کد خبر: 117975
A

حقیقت‌پور: خوش خیالی درباره آذربایجان دیگر کافی است/ حیدر علی اف به من گفت لشکر عاشورا را به من بدهید، تمام قره‌باغ برای شما/ حالا که اردوغان می خواهد به مرزهای تاریخی خودش برسد پس ما هم آرارات را می‌خواهیم

منصور حقیقت پور کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به استفاده ایران از تمام ظرفیت‌ها و اشتراکات خود در روابط با جمهوری آذربایجان گفت: متأسفانه همکاری نکردن با جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان یک مسئله نهادینه شده است و تا الان هم ایران دچار خوش‌خیالی نسبت به جمهوری آذربایجان بوده و دیگر بیشتر از این نمی‌توان با چشم‌پوشی و گذشت با دولت آذربایجان رفتار کرد.

حقیقت‌پور: خوش خیالی درباره آذربایجان دیگر کافی است/ حیدر علی اف  به من گفت لشکر عاشورا را به من بدهید، تمام قره‌باغ برای شما/ حالا که اردوغان می خواهد به مرزهای تاریخی خودش برسد پس ما هم آرارات را می‌خواهیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل سیاسی و عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره نقش نیروها و بازیگران بیگانه در تنش‌آفرینی اخیر جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: در این قضیه به خوبی می‌توان دست‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه و عربستان را مشاهده کرد و پاکستان هم فریب‌خورده این موضوع است و در درجه اول باید کشوری مانند پاکستان پای خود را از این مسئله کنار بکشد زیرا اگر به دخالت‌ها و حضور خود در قره‌باغ ادامه دهد روابط ارامنه با هندی‌ها تقویت می‌شود.

تلاش اسرائیل و ترکیه برای ضربه زدن به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران

بنابر گزارش دیدبان ایران؛ منصور حقیقت پور نماینده ادوار مجلس و از افراد نزدیک به علی لاریجانی به ایکنا  گفت: امروز عربستان از نظر مالی و اسرائیل و ترکیه با حضور فیزیکی و نظامی در حال ایجاد یک موقعیت تصنعی برای آذربایجان هستند و به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران لطمه می‌زنند. استمرار این وضعیت برای ایران قابل تحمل نیست و ایران نمی‌تواند نسبت به تغییر و تحولات در مرزهای شمال غربی خود بی‌تفاوت باشد.

حقیقت‌پور اظهار کرد: آقای اردوغان اعلام کرده ما باید به مرزهای تاریخی خود برگردیم. اگر این منطق اردوغانی را بپذیریم ایران هم خواهان بازگشت به مرزهای تاریخی خود است و لذا ما هم آرارات را می‌خواهیم و رضاخان حق نداشته آرارات را به ترکیه واگذار کند. همچنین ایران ۱۷ شهر خود را در قفقاز می‌خواهد و آنها هم علاقه‌مند به بازگشت به ایران هستند. اگر قرار است ترتیبات منطقه‌ای به هم بخورد باید سهم ایران هم مشخص شود اما اگر به دنبال برهم زدن این ترتیبات نیستند باید این تحرکات خطرناک را متوقف کرده و سر جای خود بنشینند.

توانایی ایران برای بر هم زدن قاعده بازی در شمال غرب

حقیقت‌پور درباره اهمیت برگزاری رزمایش فاتحان خیبر به آذربایجان گفت: اگر آنها عقل داشته باشند پیام این رزمایش را به خوبی دریافت کرده‌ا‌ند. آقای حیدر علی‌اف شخصا به من گفت لشکر عاشورا را به من بدهید و تمام قره‌باغ برای شما باشد. آنها می‌دانند ما با یک لشکر عاشورا می‌توانیم قره‌باغ را تصرف کنیم. اگر قرار باشد عربستان و اسرائیل در بالای سر ایران شیطنت کنند ایران به راحتی می‌تواند قاعده بازی را به هم بزند.

حقیقت‌پور درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر عدم استفاده مناسب ایران از ظرفیت‌ها و اشتراکات فراوان خود با جمهوری آذربایجان به منزله یکی از عوامل نزدیکی آذربایجان به اسرائیل گفت: اصلا چنین تحلیلی درست نیست. ایران در نخجوان به مردم کوپن، گاز و آب می‌داد. متأسفانه همکاری نکردن با جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان یک مسئله نهادینه شده است. اتفاقا ما از ظرفیت‌های خود بسیار در آنجا استفاده کردیم اما آنها در کتاب‌های درسی خودشان مطالب بسیار زیادی علیه فرهنگ و زبان ما می‌نویسند یا صدها رسانه علیه ما ایجاد کردند و در عین حال مانع فعالیت شبکه سحر ایران شدند. 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: تا حاکمیت در آذربایجان تغییر نکند اوضاع روابط آنها با ایران همین است و کار نکردن با جمهوری اسلامی ایران برای دولت آذربایجان یک اصل است. برای نمونه در حالی که عبور خطوط انتقال انرژی از جنوب (ایران) به نفعشان بود، این کار را نکردند و حاضر شدند هزاران کیلومتر بیشتر لوله‌گذاری کنند تا این خط از ایران عبور نکند. تا الان هم ایران دچار خوش‌خیالی نسبت به جمهوری آذربایجان بوده و در حالی که ما لغو ویزا کردیم آنها این کار را نکردند و دیگر بیشتر از این نمی‌توان خوش‌بینانه رفتار کرد.

دوران گذشت و چشم‌پوشی سپری شده

حقیقت‌پور با اشاره به کمک‌های ایران در اوایل دهه ۹۰ میلادی به جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان گفت: اگر مین‌هایی که ایران با هواپیما برای آذربایجانی‌ها ارسال کرد، نبود ارمنی‌ها باکو را هم تصرف کرده بودند. متأسفانه دولت آذربایجان شکور نیست و کفور است. به نظر من ایران باید با قدرت و از روی حساب و کتاب با آنها برخورد کند و دیگر دوران گذشت و چشم‌پوشی نسبت به اقدامات دولت آذربایجان سپری شده است. متأسفانه دولت گذشته و مقامات امنیتی و سیاسی ما غفلت کردند که این اتفاقات علیه ایران شدت گرفت و امروز وقت جبران است.

این نماینده ادوار مجلس و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی افزود: ایران در کنار برگزاری رزمایش در نزدیک مرزها، راهکارهای زیادی برای برخورد با دولت آذربایجان دارد که بخشی از آن قابل گفتن نیست اما همین الان ایران می‌تواند در بیله‌سوار اجازه ندهد کامیون‌ها و اتوبوس‌های آذربایجان وارد نخجوان شوند. ایران به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد دالان «زنگزور» از بین برود و این دالان باید سر جای خودش بماند زیرا یک بعد امنیتی و استراتژیک مهم دارد و اگر به هم بخورد ایران باید آرارات را تصرف کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر