری کرد اما حالا ایالات متحده از پشت به آنها خنجر زده است. فرانسه در مواجهه با تهران به خاطر آمریکا ارقام بسیار زیادی را متضرر شد و حالا به این نتیجه رسیده‌اند که این رفتار آمریکا بر خلاف اقتضای اوضاع و احوال جامعه ملل است. بر همین اساس به نظرم مسئله اصلی باز هم چین خواهد بود.

وی به ایلنا گفت: توجه داشته باشید که در چین یک سوم جمعیت کشور استانداردهای اروپایی را دارند اما دو سوم این جمعیت هنوز در عدم توسعه به سر می‌برند. لذا معتقدم که اتحاد آمریکا، بریتانیا و استرالیا علیه فرانسه باعث می‌شود کشورهای اروپایی به سمت اتحاد با روسیه پیش بروند. بدون تردید بازار بزرگ مسکو و همچنین وسعت جغرافیایی آن برای توسعه صنعتی فرانسه بسیار مهم است. لذا باید دید که اوضاع چگونه جلو می‌رود؛ چراکه آلمان‌ها هم نگران این وضعیت هستند و به نظرم آنها در آینده نزدیک، جهانی‌تر فکر خواهند کرد و ممکن است از نزدیک شدن بیش از حد به آمریکا پرهیز کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر