کد خبر: 118425
A

انتقاد شدید ارگان رسانه ای جبهه پایداری از انتصاب عراقچی به دبیری شورای راهبردی روابط خارجی/ عراقچی باید محاکمه شود

ارگان رسانه ای نزدیک به جبهه پایداری در متنی که همان روز منتشر کرد خواستار «محاکمه عراقچی» شده و نوشته بود: «عراقچی اکنون باید به دلیل آنچه در هشت سال گذشته اتفاق افتاده بازخواست شده و محاکمه گردد، اما در اقدامی عجیب، حکم جدید و مهمی را هم از سوی کمال خرازی دریافت کرده است! »

انتقاد شدید ارگان رسانه ای جبهه پایداری از انتصاب عراقچی به دبیری شورای راهبردی روابط خارجی/ عراقچی باید محاکمه شود

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت‌خارجه، در نشست خبری هفتگی‌اش، گفته: «ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران مانند قبل خواهد بود و قرار نیست در وین درباره متن جدیدی مذاکره شود.»

معنای این موضع گیری این است که مسئولیت تیم مذاکره کننده ایران را بار دیگر عباس عراقچی برعهده خواهد گرفت. همچنین معنای آن این است که تصمیم گیرندگان اصلی به تجربه تیم باقری کنی و جلیلی نگاه کردند و می دانند در صورتی که آنها مذاکره را در دست بگیرند آن را به شکست می کشند. اما آیا اساسا به صلاح هست عراقچی چنین مسئولیتی را بپذیرد؟ درحالی که اخیرا وقتی عراقچی به عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی انتخاب شد با واکنش شدید تیم نزدیک به دولت رئیسی روبه رو شده است.

بنابر گزارش دیدبان ایران؛ رجانیوز ارگان رسانه ای و تبلیغاتی نزدیک به جبهه پایداری در متنی که همان روز منتشر کرد خواستار «محاکمه عراقچی» شده و نوشته بود: «عراقچی اکنون باید به دلیل آنچه در هشت سال گذشته اتفاق افتاده بازخواست شده و محاکمه گردد، اما در اقدامی عجیب، حکم جدید و مهمی را هم از سوی کمال خرازی دریافت کرده است! »

اگرچه بلافاصه کمال خرازی رئیس شورای روابط خارجی اعلام کرد که این انتصاب با نظر رهبری صورت گرفته و رجانیوز (نیز به تیم جلیلی و همچنین باقری کنی که جایگزین عراقچی شده) یادداشت خود را از خروجی حذف کرده اما نمی توان گفت نظر آنها تغییری کرده است.

نگاه تیم نزدیک به دولت در مورد مذاکرات وین که عراقچی آن را دنبال کرده را در این متن از یادداشت رجانیوز می توان دید که نوشته بودند: «عراقچی در آخرین موارد عملکرد نامطلوب خود نیز در شش دور مذاکرات بی‌نتیجه وین که برخلاف توصیه‌های رهبرانقلاب به مذاکرات فرسایشی تبدیل شد، حضور یافت و کشور را دربن بست قرار داد. در این مذاکرات نیز همانند برجام، اقدامات عراقچی به گونه ای بود که در صورت توافق، منجر به باقی ماندن بخش عمده تحریم‌ها می‌شد و طرف آمریکایی حتی حاضر به لغو بیش از ۵۰۰ تحریم غیرقانونی علیه ایران نمی‌شد.»
در این شرایط به نظر می رسد بهترین کار این است که عراقچی این مسئولیت را نپذیرید. چراکه خروجی وین نیز قرار است مانند خروجی برجام به گردن دولت قبل انداخته شود.

ما خوب می دانیم که چنین تصمیمی نه درسطح وزارت خارجه بلکه در سطحی فراتر از دولت گرفته میشود. واضح است که معنای این تصمیم این است که در سطحی کلان این جمع بندی وجود دارد که تیم وزارتخارجه جدید توانایی انجام مذاکره را ندارد.

همچنین حذف خبر رجانیوز از خروجی این سایت نشان می دهد کسانی گوش آنها را پیچاندند. با این حال مخالفان برجام باید موضع خودشان را نسبت به تصمیم جدید دولت رئیسی روشن بیان کنند و دست از نفاق بردارند. اگر همچنان بر این عقیده هستند که عراقچی به مذاکرات خسارت وارد می کند باید صراحتا آن را امروز بیان کنند.
روشن است که عراقچی در صورت قبول این مسئولیت در حال انجام یک فداکاری دیگر است. اما او نباید تجربه این سالها را از نظر دور کند. بهتر است اجازه دهد دولتمردان جدید خودشان تصمیم بگیرند و مسئولیت این تصمیم را نیز بپذیرند.
مخالفان نیز در صورت سکوت حق ندارند پس از انجام هر توافقی نسبت به آن اعتراض کنند./ امتداد

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر