کد خبر: 117915
A
سفیر سابق ایران در نروژ:

رفتن «مرکل» تغییرات زیادی در آلمان ایجاد نمی کند

فرجی راد تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: فکر نکنیم این انتخاباتی که انجام شده و حزب راست، حزب خانم مرکل برنده نشده یا رای بهتری نیاورده تغییرات گوناگون و بزرگی در آلمان رخ می دهد. در آلمان خیلی نباید منتظر تغییرات باشیم.

رفتن «مرکل» تغییرات زیادی در آلمان ایجاد نمی کند

به گزارش دیده بان ایران؛ عبدالرضا فرجی راد تحلیلگر بین الملل و  سفیر سابق کشورمان در نروژ و مجارستان ددرباره انتخابات آلمان گفت: فکر نکنیم این انتخاباتی که انجام شده و حزب راست، حزب خانم مرکل برنده نشده یا رای بهتری نیاورده تغییرات گوناگون و بزرگی در آلمان رخ می دهد. در آلمان خیلی نباید منتظر تغییرات باشیم. به دلیل اینکه قائم مقام خانم مرکل با آن تجربه ای که در دولت خانم مرکل آموخته خود می خواهد دولت تشکیل دهد. با حزب لیبرال و حزب سبزها که فکر می کنم می توانند دولت آرامی را تشکیل دهند و در واقع اقتصاد آلمان را پیش ببرند. اقتصاد آلمان رشد می کند و رشد خوبی دارد و راضی کننده است آنها همان مسیر را ارائه می دهند. تصور من این است که آقای اولاف شولتس می تواند با حزب سبز و لیبرال یا این سه حزبی دولت تشکیل دهد و این دولت هم دیری نمی پاید و در ظرف یکی دو ماه آینده به توافق می رسند و این کار انجام می شوند.

وی در پاسخ به این سوال، پیروزی چپ گراها در آلمان چه تاثیری در اتحادیه اروپا دارد؟ بیان کرد: در اتحادیه اروپا خانم مرکل وزنه ای بود. همچنین رئیس جمهور فرانسه نتوانست آن خاستگاهی که در اروپا داشت برای خود فراهم کند بویژه با توجه به اینکه آمریکایی ها دور شدند و جلیقه زردها سروصدای زیادی داشتند که همین امر منجر شد محبوبیت وی پائین بیاید. همین کاهش محبوبیت به توان فرانسه در اروپا ضربه زد. بنابراین، در حال حاضر یک تعادلی برقرار شده است.   

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر آقای اولاف شولتس بتواند با فرانسه تعادلی برقرار کند می توان گفت هماهنگی های بیشتر با هم در رابطه با اتحادیه اروپا خواهند داشت. این نکته را نیز اشاره کنم که در حال حاضر اروپا از آمریکا ناامید شده است. آمریکا به دنبال متحدین در منطقه است و لذا چالش هایی در اروپا خواهیم دید که این اروپائی ها باید خود را برای یک نوع چالش آماده کنند که از این نکات مثبتی دربیاید. این چالش مسئله آمریکاست و اینها نمی توانند هضم کنند همچنین مسئله دیگر خروج بریتانیا است که این امر ضرباتی به اتحادیه زده که نمونه آن همین اتحاد استرالیا، بریتانیا و آمریکاست.

فرجی راد اظهار کرد: اگر بریتانیا داخل اتحادیه اروپا بود قوانین اجازه نمی داد که این کار را با اروپایی ها انجام دهند و خود بریتانیا نمی توانست عضو آن اتحادیه شود. آقای بایدن هم معتقد است اروپا آماده نیست که مثل آمریکا در مقابل چین بایستد.

بنابراین، هر چه بیشتر به سمت ایالات متحده آمریکا می رویم چالش بزرگتر می شود. فراموش نکنیم هنوز بریتانیا از نظر امنیتی با اروپا توافق دارد. ولیکن از نظر اینکه عضو اتحادیه باشد و کارهای اقتصادی کند، خیر! ویزا باید بگیرند و بقیه مسائل وجود دارد. بنابراین، الان یک مشکل درون خود اروپاست که یک کاریزمایی وجود ندارد که بتواند شکاف هایی که درون اروپا ایجاد شده درون اتحادیه هم باشد. 

وی ادامه داد: کشورهای اروپای شرقی برخی قوانین اتحادیه را رعایت نمی کنند که مثلاً یک مورد مهاجرت است. لهاستان، مجارستان، یوگوسلاوی و غیره به این مهاجرین ظلم می کنند. اما اروپای مرکزی و غربی مخالف این کار هستند. کاری هم نمی توانند انجام دهند و بخواهند فشار بیاورند که اتحادیه اروپا بیشتر متضرر می شود. مشکلاتی که درون اروپا وجود دارد باید آقای اولاف شولتس و مکرون بتوانند آنها را حل کنند که کار مشکلی است. مسئله دیگر روسیه که بعنوان یک مسئله امنیتی در نظر اروپایی هاست. 

او تصریح گرد: خانم مرکل بخاطر کاریزمایی که داشت معتقد بود با روسیه نباید درگیر شد و فقط اقدامات روسیه را محکوم می کرد و در حدی که بیانیه می داد. یک دوره لوله گاز ده میلیارد یورویی از روسیه به آلمان کشیده شد علی رغم مخالفتی که آمریکایی ها داشتند. این مسئله روسیه را باید دید چطور حل می کنند. آیا آمریکا که از اروپا و بریتانیا دل کنده و به سمت آسیا رفته است باعث می شود آلمان جدید و فرانسه به سمت روسیه بروند یا خیر؟ یا باعث می شود اینها به فکر یک ارتش متحدی برای اروپا باشند که اینها کار مشکلی است و سلاح ها و وسائل تسلیحات نظامی در هر کشوری یک مدل است و نمی تواند همخوانی داشته باشد. مسئله دیگر، ناتو است که باید بدانند با ناتو چه کار می کنند. ناتو که بخش عمده کشورهای عضو اتحادیه هستند دچار مشکل می شود یا خیر؟ اینها به آمریکا بی اعتماد شدند و این مسئله دیگری است که باید حل کنند.

منبع : سایت خبری مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر