کد خبر: 11793
A
دیده بان ایران گزارش می‌دهد:

6 وزیر احمدی‌نژاد در سودای ریاست جمهوری

جبهه یکتا که متشکل از وزرای دولت احمدی نژاد است و در تابستان سال 94 تاسیس شده، جزء آن دسته از تشکیلات سیاسی منتسب به اصولگرایان می‌باشد که مصمم به معرفی نامزد ویژه و مخصوص برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است.

 6 وزیر احمدی‌نژاد در سودای ریاست جمهوری

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اگر چه احمدی نژاد با توصیه مقام معظم رهبری از حضور در انتخابات ریاست جمهوری نهی شده است اما وی در طول 8 سال صدارتش به اندازه کافی وزیر و معاون و مشاور دارد که خود را در قامت ریاست جمهوری ببینند.

با نزدیک شدن به موسم انتخابات اردیبهشت 96 هر روز بر حجم گمانه زنی‌های انتخاباتی و یا اعلام حضورها افزوده می‌شود و فضای رسانه‌ای کشور به انبانی از تاییدها و تکذیب‌های انتخاباتی تبدیل می شود. در این میان حلقه نزدیک به احمدی نژاد در دوران دولتهای نهم و دهم اعم از وزرا و معاونان وی هم در مظان کاندیداتوری هستند و هر روزه اخباری مبنی بر حضور یا عدم حضورشان در انتخابات به نُقل محافل سیاسی و رسانه‌ای تبدیل می‌شود.

احمدی‌نژاد پس از نهی، صریحا اعلام کرد که در انتخابات پیش‌رو از هیچ جریان و طیف و کاندیدایی حمایت نخواهد کرد؛ متقابلا کاندیداهایی هم که به پشتوانه وزارت در دوران احمدی نژاد، اسب خود را برای رقابت‌های انتخاباتی زین می‌کنند اعلام می‌دارند که هیچگونه رابطه و ارتباطی با تشکیلات احمدی نژاد ندارند.

جبهه یکتا که متشکل از وزرای دولت احمدی نژاد است و در تابستان سال 94 تاسیس شده، جزء آن دسته از تشکیلات سیاسی منتسب به اصولگرایان می‌باشد که مصمم به معرفی نامزد ویژه و مخصوص برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است؛ اعضای این جبهه نیز به کرات داشتن هر نوع ارتباط تشکیلاتی و محفلی با احمدی نژاد را رد کرده اند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت، به آن دسته از وزرا و معاونان دولت احمدی نژاد که کاندیدای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری 96 محسوب می‌شوند:

 

پرویز فتاح

 

پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی و وزیر نیرو دولت نهم از جمله افرادی است که همواره در مظان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بوده است؛ رییس سابق بنیاد تعاون سپاه که خاطره اشک ریختن‌هایش در آخرین جلسه هیئت وزیران دولت نهم به سبب معاون اول شدن مشایی از اذهان زدوده نشده است، هر از چندگاهی نامش از سوی اصولگرایان برای کانددیاتوری مطرح می شود؛ از محافل اصولگرایی اصرار و از فتاح انکار؛ این قاعده ماه‌های اخیر است؛ اواخر تابستان سال جاری، حمیدرضا ترقی از فعالان سیاسی اصولگرا و معاون فتاح در کمیته امداد، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که فتاح اگر چه مایل به نامزدی در انتخابات نیست اما نامش در لیست 30 نفره اصولگرایان به چشم می‌خورد.  

از آن تاریخ به بعد فتاح بالغ بر سه مورد به صورت صریح و مشخص کاندیداتوری‌اش را رد کرده است؛ اما اقدامات او در کمیته امداد از قبیل سفرهای استانی‌اش و انعقاد تفاهم نامه با آستان قدس رضوی، شائبه‌هایی را مبنی بر عزم فتاح برای صعود به پاستور ایجاد کرده بود؛ امری که باعث شد وی در مصاحبه اخیرش صریحا به انکار آن بپردازد و اعلام دارد، سفرهای استانی و سرکشیدن به محرومان و مستضعفان جزء برنامه کاری‌اش است و هیچگونه ارتباطی با مباحث انتخاباتی ندارد.

 فتاح در مصاحبه اخیرش خطاب به آنهایی که از اقداماتش در کمیته امداد برداشت سیاسی می‌کنند، گفت: در کمیته امداد وظیفه من رسیدگی به محرومان است و اقدامات این‌چنینی کار عجیبی نیست.  

 

پرویز داوودی

 

پرویز داوودی معاون اول احمدی نژاد در دولت نهم از دیگر چهره‌هایی است که نامش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به گوش می‌رسد؛ وی که یک اقتصاددان و تحصیلکرده آمریکا محسوب می‌شود در اسفند 1390 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

نام پرویز داوودی در انتخابات مجلس دهم در لیست واحد اصولگرایان تهران قرار گرفت که البته با اقبال رای دهندگان تهرانی مواجه نشد و معاون اول دولت احمدی نژاد برخلاف معاون اول دولت خاتمی از راه یافتن به بهارستان بازماند؛ با این حال اگر چه داوودی برای انتخابات پیش رو تاکنون به صورت صریح اعلام کاندیداتوری نکرده است اما در گمانه زنی های رسانه ای غفلت از نام او خبطی آشکار است.

 

رستم قاسمی

 

رستم قاسمی وزیر نفت دولت دوم احمدی نژاد که در قصه پرغصه تخلفات بابک زنجانی نامش چندبار ذکر شد نیز از دیگر کاندیداهای بالقوه انتخابات دوازدهم محسوب می‌شود؛ فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران اگر چه هنوز به طور رسمی اعلام کاندیداتوری نکرده است اما در چند وقت اخیر بحث آمدنش به کارزار انتخابات در محافل سیاسی و رسانه‌ای داغ بود؛ در اوایل ماه جاری برخی سایت‌های خبری و کانال‌های تلگرامی، رستم قاسمی را گزینه جبهه یکتا برای ریاست جمهوری 96 دانستند؛ موضوعی که بلافاصله با واکنش و تکذیب سید محمد حسینی عضو ارشد این جبهه مواجه شد.  

حمیدرضا حاجی بابایی

 

وزیر آموزش و پرورش دولت دوم احمدی نژاد که هنوز ماجرای نحوه برخوردش با حادثه تلخ آتش سوزی مدرسه شین آباد در اذهان زنده است، دیگر شخصیتی است که گمانه‌هایی برای کانیدداتوری‌اش مطرح می شود؛ این گمانه‌ها بویژه با عضویت وی در هیئت موسس جبهه تازه تاسیسِ موسوم به نیروهای مردمی انقلاب، تقویت شده است؛ برخی منابع خبری، حاجی بابایی را حلقه واسط بین جبهه یکتا و جبهه نیروها مردمی انقلاب می‌دانند.

 وی که این روزها در قامت ریاست کمیسیون تلفیق برنامه ششم،علی‌القاعده باید وقت و مجالی برای پرداختن به موضوعات انتخاباتی نداشته باشد،چندی پیش طی مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا یکتا برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا معرفی خواهد کرد یا خیر؟ گفته بود: «مگر می‌شود جبهه یکتا کاندیدا نداشته باشد.»

 

محمد مهدی زاهدی

وزیر علوم در دولت نخست احمدی نژاد که در دولت دوم وی به کوالالامپور رفت تا متصدی سفارت ایران در مالزی شود از دیگر چهره‌هایی است که زمزمه های کاندیداتوری‌اش به گوش می‌رسد.

حدود دو هفته پیش بود که خبر اعلام کاندیداتوری زاهدی برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بر صدر اخبار رسانه‌ها نشست؛ البته این خبر خیلی زود تکذیب شد و مشخص گردید یک خبرنگار بر اساس شنیده‌هایش مطلبی را درز داده است.

فردای انتشار خبر کاندیداتوری زاهدی که البته خیلی زود هم تکذیب شده بود در جریان بررسی طاقت فرسای مواد لایحه برنامه ششم، علی لاریجانی که مزه پراکنی‌اش گل کرده بود با لحنی مطایبه‌آمیز از زاهدی خواست در صندلی‌اش بنشیند وگرنه برای انتخابات ریاست جمهوری رای نمی آورد! 

 

محمد حسن نامی

 

حدود دو هفته پیش، چند کانال تلگرامی نزدیک به دولت سابق، از کاندیداتوری محمد حسن نامی آخرین  وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو خبر دادند؛ نامی که در کارنامه مدیریتی‌اش،  معاونت وزارت دفاع و ریاست سازمان جغرافیایی به چشم می خورد، یک ارتشی است که مدتی هم وابسته نظامی ایران در کره شمالی بود.

مطابق بند شانزدهم سیاست‌های کلی انتخابات که در مهرماه سال جاری توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، ورود نیروهای مسلح به امور انتخاباتی ممنوع است؛ بنابراین به نظر می‌رسد، محمد حسن نامی این امیر ارتشی و متخصص در امور ژئوپلیتیک از نامزدی در انتخابات 96 معذور باشد.  

گزارش از نیما صداقت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر