کد خبر: 118134
A

ابوترابی: سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی برای نظام راه انداخته است

طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی، از جمله طرح هایی است که از نخستین روزهای آغاز به کار مجلس یازدهم در دستورکار قرار گرفت. طرحی که ابوالفضل ابوترابی به عنوان طراح اصلی آن درباره آخرین وضعیت آن می گوید که هنوز درباره مفاد ان با ستاد کل نیروهای مسلح توافق نشده است.

ابوترابی: سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی برای نظام راه انداخته است

به گزارش دیده بان ایران؛ طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی، از جمله طرح هایی است که از نخستین روزهای آغاز به کار مجلس یازدهم در دستورکار قرار گرفت. طرحی که ابوالفضل ابوترابی به عنوان طراح اصلی آن درباره آخرین وضعیت آن می گوید که هنوز درباره مفاد ان با ستاد کل نیروهای مسلح توافق نشده است. پیش از این نیز ابوترابی اعلام کرده بود که مقرر است تا اعلام نظر ستاد کل نیروهای مسلح طرح مذکور مسکوت بماند.

برای بررسی این طرح کمیته ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل شده است. به گفته ابوترابی طرح در کارگروه مذکور،  در ۹ تبصره تصویب و به کمیسیون ارائه شده و فعالان توییتری با انتشار سلسله‌ مطالبی با هشتگ مشترک «از سربازی بگو» از اجباری بودن خدمت ۲ساله وظیفه انتقاد و روایت‌های شخصی خود را از تاثیر سربازی اجباری بر زندگی‌هایشان بازگو کردند.

ابوترابی در گفت و گویی در سال گذشته تاکید کرد که از زمان رضاخان قانون سربازی ۲ساله اجباری برقرار است در حالی که قانون باید بر اساس نیاز روز جامعه تغییر کند و در شرایط فعلی به واقع با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی برای نظام راه افتاده است.

وی درباره انتقاد از سربازی اجباری تاکید کرده بود: «بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دومین عامل تاخیر ازدواج آقایان سربازی است و این مساله خود ضرورت تغییر در قانون سربازی را بیشتر می‌کند. در دنیا ۲۸ کشور قانون سربازی اجباری دارند و از این کشورها تنها ۱۸ کشور سربازی اجباری بیش از یک سال دارند که ایران نیز در این زمره است. اکنون با قانون فعلی سه میلیون غایب و سرباز فراری داریم و جوانان را مجرم کرده‌ایم؛ در جامعه‌ای که قانون منطبق بر واقعیت نباشد شهروندان مجرم تلقی می‌شوند، به همین خاطر قانون سربازی فعلی نیازمند تغییر بنیادی است.»/ 

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر