کد خبر: 118656
A

هدف وزیر دشمن میراث فرهنگی از ادعای دروغین درباره پاسارگاد چیست؟

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در ادعایی که با جایگاه وزارتخانه ای که بر صندلی آن تکیه زده در تضاد است ادعاهای نادرستی را درباره مقبره کوروش و مجموعه پاسارگاد مطرح کرده بود. این ادعا از یک سو به دلیل عدم آگاهی وزیر میراث فرهنگی از وضعیت اثر جهانی پاسارگاد قابل بررسی است و از سوی دیگر به دلیل عدم آشنایی و تخصص اطرافیان و مشاوران وی با مقوله ثبت جهانی آثار تاریخی و مسائل مرتبط به آن این نگرانی وجود دارد که وزارتخانه تحت مدیریت ضرغامی و مشاوران به آثار تاریخی و باستانی کشور در خفا آسیب وارد کنند

هدف وزیر دشمن میراث فرهنگی  از ادعای دروغین درباره پاسارگاد  چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در ادعایی که با جایگاه وزارتخانه ای که بر صندلی آن تکیه زده در تضاد است ادعاهای نادرستی را درباره مقبره کوروش و مجموعه پاسارگاد مطرح کرده بود. این ادعا از یک سو به دلیل عدم آگاهی وزیر میراث فرهنگی از وضعیت اثر جهانی پاسارگاد قابل بررسی است و از سوی دیگر به دلیل عدم آشنایی و تخصص اطرافیان و مشاوران وی با مقوله ثبت جهانی آثار تاریخی و مسائل مرتبط به آن این نگرانی وجود دارد که وزارتخانه تحت مدیریت ضرغامی و مشاوران به آثار تاریخی و باستانی کشور در خفا آسیب وارد کنند. 

بنابر اذعان کارشناسان مجموعه پاسارگاد از حداقل ۶۰ سال پیش به عنوان محوطه باستانی دارای مرز مشخص و ثبت شده و از حدود بیش از ۱۰۰ سال پیش مورد کاوش گروه های مختلف باستان شناسی بوده و طرح مسئله زمین های کشاورزی با اهداف خاص و برای انحراف فکار عمومی صورت می گیرد. 

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است. این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

عزت الله ضرغامی دیروز بدون داشتن اطلاعات ذکر شده درباره پاسارگاد مدعی شده بود: امروز مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند، چاه بزنند، باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریم‌ها مقداری انقباض پیدا کند.

به‌گزارش تسنیم، ضرغامی در شورای اداری استان فارس که در سالن استانداری فارس برگزار شد، اظهار داشت: فارس به‌نسبت وضعیت‌های نسبی فوق‌العاده‌ای که در امر گردشگری و میراث فرهنگی دارد، بسیار دچار عقب‌ماندگی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: مقام معظم رهبری سال‌ها پیش در سفری که به استان فارس داشتند، فرمودند؛ اگر گردشگری درست‌کار کند این استان هیچ نیازی به هیچ بودجه‌ای ندارد، هم گردشگری داخلی و هم خارجی، در میراث فرهنگی رتبه نخست را داریم.

وی گفت: در انواع ۱۷گانه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت در همه این‌ها فارس جایگاه ویژه‌ای را داراست، ازاین‌رو رقم ۸۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه ۸۰میلیاردی را توزیع کرده‌ایم که بخشی از آن را به مرمت و بازسازی اختصاص داده‌ایم و مقدار کمی را برای مجموعه‌های کوچک در شهرستان‌ها اختصاص داده‌ایم، این مبلغ توزیع شده است و دردی را دوا نخواهد کرد.

ضرغامی درباره حافظیه نیز گفت: حافظیه آبروی جهانی است، طرح توسعه آن سه هکتار است و دو پروژه مهم دارد، مقداری تسهیلاتی بانکی نیاز دارد که استاندار ان‌شاءالله کمک خواهد کرد، ما در حوزه گردشگری و در حوزه بوم‌گردی احتیاج به کمک داریم.

وی اضافه کرد: همه جای استان در خصوص ساخت‌وساز در بخش حریم‌ها دچار مشکل است، امروز مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند، چاه بزنند، باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریم‌ها مقداری انقباض پیدا کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین درباره اجرای طرح حرم به حرم گفت: خانه‌های میان این دو حرم ازمیان‌رفته و "داغون"(!) است و برای گردشگری زیارتی شیراز مهم است.

وی در پاسخ به منتقدان سفرهای استانی نیز اظهار داشت: اگر امروز در خانه‌های مردم حضور پیدا نمی‌کردم، نمی‌توانستم مشکلات را حس کنم، در جاهایی زندگی می‌کنند که واقعاً قابل زندگی‌کردن نیست نه پول برای ساختن دارند و نه می‌توانند کاری کنند، من این مشکل را برطرف می‌کنم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر