کد خبر: 117616
A
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفت وگو با دیده بان ایران:

حسن نوروزی: اگر زندان‌ها را به خارج از شهرها ببریم دیگر شاهد مرگ و میر زندانی ها نخواهیم بود/ فکرو خیالِ زیاد باعث سنگ‌‌کوب یا سکته زندانیان می شود/ وقتی برای زندانی ها مشغولیت ایجاد نمی کنیم خب معلوم است که اینها می میرند

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در واکنش به مرگ سیدشاهین ناصری و امیرحسین حاتمی در زندان تهران بزرگ به دیده بان ایران گفت: اگرزندان‌ها را به خارج از شهر ببریم شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود. باید برای زندانیان مدرسه و دانشگاه و کار فراهم کنیم تا بتوانند معیشت خود و خانواده‌شان را تامین کنند در این صورت این زندانیان کمتر فکر و خیال می‌کنند و سنگ‌‌کوب یا سکته نمی‌کنند. اگر ما زندان‌ها را به خارج از شهر منتقل کنیم و برایشان دانشگاه و کارگاه درست کنیم، دیگر شاهد این مرگ‌ها نخواهیم بود.

حسن نوروزی: اگر زندان‌ها را به خارج از شهرها ببریم دیگر شاهد مرگ و میر زندانی ها نخواهیم بود/ فکرو خیالِ زیاد باعث سنگ‌‌کوب یا سکته زندانیان می شود/ وقتی برای زندانی ها مشغولیت ایجاد نمی کنیم خب معلوم است که اینها می میرند

به گزارش دیده‌بان ایران، این روزها سایه مرگ و میر بر روی زندان‌ها  بیشتر از گذشته سنگینی می‌کند و هنوز هم مشخص نیست این زندانیان به چه دلیل در زندان جان خود را از دست می دهند. هفته گذشته مرگ سیدشاهین ناصری و امیرحسین حاتمی بسیار خبر ساز شد و مشخص نیست این دو زندانی چرا در زندان جان خود را از دست داده اند. هر چند قوه قضائیه اعلام کرده که پیرامون این مرگ میرها تحقیق خواهد کرد.

 

حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی اما در خصوص این مرگ‌های مشکوک در زندان‌های کشور معتقد است که این زندانیان به دلیل مشکلات و فکر و خیال‌ها سکته و یا سنگ‌کوب می‌کنند.

 

مشروح گفت‌وگو حجت الاسلام حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با خبرنگار دیده‌بان ایران را در ادامه می‌خوانید.

 

*آقای نوروزی! باتوجه به مرگ مشکوک شاهین ناصری و امیرحسین حاتمی در زندان نظر شما در خصوص مرگ‌‌های سریالی و فضای ناامنی که در زندان‌ها حاکم است، چیست؟

 

بعضی از مراکز مثل زندان‌ها، مراکز ثبت اسناد و امثالهم باید زیر نظر وزارت دادگستری قرار گیرند. یعنی باید زیر نظر وزارت دادگستری باشند تا دولت هم به لحاظ مالی و هم نظارتی بتواند به این مجموعه رسیدگی کند و از طرفی اگر مشکلی پیش آمد ما هم بتوانیم از وزیر توضیح بخواهیم و یا به او تذکر بدهیم. اما اگر بخواهیم از قوه‌قضاییه توضیح بخواهیم دو الی سه ماه طول می‌کشد. به نظر می‌رسد تمامی امور قضایی باید تحت نظر قوه‌قضاییه و امور اجرایی آن مثل زندان‌ها و امثالهم تحت نظر وزارت دادگستری قرار بگیرد. اگر هم پزشکی‌‍قانونی هم سازمان اسناد زیر نظر وزارت دادگستری قرار بگیرند، بسیار اتفاق خوبی خواهد افتاد. قوه‌قضاییه باید کارش را بسیار علمی و خوب ادامه دهد و این کارهای اجرایی به دست دولت و وزارت دادگستری بسپارد.

 

*فکر نمی‌کنید اگر با ماجرای ستار بهشتی برخورد جدی می‌شد شاهد این افتاقات و مرگ و میر‎‌های بی‌دلیل نبودیم؟

 

 بحث را زیاد سیاسی نکنید. در حال حاضر مسئله ما ستار بهشتی و امثالهم نیست. ما در برنامه توسعه اعلام کردیم که باید تمامی زندان‌های کلان‌شهرها به بیرون شهر منتقل شوند. این کار انجام نشد، الان ما با کی دعوا کنیم؟ یعنی الان برای مثال زندان اوین و تهران بزرگ به خارج از شهر منتقل نشد. ما باید زندان‌ها را زیر نظر وزارت دادگستری و دولت قرار دهیم تا بتوانیم از مسئولین مربوطه سوال و استیضاح کنیم تا در نهایت این کار را انجام دهند. قوه‌قضاییه این کار را انجام نمی‌دهد.

 

*یعنی به نظر شما با انتقال زندان‌ها به بیرون شهر دیگر شاهد این مرگ‌ها در داخل زندان‌ها نیستیم؟

 

خیر. اگرزندان‌ها را به خارج از شهر ببریم شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود. باید برای زندانیان مدرسه و دانشگاه و کار فراهم کنیم تا بتوانند معیشت خود و خانواده‌شان را تامین کنند در این صورت این زندانیان کمتر فکر و خیال می‌کنند و سنگ‌‌کوب یا سکته نمی‌کنند. اگر ما زندان‌ها را به خارج از شهر منتقل کنیم و برایشان دانشگاه و کارگاه درست کنیم، دیگر شاهد این مرگ‌ها نخواهیم بود. از زمان طاغوت زندان اوین هیچ تغییری نکرده است. ما به سازمان زندان ها نامه نوشتیم که منابع طبیعی وظیفه دارد که برای این امر زمین رایگان در اختیار زندان‌ها قرار دهد. این‌که شما در زندان اوین و تهران بزرگ 10 الی 15 هزار نفر را وارد زندان می‌کنید و هیچ کارگاهی در ‌آن‌جا قرار نمی‌دهید و حالا بحث مریضی و کرونا هم وجود دارد خب معلوم است این افراد می‌میرند اما اگر سازمان اموز زندان‌ها زیر نظر وزارت دادگستری باشد ما به وزیر فشار می‌آوریم که اصلا شما چرا زندان‌ها را به خارج از شهر منتقل نمی‌کنید. ما نمی‌توانیم در حال حاضر تحقیق و تفحصی را انجام دهیم چون جامعه از ما اشکال می‌گیرد.

 

*قصد ندارید یک کمیته تحقیق و تحفصی در خصوص مرگ این زندانی در مجلس تشکیل دهید؟

 

خیر.

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر