کد خبر: 117836
A

حقیقت پور: نگویید جمهوری آذربایجان، بگوییم حاکمیت بادکوبه!/ به هیچکس مربوط نیست که داریم مانورنظامی برگزار می کنیم

فعال سیاسی اصولگرا گفت: «مانور نظامی حق ماست. سرزمین‌مان است و دل‌مان می‌خواهد مانور نظامی برگزار کنیم. به هیچ کس مربوط نیست و به هیچ کس جواب نمی‌دهیم. دوست داریم در خاک خودمان مانور نظامی برگزار کنیم.عربستان، ترکیه و اسراییل اگر ساکت شوند و سر جای خودشان بنشینند، مسوولان منطقه بحران را حل می‌کنند.»

حقیقت پور: نگویید جمهوری آذربایجان، بگوییم حاکمیت بادکوبه!/ به هیچکس مربوط نیست که داریم مانورنظامی برگزار می کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم درمورد پشت پرده تنش‌های ایجاد شده در منطقه شمال‌غربی ایران گفت: «اول باید تاکید کنم که شما در طول تاریخ یک کلمه پیدا نمی‌کنید که به شمال ارس، آذربایجان اطلاق شود. باید به آنها حاکمیت بادکوبه گفت. اختلافات آذربایجان و ارمنستان قابل مذاکره و قابل بحث و البته قابل حل بود. اما امروز سوال ما این است که برای این منطقه آقایان عثمانی‌‌ها و صهیونیست‌ها چه برنامه‌‌ای دارند؟ برای چه در این منطقه حضور دارند؟ برای چه در این منطقه  مدیریت بحران می‌کنند و تلاش می‌کنند تا کفه موازنات ژئوپولتیک منطقه را به هم می‌ریزند. می‌خواهند به ما یک انزوای ژئوپولتیک را تحمیل کنند و راه‌های ارتباطی ما را محدود می‌کنند یا می‌بندند. به آنها چه ربطی دارد؟ آنها در منطقه منافعی دارند، ما هم منافعی داریم. اگر منافعی ندارند باید از منطقه بیرون بروند. اجازه بدهند آذربایجان و ارمنستان با یکدیگر مذاکره کنند. اگر قرار است بازیگران منطقه‌ای ورود کنند که جمهوری اسلامی بازی منطقه‌ای را خوب بلد است و می‌توانیم بازی همه‌شان را به هم بریزیم.»

*ما محکومیم از خود دفاع کنیم
این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به سوالی در مورد مجموعه افزایش تنش‌های سال‌های اخیر در منطقه‌ و نظام بین‌الملل، از قطع ارتباط با عربستان تا ماجرای برجام و تاثیر آن بر زندگی مردم توضیح داد:‌ «نباید موضوعات را با هم ترکیب کرد. برجام چیز دیگری ست و این موضوعات منطقه‌ای مساله‌ای دیگر. به جز تنش‌های منطقه‌ای و جغرافیایی، تنش‌های بین‌المللی هم داشته‌ایم اما باید نسبت به این تنش‌ها تحلیل داشت. ما هرگز آغاز کننده این تنش‌ها نبوده‌ایم. ما هیچگاه تولید تنش نکردیم. این تنش‌ها به ما تحمیل شده تا هزینه‌های ما بالا رفته و فشار بر کشور افزایش یابد. جریاناتی چون اسراییلی‌ها و آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ما باشیم اما ما تلاش داریم که باشیم. طبیعی ست که تقابل به وجود می‌آید. ما محکومیم که از خود دفاع کنیم و قوی باشیم.»

او افزود: «نرمش قطعا این شرایط را بدتر خواهد کرد. یا باید بنشینیم و نگاه کنیم که عربستان سعودی،‌ یمن را با خاک یکسان می‌کند و ما هیچ نمی‌گوییم یا این که باید به موضوع ورود پیدا کنیم و قاعده بازی را بهم بریزیم. ما از منافع ملی خودمان دفاع می‌کنیم. باید بنشینیم تا ظرفیت‌های ژئوپولتیکی ما را اشتغال و مسدود کنند؟ کردیورهای شمال به جنوب و شرق به غرب را با اتفاقاتی که در منطقه در جریان است، ببندند؟ چطور می‌شود که آمریکا منافع ملی‌شان در افغانستان یا تاجیکستان تحت تاثیر قرار می‌گیرد، نیروهای نظامی‌شان را روانه این کشورها می‌کنند، در همسایگی ما، منافع ملی‌مان به خطر می‌افتد و تهدید می‌شود باید نرمش نشان دهیم و سکوت کنیم برای این که بگوییم ما خوب هستیم؟ ما بیش از حد در سطح بین‌الملل خوب نشدیم؟ برای منافع ملی لازم باشد نرمش نشان می‌دهیم لازم باشد قهر می‌کنیم.»

*اولین مقصر اسراییل است
مستشار نظامی ایران در جریان جنگ قره‌باغ در مورد سهم جریان‌ها و کشورها در این تنش‌های اخیر گفت: «اولین مقصر اسراییل ست. دومین مقصر ترکیه و سومین مقصر عربستان است که مشخص نیست در قفقاز چه می‌کند. پاکستان را عربستان به مزدوری کشانده و به قفقاز برده‌است. باید در مقابل آنها بایستیم.»

او در پاسخ به این سوال که تصمیم و واکنش دیپلماتیک درست در این شرایط چیست، گفت: «وزارت امور خارجه باید در قالب بسته عمل کند. این بسته را هم شورایعالی امنیت ملی طراحی و تنظیم کرده‌است. اقتدار بر پایه ادب باید روش ما باشد. اخلاق‌مدارانه باید بایستیم و از منافع خودمان دفاع کنیم. به کسی ظلم نمی‌کنیم ولی اگر ریالی از منافع ملی‌مان به خطر بیفتد، هزاران تومان به آنها ضرر خواهیم زد. قاعده بازی‌شان را بهم می‌ریزیم. هزینه حضور اسراییل، ترکیه و عربستان و پاکستان در قفقاز را ده‌ها برابر و حتی صدها برابر بالا می‌بریم و می‌توانیم این کار را بکنیم. حرف ما منطقی ست. اگر پاکستان در قفقاز منفعت دارد، ما به طریق اولی منفعت داریم. اگر ترکیه که با آنها مرز ندارد، جمهوری اسلامی به طریق اولی منافع بیشتری دارد. اگر اسراییلی‌ها در منطقه منفعت دارند، منفعت ما هم باید به رسمیت شناخته شود.» 

*حق داریم که در سرزمین‌مان مانور نظامی برگزار کنیم
او همچنین افزود: «وظیفه شورایعالی امنیت ملی طراحی این بسته است و وزارتخارجه باید اجرا کند. حتما اگر نیروهای نظامی ما در این منطقه مانور سنگین برگزار می‌کنند،‌ بدون تدبیر نیست. حتما برای خروج از این وضعیت بسته‌ای تدوین و طراحی شده‌است.»

منصور حقیقت‌پور در مورد اهمیت محور گوریس-قاپان و تاثیر مسدود شدن آن توضیح داد: «مسدود شدن این محور بسیار تبعات جدی برای ما خواهد داشت. این منطقه دالان زنگ زور است و اگر این محور مسدود شود، یکی از معبرهای ما از جنوب به شمال به سمت اروپا قطع خواهد شد. مجبوریم که به آذربایجان یا ترکیه اتکا کنیم و بین این دو جریان هم نمی‌توانیم وثوق لازم داشته‌باشیم و نداریم. اگر ما مقتدر باشیم، می‌توانیم منافع ملی را حفظ کنیم.»

او از پیش‌بینی ادامه مانورهای نظامی گفت: «مانور نظامی حق ماست. سرزمین‌مان است و دل‌مان می‌خواهد مانور نظامی برگزار کنیم. به هیچ کس مربوط نیست و به هیچ کس جواب نمی‌دهیم. دوست داریم در خاک خودمان مانور نظامی برگزار کنیم.عربستان، ترکیه و اسراییل اگر ساکت شوند و سر جای خودشان بنشینند، مسوولان منطقه بحران را حل می‌کنند.»

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر