کد خبر: 118165
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

واکنش نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به درگذشت «ابوالحسن بنی صدر»/ سیدمحمد غرضی: امام (ره) هیچ وقت به بنی صدر نگفت خائن!/ تربیت بنی صدر اشرافی بود و با تربیت انقلابی فرق می کرد

غرضی گفت: تمام حواس بنی‌صدر بر این بود که جنگ را توسط نظامیان به سر ببرد و نگذارد نیروی انقلابی وارد جنگ شود. او قدرت‌طلب بود. وقتی هم که رییس‌جمهور شد گفت حالا که رییس‌جمهور شدم همه کنار بروند و کشور باید دست من باشد.

واکنش نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به درگذشت «ابوالحسن بنی صدر»/ سیدمحمد غرضی: امام (ره) هیچ وقت به بنی صدر نگفت خائن!/ تربیت بنی صدر اشرافی بود و با تربیت انقلابی فرق می کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ سید ابوالحسن بنی‌صدر امروز ۱۷ مهر در سن ۸۸ سالگی  پس از یک دوره طولانی بیماری در بیمارستانی در پاریس درگذشت. سیاستمداری که برخی از او به عنوان «خائن» یاد می کنند و در مقابل برخی دیگر مانند دریابان شمخانی او را خائن نمی دانند.

موضوع خائن‌نبودن بنی‌صدر در جنگ را برای نخستین‌بار دریادارعلی شمخانی در بازبینی و تحلیل تحولات دهه ۶۰، در یک برنامه تلویزیونی، در سال 87  در برنامه ای به نام مثلث شیشه ای که از شبکه پنجم سیما پخش می شد اعلام کرد که بازتاب گسترده‌ای داشت.

مجری برنامه از او سؤال کرده بود: «جریان نامه‌ای که بعد از فتح خرمشهر برخی فرماندهان نظامی به بنی‌صدر نوشتند و دستور عقب‌نشینی ایشان را تقبیح کردند، چه بود؟» که شمخانی پاسخ داد: «بنی‌صدر اصلا آن‌موقع نبود. بنی‌صدر تا زمانی که در خاک ایران و فرمانده کل قوا بود، هیچ عملیات موفقی انجام نداد، بنی‌صدر در عملیات سال 59 که می‌خواست خرمشهر را آزاد کند و شکست خورد و فاجعه هویزه رخ داد، قصد خیانت نداشت! بنی‌صدر دنبال پیروزی بود و اگر پیروز می‌شد، تانک‌هایی که به سمت بصره می‌رفتند تانک‌هایی در تهران به سمت کرسی‌های قدرت می‌رفتند و می‌گفت من عامل پیروزی‌ام. بنابراین بنی‌صدر خیانت نکرد».

اظهاراتی که بلافاصله واکنش کیهانِ حسین شریعتمداری را به دنبال داشت و این روزنامه در پاسخ به این ادعای شمخانی نوشت: خاطرنشان می شود تبرئه بنی صدر از خیانت و تقلیل اتهام وی به «نفهمی»، «عدم درک صحیح از انقلاب، امام و جنگ» و «ناتوانی در کسب پیروزی به رغم میلش» در حالی صورت می گیرد که اسناد منتشر شده از لانه جاسوسی از بنی صدر به عنوان یک منبع اطلاعاتی «سیا» با اسم رمز SD LURE نام می برد.

این روزنامه حتی کنایه ای هم به اظهارات سردار رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران در برنامه محرمانه که از شبکه 3 سیما پخش شده بود زد. سرلشکر صفوی در این برنامه و در پاسخ به سوال مجری جوان برنامه مبنی بر اینکه «می گویند بنی صدر در جنگ و دفاع خیلی به ما خیانت کرد ولی هیچ کس نگفته خیانت او چه بود»، با کمال تعجب اظهار داشت: «من هم نمی توانم کلمه خیانت را به کار ببرم. بلکه نفهمی او را نسبت به موضع خودش که رئیس جمهور بود و فرمانده کل قوا بود اما انقلاب اسلامی را درک نکرده بود و عظمت امام را و اینکه بالاخره باید تابع امام باشد. البته نسبت به مسئله جنگ هم چیزی نمی فهمید.»

سردار محسن رشید، یکی دیگر از سرداران جنگ، هم  در سال 88 در بخشی از گفت‌وگوی خود با تاریخ ایرانی درباره نقش بنی‌صدر در جنگ گفته بود: «در مورد اینکه آیا بنی‌صدر خائن بود یا نه، نگاه افرادی که او را خائن بالفطره می‌دانند یک نگاه افراطی است.  به نظر من از وقتی که بنی‌صدر در حوزه سیاست داخلی با سازمان مجاهدین خلق علیه حاکمیت پیوند برقرار کرد، عمل او خیانتکارانه است. می‌خواهم بگویم که خیانت بنی‌صدر در حوزه داخلی است نه در حوزه جنگ. هرچند که در حوزه جنگ مدیریت مقبولی نداشت. حالا بعضی‌ها این عدم مقبولیت روش‌ها را دال بر خیانت او می‌دانند که به نظر من این‌طور نبود. بنی‌صدری که در جبهه جنگ ترک (پشت) موتور می‌نشست و به خطوط مقدم سر می‌زد نمی‌تواند خائن باشد. من یقین دارم که بنی‌صدر می‌خواست در جنگ پیروز شویم، ولیکن می‌خواست از پیروزی در جنگ، برای پیروزی جناح خود در داخل حاکمیت بهره بگیرد. دوست داشت در جنگ پیروز شود تا در تهران حرف اول را بزند و رقبای خود را منزوی کند. خب این اسمش خیانت جنگی نیست، اما اینکه آیا می‌توانست با این روش‌ها از پس عراق برآید؟ به نظر من نمی‌توانست، چون از پتانسیل‌های ملی ـ مردمی نمی‌توانست استفاده کند. حالا اینکه چرا نمی‌توانست از این پتانسیل‌ها استفاده کند بخشی از آن به دلیل مشاورانش بود و بخشی به‌خاطر دیدگاه‌هایش و بخشی هم به‌خاطر رقابت‌های داخلی بود».

B3B62F71-49B7-477D-B544-AD14BD02EEA0

اما اظهارات درباره خائن نبودن بنی صدر به همین جا ختم نشد. مصطفی میرسلیم هم دیگر سیاستمداری بود که به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «من شخصا سند محکمی که نشان‌دهنده وابستگی بنی‌صدر به بیگانگان باشد، ندیده و نیافته‌ام، اما بنی‌صدر با آن ویژگی آقازادگی و به‌علاوه نداشتن تسلط بر نفسانیات که ترکیب شده بود با اطرافیانی اغلب غیرانقلابی و فرصت‌طلب و خانواده‌ای که چندان مراعات اقتضای ظاهر انقلاب را هم نمی‌کردند، گرفتار خودشیفتگی شد و این خودشیفتگی او را به سقوط در دامان ننگین منافقان کشاند. منافقان با تحلیل شرایط او، به‌راحتی و سریعا توانستند او را که منزوی شده بود، طعمه خود کنند».

سیدمحمد غرضی یکی از کسانی است که اعتقاد دارد نمی شود صفت «خائن» را به ابوالحسن بنی صدر نسبت داد. وی در گفت گو با خبرنگار دیده بان ایران ضمن اشاره به خبر درگذشت نخستین رئیس جمهور انقلاب اسلامی ایران گفت: این رسانه های که خبر درگذشت آقای بنی صدر را با عنوان درگذشت رئیس جمهور خائن منتشر می کنند وابسته به جمهوری اسلامی هستند و از روی غرض ورزی این کار را انجام می دهند. اما مشخصاً برای بنده اهمیت موضوع این است که آیا این تقابل بین حزب جمهوری اسلامی و بنی صدر به نفع کشور تمام شد یا به ضرر کشور؟ دولت هایی که تاکنون  آمدند و رفتند خوشنام نشدند. یعنی این بدنامی مخصوص دولت آقای بنی صدر نبوده که حال برخی روی خائن بودن او تاکید دارند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اضافه کرد: بنده از سال چهل آقای بنی صدر را می شناختم و تا سال 57 که انقلاب پیروز شد من هم در پاریس بودم و نزدیک طیف آقای بنی صدر بودم. حتی مخالفین ایشان هم بعد از عزل از ریاست جمهوری به او صفت خائن را منصوب نمی کردند ضمن اینکه شخص امام خمینی (ره) هم هیچ وقت برای آقای بنی صدر از لفظ خائن استفاده نکردند.

وی همچنین با اشاره به شخصیت ابوالحسن بنی صدر تصریح کرد: ایشان به هرحال دست پرورده مصدق و جبهه ملی بود. جبهه ملی هم معمولاً افراد را طوری تربیت می کردند که برای حکومت قابل باشند. ینی نوع تربیت شان با نوع تربیت انقلابی متفاوت بود و خودشان را به طبقه اشراف نزدیک می دیدند.

غرضی خاطرنشان کرد: تمام حواس بنی‌صدر بر این بود که جنگ را توسط نظامیان به سر ببرد و نگذارد نیروی انقلابی وارد جنگ شود.  او قدرت‌طلب بود. وقتی هم که رییس‌جمهور شد گفت حالا که رییس‌جمهور شدم همه کنار بروند و کشور باید دست من باشد.

 

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر