کد خبر: 118137
A

عناوین مهم روزنامه های کشور/ از جنجال ظریف در کلاب هاوس تا نسل کشی شیعیان هزاره توسط طالبان به روایت جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه اول شماره امروز خود ضمن تروریست خواندن طالبان نوشت: سازمان عفو بین‌الملل نیزاعلام کرد طالبان 13 شهروند از اقلیت هزاره افغانستان را که بیشتر آنها سرباز و تسلیم شده بودند، کشته‌ است.

عناوین مهم روزنامه های کشور/ از جنجال ظریف در کلاب هاوس تا نسل کشی شیعیان هزاره توسط طالبان به روایت جمهوری اسلامی

به گزارش دیده بان ایران؛ عناوین مهم روزنامه های کشور عبارت است از:

واکسن‌گریزی و واکسن هراسی موضوعی بوده که متاسفانه باعث بروز و شیوع شایعاتی در میان مردم شده است به گونه‌ای که برخی از ترس این شایعات از تزریق واکسن امتناع می‌کنند. بر همین اساس روزنامه آفتاب یزد به جمع آوری اطلاعاتی از منظر فقه ای و قانونی در خصوص واکسن نزدن و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی پرداخته و در ادامه به قوانین دیگر کشورها در این باره اشاره کرده است. این روزنامه نوشت«احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب قانون برخورد با واکسن‌هراسی در کشور گفته است: بر اساس ماده ۱۱۰ قانون و فرمان رهبر معظم انقلاب تمام مصوبات ستاد ملی کرونا لازم‌الاجراست و به صورت قانون محسوب می‌شود و نیاز به فرآیند قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی ندارد و با توجه به افزایش آگاهی عمومی در کشور نیازی به برخورد اجباری با این دسته از افراد نیست و باید توجه کنیم این افراد توجهی به جان و سلامتی مردم ندارند و مردم هر چه زودتر به مراکز واکسیناسیون برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا دچار موج‌های جدید کرونایی نشویم.»این روزنامه در پایان بر اساس موضع نظام حقوق عمومی و حقوق کیفری توضیح می دهد «در نهایت اینکه مطابق آنچه بررسی شده است تعمد درعدم دریافت واکسن و یاعدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ ضد حقوق بشر، خلاف قانونی و حرام شرعی است.»

روزنامه اعتماد هم گزارش میدانی قابل تاملی از دغدغه والدین بر سر واکسن زدن فرزندانشان تهیه کرد و به نظر سنجی آنان در این باره پرداخت. این روزنامه روایت می کند«وقتی صحبت از گروه‌های سنی پایین‌تر در میان است، حساسیت‌ها هم بیشتر می‌شود. حمیده، مادر یک دختر ۱۲ ساله است. اولین جوابی که به سوال آیا حاضرید دخترتان واکسن بزند می‌دهد این است: «نه!» بعد می‌گوید که ذهن خودش هم خیلی درگیر این سوال بوده: «می‌دانید که چه نقل قول‌های متفاوتی در مورد واکسن مطرح شده. حتی بعضی از بزرگسالان هم مخالف تزریق برای خودشان هستند. با این حال من وقتی اوضاع اروپایی‌ها را دیدم که بعد از واکسن چقدر بهتر شد و مرگ و میر پایین آمد، خودم واکسن را زدم. اما چون یک بحث‌هایی هست که این واکسن مشکلات هورمونی ایجاد می‌کند، برای دخترم که در سن بلوغ است خیلی درگیرم که بزنم یا نه. وقتی واکسن دانش‌آموزی را اعلام کردند چون به سن دخترم نرسیده بود خوشحال شدم که لااقل فعلا نباید به این قضیه فکر کنم.» با این حال در حال توضیح دادن این را هم می‌گوید که اگر در این مدت پیش‌رو بتواند بیشتر بخواند و در مورد ایمنی واکسن مطمئن‌تر شود اجازه تزریق واکسن برای دخترش را می‌دهد.»

روزنامه آرمان ملی در مطلبی به قلم نبی الله عشقی ثانی، فعال اجتماعی به پیامدهای کاهش ازدواج پرداخت و نوشت«وقتی ازدواج واقع نشود، خانواده شکل نمی‌گیرد، فرزندآوری متوقف و استمرار نسل مشکل می‌شود، منابع انسانی برای اداره کشور کفایت نمی‌کند، فاصله بین نسل‌ها کاهش بیشتری پیدا می‌کند و شکاف جمعیتی توسعه می‌یابد، در اثر عدم تامین نیازهای فطری و جنسی کژرفتاری‌های متعددی واقع می‌شود که همراه با انحرافات و آسیب‌های اجتماعی است. والدین هم که با آرزوی دیدن ازدواج فرزندان و زندگی با نوه‌ها و نتیجه‌ها دوران سالمندی را می‌گذرانند دچار ناامیدی شده و با افسردگی سال‌های پایان عمر را سپری می‌کنند. آنچه یادآور شدیم، تنها بخشی از چالش‌های کاهش ازدواج در کشور و پیامدهای آن است. امیدواریم دولت که در آغاز راه اداره کشور است، برای ورود به این موضوع فوق‌العاده بااهمیت، تیمی علمی و اجرایی را مامور بررسی جامع آن و دادن طرح و برنامه‌ای هدفمند بکند. شاید زمان آن رسیده است که سازمانی مستقل با اختیار کافی برای مدیریت و تسهیل ازدواج جوانان ایجاد شود.»

 

 

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید…..

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر