کد خبر: 11803
A

مروری بر روزنامه های دوشنبه ۲۷ دی ماه

برگزاری پرشور مراسم شب هفتم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سخنرانی مهم حجت‌الاسلام ناطق نوری در این مراسم، بازداشت دو متهم اقتصادی که از یکی از آنها به عنوان دست راست بابک زنجانی یاد می‌شود و سالگرد اجرایی شدن برجام شاید سه موضوع مهم و مشترک بسیاری از روزنامه‌های صبح امروز بود.

مروری بر روزنامه های دوشنبه ۲۷ دی ماه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه قانون امروز در صفحه سیاسی خود به سراغ آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری رفته و با ایشان در خصوص تفسیر نظارت شورای نگهبان بر امر انتخابات که این روزها به موضوع پر بحثی بدل شده به گفت‌وگو نشسته است. هاشم‌زاده هریسی در بخشی از این گفت‌وگو و در پاسخ به سوال «از دید شما نظارت شورای نگهبان بر نامزدهای انتخاباتی طریقی اکتشافی دارد؟» گفت: من کاری با بحث های سیاسی، جناجی و حزبی ندارم و بر اساس مقررات شرعی و قانونی سخن  می گویم و به هیچ وجه وارد تفسیر مصادیق نمی‌شوم و به طور کلی مبانی اسلام را توضیح می‌دهم. برای پاسخ به سوال شما به آیه ای از قرآن کریم استناد می‌کنم. آیه 94 سوره مبارکه «نسا» در این باب بسیار راهگشا است. خداوند در این آیه می‌فرمایند: «ای کسانی که ایمان آوردید، چون در راه خدا سفر می‌‌کنید و به افراد ناشناس بر می‌‌خورید، درباره آنان تحقیق کنید -و به کسی که سلام به شما می‌کند نگویید مومن نیستی- تا به منظور گرفتن اموالش او را به قتل برسانید و بدانید که نزد خدا غنیمت‌ های بسیار هست. خود شما نیز قبل از این، چنین بودید و خدا(با نعمت ایمان) بر شما منت نهاد. پس به تحقیق بپردازید که خدا به آنچه می کنید با خبر است». مقصود از این آیه شریفه، این است که اصل بر این است که اظهار ایمان افراد را باید پذیرفت و نباید در احراز ایمان و اسلام اشخاص تحقیق کرد. وقتی کسی می‌گوید «مومن هستم»، «مسلمان هستم»، هیچ‌کس حق ندارد با تفحص، در پی اثبات خلاف اظهار ایمان شخص باشد مگر آنکه خلاف ادعای فرد محرز باشد. با شبهه نمی‌توان کسی را از دایره ایمان خارج کرد. اصلا چه کسی جز خدا حق چنین کاری را دارد؟ باید در تمام امور، این آیه ملاک عمل قرار گیرد. روا نیست که برای قدرت، ثروت و جایگاه دنیوی به ناحق ایمان کسی را منکر شویم. آن کسانی که خود را داعیه‌‌دار دین می‌دانند، نباید در ایمان و اسلام مردم تفتیش کنند و اگر چنین کنند، خلاف سخن خدا گام برداشته‌اند.
 
موضوع راه‌نیافتن فیلم «امپراطوری جهنم» به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امروز به تیتر یک روزنامه منتقد دولت «صبح‌نو» بدل شده. صبح نو در گزارش امروز خود به سراغ محمد خراعی، تهیه‌کننده این فیلم رفته و با او هم به گفت‌وگو نشسته. در بخشی از گزارش «کاخ جشنواره فیلم ضدسعودی را راه نداد» می‌خوانیم: امپراطوری جهنم» یکی از فیلم‌هایی است که در بخش فرعی چشم‌انداز جشنواره فجر معرفی شد. با این حال تهیه‌کننده و کارگردان به دلیل پذیرفته نشدن در بخش مسابقه از حضور در جشنواره انصراف دادند. آقای حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی هم در این میان ترجیح داد با انتشار متنی در کانال شخصی تلگرامی خود، موضوع را به دعوا را بین هیات انتخاب و عوامل فیلم تقلیل دهد. این فیلم اثری استراتژیک با موضوع نیروهای تکفیری و حمایت برخی دولت‌ها از جمله دولت سعودی از این گروه‌هاست. فیلمی که بیرون ماندن آن از بخش مسابقه جشنواره به شدت محل سوال است. برای اطلاع از جزئیات این پروژه سینمایی به سراغ تهیه‌کننده این فیلم آقای محمد خزاعی رفتیم. کسی که تجربه تهیه‌کنندگی فیلم «قلاده‌های طلا» را هم در کارنامه خود دارد.
 
خزاعی درباره پذیرفته نشدن این فیلم در بخش مسابقه جشنواره به «صبح‌نو» می‌گوید: برای هر فیلمی مشکلاتی برای پذیرفته نشدن وارد است؛ مشکل محتوایی و ضعیف بودن اثر. «امپراطور جهنم» شامل هیچ‌یک از این موارد نمی‌شود. اگر این فیلم ضعیف بود من تهیه‌کنندگی آن را قبول نمی‌کردم، این فیلم بهترین کار آقای شیخ طادی است. البته شنیدم آقای حیدری دبیر جشنواره خیلی تلاش کردند که این فیلم در بخش مسابقه جشنواره حضور داشته باشد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
روزنامه جوان اما یکی از تیترهای امروز خود را به بازداشت دو متهم اقتصادی اختصاص داده که در بخش ایتدایی این گزارش  می‌خوانیم: دستگیری دو متهم فساد اقتصادی، یکی توسط اینترپل و دیگری توسط ضابطان قضایی روز گذشته خبرساز شد. علیرضا زیبا‌حالت‌منفرد به ایران تحویل داده شد و فردی به‌نام «د» هم به بازداشتگاه رفت. 
 
بر اساس گفته‌های سردار مسعود رضوانی، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا فردی به‌نام علیرضا زیبا‌حالت‌منفرد از شرکای بابک زنجانی بازداشت و به ایران تحویل داده شده است. وی گفت: پیرو اعلام و درخواست مقامات قضایی از پلیس بین‌الملل در خصوص ردیابی و استرداد یکی از عوامل اصلی پرونده بزرگ فساد نفتی، موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.
 
پیرو پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته در ابتدا این فرد در شرق آسیا (مالزی) ردیابی، شناسایی و دستگیر اما متأسفانه با تبانی‌های صورت گرفته مجدداً متواری شد، یعنی همان‌جایی که بابک زنجانی 2 میلیارد یورو از پول ایران را بالا کشیده است. رئیس پلیس بین‌الملل ادامه داد: در ادامه فرآیند ردیابی، فرد مذکور در یکی از کشورهای امریکای مرکزی ردیابی و شناسایی و با همکاری پلیس این کشور دستگیر شد.
 
این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: براساس تعاملات پلیسی توانستیم متهم را به داخل کشور بازگردانده و تحویل مقامات قضایی بدهیم، سحرگاه روز گذشته این فرد که از عوامل اصلی پرونده فساد نفتی بود، به مقامات قضایی تحویل داده شد. 
 
متهم کیست؟
هفتم مرداد 82 چند ماه پیش از بازداشت زنجانی  قتل مشکوکی در مالزی رخ می‌دهد. تاجری 75 ساله به‌نام حسین‌ احمدنژادی با تابعیت ایرانی- ‌بحرینی در پارکینگی به ‌ضرب گلوله کشته شد. قتل در شهر کوالالامپور رخ داد که به‌سرعت بازتاب داده شد، البته به‌جز در ایران!
 
مقتول همان کسی بود که برای بابک زنجانی بانک FIIB  رابه مبلغ ۴ میلیون دلارخریده بود. فردی که صاحب امضا بود و تقریباً محلل این معامله بوده کسی نبود جز علیرضا زیبا‌حالت‌منفرد که نقش اصلی در انتقال پول را داشته است. برای آنکه بدانیم این دستگیری از چه اهمیتی برخوردار است باید گفت تمامی کارهای بابک زنجانی با بانک FIIB  انجام شده است که ۶۰ درصد سهام آن را به بانک ملت واگذار کرده بود و یک سال بعد با پرداخت ۱۶۰ میلیون دلار به بانک ملت صاحب اصلی بانک شده بود. آنطور که در کیفرخواست بابک زنجانی اشاره شده است وی برای آغاز کلاهبرداری از وزارت نفت ۶۰ درصد سهام بانک FIIB را به بانک ملت واگذار کرده بود و پس از بالا کشیدن ۲ میلیارد یورو سهم بانک ملت را خرید. 
 
 رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی در واکنش به این خبر با بیان اینکه باید به قوه قضائیه و نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به خاطر کار بزرگی که انجام دادند، تبریک گفت، افزود: به عنوان فردی که از محتویات پرونده مطلع هستم و 300 - 200 جلد پرونده را مطالعه کردم، می‌دانم که بازداشت و بازجویی قانونی از این فرد می‌تواند خیلی از مسائل را روشن کند. 
وی با بیان اینکه سرنوشت موکلش به اقدامات فرد بازداشت شده، گره خورده است، افزود: این فرد قبل از وقوع این اتفاقات به کشور رفت و آمد داشت اما بعد از دستگیری موکل دیگر به کشور نیامد، البته قبلاً هم برای دستگیری وی در مالزی اقدام شده بود که خوشبختانه این بار به ثمر نشست.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
حسین شریعتمداری هم امروز در سرمقاله کیهان با تیتر «فقط به یک نمونه اشاره کنید!» به انتقاد از برجام در یکسالگی اجرایی  شدنش پرداخته و می‌نویسد: «امروزه کمترین تردیدی باقی نمانده است که دولت در توافق هسته‌ای نه تنها به دستاوردی نرسیده بلکه خسارت فراوان و در مواردی غیرقابل جبران نیز به ملت و نظام وارد کرده است ولی علی‌رغم این همه شواهد و مستندات غیرقابل تردید که از «خسارت محض» برجام حکایت می‌کند، هنوز هم دولتمردان اصرار دارند همان راه نه‌فقط بی‌فرجام بلکه «بدفرجام» را دنبال کنند و از آنجا که در چنته برجام تقریبا هیچ دستاورد قابل ارائه‌ای وجود ندارد، به تغییر صورت مسئله روی آورده‌اند، مثلا ادعا می‌کنند که برجام سایه شوم جنگ را از سر ملت دور کرده است! و توضیح نمی‌دهند که اگر منظورشان از خطر جنگ، ادعای آمریکایی‌هاست که گزینه‌ نظامی را روی میز می‌دانستند، مگر امروز همان ادعا را تکرار نمی‌کنند؟! و یا می‌فرمایند؛ برجام همه قدرت‌های بزرگ را به تسلیم در مقابل ایران واداشته است و نمی‌گویند که چرا تهدیدها شتاب گرفته تا آنجا که آل‌سعود فکسنی هم علیه کشورمان عربده می‌کشد؟!  و یا ادعا می‌کنند؛ برجام اشتغال ایجاد کرده است! ولی در مقابل این واقعیت که نرخ بیکاری طی یکسال گذشته افزایش چشمگیر داشته است، سخنی نمی‌گویند. یا مدعی هستند که ارزش پول ملی را بالا برده‌اند، اما از جهش قیمت دلار به 4 هزار تومان و از دست رفتن یک سوم سرمایه‌ها خبری نمی‌دهند! و... 
 
 و بالاخره اگرچه دراین‌باره گفتنی‌های دیگری نیز هست ولی از آن میان به طرح یک پرسش اساسی بسنده می‌کنیم و آن، این که، آیا همه ناکامی‌ها و خسارت‌های محض یاد شده را فقط باید به حساب خطای دست‌اندرکاران نوشت؟ و آیا تیم هسته‌ای کشورمان که در سلامت اعضای اصلی آن کمترین تردیدی نیست نباید نفوذ احتمالی غریبه‌ها را جدی بگیرند؟! و از راه بی‌نتیجه و خسارت‌آفرینی که طی سه سال و چندماه گذشته پیموده‌اند، بازگردند؟ مخصوصا آن که نمونه‌هایی  از این نفوذ برملا شده است و احتمال حضور برخی دیگر از بداندیشان در سایه‌روشن‌های مسیر دور از انتظار نیست!»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر