کد خبر: 117605
A

جمالی نوبندگانی: اینکه ادامه مذاکرات برعهده دولت باشد یا شورایعالی، حاوی پیام مهمی برای غرب است/ پای مباحث امنیتی و موشکی به برجام باز شده‌بود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت: «به جز این مشغولیت‌هایی که وزارتخارجه داشت، یکی از دلایل مهم‌تر این است که در دولت قبل هم آمریکایی‌ها و هم برخی طرف‌های مذاکره مثل فرانسوی‌ها شروطی را مطرح کرده‌بودند. پای مباحث منطقه‌ای، امنیتی و موشکی به ماجرای برجام باز شده‌بود. با توجه به این که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم موافق طرح این مباحث نیستند، می‌توان گفت دیر وارد شدن جمهوری اسلامی به مباحث مربوط به برجام در راستای ایجاد فشار به طرف مقابل است. از طرفی افزایش حجم و سرعت و درصد بالاتر غنی‌سازی را نیز باید درنظر بگیریم.»

جمالی نوبندگانی: اینکه ادامه مذاکرات برعهده دولت باشد یا شورایعالی، حاوی پیام مهمی برای غرب است/ پای مباحث امنیتی و موشکی به برجام باز شده‌بود

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در مورد توقف مذاکرات برجامی و معلق ماندن در تصمیم‌گیری در خصوص برجام در دولت جدید گفت:‌ «فکر می‌کنم باید ابتدا به این موضوع توجه کنیم که کدام دستگاه می‌خواهد مذاکرات را جلو ببرد. در واقع باید ابتدا مشخص شود که آیا قرار است وزارتخارجه همچون دولت قبلی مذاکرات را پیش ببرد یا مثل دوره‌ای دیگر دبیر شورایعالی امنیت ملی قرار است پیش برنده مذاکرات باشد یا حتی قرار است دستیار ویژه‌ای از سوی رییس‌جمهوری برای این موضوع انتخاب شود.» 

این نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم ادامه داد: «هنوز مشخص نیست متولی سیاست‌ها در مورد ادامه مذاکرات برعهده کیست و این موضوع بسیار اهمیت دارد که چه دستگاه و چه کسی در راس مذاکرات باشد.»

او با اشاره به شکل‌گیری دولت جدید گفت:‌ «البته در این مدت شکل‌گیری دولت و تغییرات مربوط به استقرار دولت جدید را داشته‌ایم. همچنین ارتباطات منطقه‌ای همچون کنفرانس عراق یا اجلاس شانگهای نیز از مسائلی بود که وزارت امور خارجه پیش رو داشت و در آن حضور یافت. علاوه بر این مجمع عمومی سازمان ملل نیز برگزار و باعث شد که تمرکز وزارت امور خارجه بر روی مسائل مذکور باشد.»

*پای مباحث امنیتی و موشکی به برجام باز شده‌بود

جمالی نوبندگانی افزود: «به جز این مشغولیت‌هایی که وزارتخارجه داشت، یکی از دلایل مهم‌تر این است که در دولت قبل هم آمریکایی‌ها و هم برخی طرف‌های مذاکره مثل فرانسوی‌ها شروطی را مطرح کرده‌بودند. پای مباحث منطقه‌ای، امنیتی و موشکی به ماجرای برجام باز شده‌بود. با توجه به این که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم موافق طرح این مباحث نیستند، می‌توان گفت دیر وارد شدن جمهوری اسلامی به مباحث مربوط به برجام در راستای ایجاد فشار به طرف مقابل است. از طرفی افزایش حجم و سرعت و درصد بالاتر غنی‌سازی را نیز باید درنظر بگیریم.»

او با اشاره به خروج ترامپ از برجام توضیح داد: «مساله مهم دیگر برای تداوم مذاکرات برجامی نیز این است که ایران بتواند تضمین‌های لازم را از طرف‌ّ‌های دیگر مذاکره بگیرد تا مجدد اتفاقی که در دوران ترامپ رخ داد، تکرار نشود. با توجه به این که برخی مقامات آمریکایی اعلام کردند مباحث خارج از برجام مد نظرشان نیست و تا حد زیادی فرانسوی‌ها به این موضوع اذعان کرده‌اند، بنابراین اگر طرف مقابل کمی منعطف‌تر شود، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. مواضع و بیانیه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در همین راستاست. بنابراین اگر مذاکرات شروع شود و پیشرفت‌هایی داشته‌باشد به تبع آن فتیله فشارهای آژانس هم پایین کشیده خواهد شد.»

این نماینده مجلس دهم همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت حضور شورایعالی امنیت ملی یا وزارتخارجه به عنوان مسوول مذاکرات برجامی نیز توضیح داد: «این که چه دستگاهی مسوول مذاکرات برجامی ست بسیار اهمیت دارد. وقتی وزارتخارجه مسوول ادامه مذاکرات باشد، این تصمیم حاوی این پیام است که وزن دیپلماسی و مذاکره را بالاتر می‌برد. وقتی شورایعالی امنیت ملی را برای ادامه مذاکرات مامور می‌کنند، وزن امنیتی مذاکره بالاتر می‌رود. انتخاب دستگاه و افراد مذاکره‌کننده حاوی پیامی به طرف‌های مذاکره ست.»

نوبندگانی با اشاره به اهمیت انتخاب افراد و دستگاه مذاکره‌کننده نیز توضیح داد: «من فکر می‌کنم که حتما در شیوه و روش انجام تعهدات تغییراتی ایجاد خواهد شد. همان‌طور که وزیر امور خارجه هم اشاره کرده دولت عملگرا خواهد بود و بررسی می‌کنند طرف مقابل دست به چه اقدامی می‌زند تا این طرف هم اقدام مقابل را انجام دهد. تجربه انجام تعهدات کامل در دولت قبل، تجربه موفقی نبود چون ایران همه تعهدات را انجام داد اما اروپایی‌ها همه تعهدات را انجام ندادند، آمریکا هم از برجام خارج شد. به همین دلیل است که عمل در مقابل عمل سیاست دولت جدید خواهد بود.» 

*بعید است به دوران مذاکره برای مذاکره باز گردیم

او در پاسخ به سوالی در مورد احتمال از سرگیری توافق برجام یا تکرار مذاکره برای مذاکره، نیز توضیح داد: «ما قطعا به مذاکرات برجام باز می‌گردیم اما این که این مذاکرات تا چه حد جواب بدهد و اجرای قرارداد قبلی دوباره از سر گرفته شود، هنوز با ابهاماتی رو‌به‌رو ست. فشارهای مختلفی بر روی طرف‌های مذاکره ست. تاثیر لابی‌های رژیم صهیونیستی یا حتی برخی کشورهای منطقه و لابی‌های اماراتی‌ها و برخی دیگر از کشورها در آمریکا، همه می‌تواند در ادامه از سرگیری برجام موثر باشد. از این طرف به دلیل بی‌عملی اروپایی‌ها و خروج آمریکا فشارهای داخلی ایجاد کرده‌است که همگی می‌تواند بر نتیجه مذاکرات تاثیر بگذارد. قدر مسلم ایران وارد مذاکره می‌شود اما در زمان طولانی‌تری نتیجه حاصل می‌شود. در دنیای سیاست هیچ چیز غیرممکن نیست بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی گفت که تا پایان امسال ایران به مذاکرات باز می‌گردد و موضوع برجام تعیین تکلیف می‌شود. فکر نمی‌کنم ضرب‌الاجل زمانی در کار باشد اما فکر نمی‌کنم به دوران مذاکره برای مذاکره باز گردیم. البته باید دید تیم مذاکره‌کننده چه کسانی هستند و از چه نهادی خواهند بود.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر