کد خبر: 117646
A

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: مشکلی برای صادرات سوخت به انگلستان نداریم

نخعی، نماینده سربیشه و نهبندان در مجلس یازدهم درباره امکان تامین سوخت انگلستان از سوی ایران گفت: ما مشکلی برای ارسال سوخت به هیچ جای دنیا را نداریم و از صادرات نفت و فرآورده و گاز طبیعی به هر نقطه‌ای از جهان استقبال می‌کنیم، اما باید ظرفیت مازاد ایجاد کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: مشکلی برای صادرات سوخت به انگلستان نداریم

به گزارش دیده بان ایران؛ مصطفی نخعی، نماینده سربیشه و نهبندان در مجلس یازدهم درباره امکان تامین سوخت انگلستان از سوی ایران اظهار داشت: ما مشکلی برای ارسال سوخت به هیچ جای دنیا را نداریم و از صادرات نفت و فرآورده و گاز طبیعی به هر نقطه‌ای از جهان استقبال می‌کنیم، اما باید ظرفیت مازاد ایجاد کنیم. 

وی افزود: متاسفانه رویه سنوات گذشته باعث شده مصرف در کشور افزایش پیدا کند علیرغم ظرفیت خوبی که در برداشت گاز و ظرفیت پالایشی در کشور ایجاد شده، در حوزه تولید و مصرف گاز طبیعی به ناترازی رسیدیم و بخش زیادی از فراورده‌های نفتی را نیز به مصرف داخلی می‌رسانیم. اکنون با توجه به ذخایر نامناسب بنزین و نفت‌گاز در بخش‌های مختلف از جمله نیروگاه‌ها مجبوریم که صادرات را محدود کنیم تا ذخایر داخل کشور را افزایش دهیم، بنابرین اگر تولید گاز و ظرفیت پالایشی را هر چه بیشتر ارتقا داده و از سوی دیگر مصرف را اصلاح کنیم ظرفیت مازاد بیشتری برای صادرات ایجاد می‌شود. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه باید بازار فروش محصولات ما متنوع شود، گفت: باید تلاش کنیم دنبال بازار جدید برای فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی باشیم و این یک فرصت مغتنم برای کشور است که از ظرفیت‌های موجود بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

وی درباره لزوم ورود به بازار اروپا و بخصوص انگلیس با توجه به کمبود سوخت در این کشورها بیان داشت: تاکنون کشورهای اروپایی در مسائل سیاسی و اقتصادی حسن نیتی نشان نداشته‌اند، مثلا وقتی امریکا از برجام خارج شد اروپا و بخصوص انگلستان هیچ قدمی برای تحقق اهداف و برنامه‌هایی که در برجام پیش‌بینی شده بود، برنداشتند  و به طور کامل از امریکا حرف شنوی و پیروی کردند، بنابراین  اگر قرار است ارتباطی شکل بگیرد باید دو طرفه باشد.

نخعی یادآور شد: ما ابتدا باید به لحاظ فنی ظرفیت تولید گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی را بالا ببریم و برای بازاریابی محصولات نیز ابتدا از همسایگان شروع کنیم، اکنون کشورهای اطراف از جمله ترکیه، عراق و افغانستان به انرژی و فرآورده نیاز دارند، بنابراین باید ابتدا برای کشورهای اطراف اولویت قائل شویم و سپس به بازارهای دیگر مثل اروپا و انگلیس ورود کنیم، اگر ظرفیت خوبی ایجاد و کشورهای اطراف را پشتیبانی کرده و انرژی مورد نیازشان را تامین کنیم، آن زمان پرداختن به بازار اروپا می‌تواند پیام مثبتی در حوزه اقتصاد انرژی مخابره کند. 

وی تاکید کرد: ما در حوزه انرژی حرف زیادی برای گفتن داریم اما در عمل چندان نتوانسته‌ایم این موضوع را ثابت کنیم، اگر بتوانیم نقش‌آفرینی بیشتری در توزیع و انتقال انرژی به اروپا داشته باشیم نشان‌دهنده اقتدار کشور در این حوزه است. بنابراین هرچه کشورها را به انرژی خودمان وابسته‌تر کنیم در مسائل سیاسی هم می‌توانیم امتیازگیری بهتری از طرف مقابل داشته باشیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: انرژی یک مسئله تخصصی است اگر توان تولید کشور را ارتقا دهیم و مشکلی نداشته باشیم، با اولویت کشورهای همسایه به بازار اروپا هم می‌رویم./ ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر