کد خبر: 118826
A
در گفت وگو با دیده بان ایران:

عزت‌الله یوسفیان‌ملا: قبل از مجلس هشتم هم لیست اموال مسئولان محرمانه بود / اگر مجلس یازدهم مخالف محرمانه بودن اموال مسئولان است بسم الله همین امروز طرح بدهد/ بانی طرح محرمانه کردن اموال مسئولان آقای دهقان بود

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره طرح جنجالی انتشار اموال مسئولان به دیده بان ایران گفت: اگر آقایان معتقد هستند که اعلام این اموال نباید محرمانه باشد، اشکالی ندارد بسم الله همین الان یک مصوبه‌ای را تصویب کنند که در آن اموال مسئولان رسانه‌ای شود. مسئله این است که الان همه از هر ابزاری برای زدن همدیگر استفاده می‌کنند. مجلس یازدهم برای تبرئه خودش می‌گوید این اتفاق در زمان مجلس هشتم افتاده است، این همان ابزار زدن همدیگر است.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا: قبل از مجلس هشتم هم لیست اموال مسئولان محرمانه بود / اگر مجلس یازدهم مخالف محرمانه بودن اموال مسئولان است بسم الله همین امروز طرح بدهد/ بانی طرح محرمانه کردن اموال مسئولان آقای دهقان بود

به گزارش دیده بان ایران؛ «محرمانه بودن» قیدی که این روزها در مجلس انقلابی آقای قالیباف زیاد به کار گفته می‌شود. محرمانه و رسانه‌ای شدن لیست دارایی‌های مسئولان همیشه مورد بحث بوده است که این روزها با مقصر دانستن مجلس هشتم این تقصیر را به گردن آن مجلس و به قول‌ عزت‌الله یوسفیان ملا، گویی در 30و چند سال ماقبل  این مجلس لیست اموال در روزنامه‌ها چاپ می‌شد.

 

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در همین رابطه با خبرنگار دیده بان ایران گفت وگو کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

 

*آقای یوسفیان‌ملا! شما در مجلس هشتم حضور داشته‌اید، در خصوص تصویب قانون محرمانه کردن اموال مسئولان برای ما توضیح دهید.

 

در قانون قیدی به اسم «محرمانه بودن» نیامده بود. آیین‌نامه‌ای که بعداً به دلیل اجرای ماده 142 قانون اساسی تنظیم شد، این مورد را به آن اضافه کرد. اختلاف نظری که میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رخ داد باعث شد این قضیه به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود. در مجمع آن زمان که ریاست آن بر عهده مرحوم شاهرودی بود، این مصوبه تصویب شد. این روال قبلاً هم بدین شکل بوده است. آن‌طور نبود که تا قبل از زمان مجلس هشتم، اعلام دارایی مسئولان غیر محرمانه باشد، نخیر آن زمان هم محرمانه بود. اما از زمانی‌‍‌که مجلس هشتم این قانون را تصویب کرد، صلاح دیده شد که باید قید «محرمانه بودن» در آن ذکر شود. اگر خاطرتان باشد زمانی‌که حضرت امام فوت کردند، دارایی ایشان قبل و بعد از دوران رهبری‌شان اعلام شد. این یک روال و رویه بود. تاریخ مجلس هشتم مشخص است که چه سالی مشغول به کار شد و مصوبه‌اش هم برای چه تاریخی است. الان چند سال از مجلس هشتم می‌گذرد؟ حدود 10 سال از این مجلس می‌گذرد. 30 و چند سال قبل انقلاب را چه می‌گویند؟ در باقی عمر انقلاب یعنی قبل از مجلس هشتم هم باز اموال مسئولان محرمانه بوده و هیچوقت اعلام نشد! آیا واقعا آنموقع دارایی‌های مسئولان اعلام می‌شد که ما خبر نداشتیم؟! خیر این قضیه از اول هم محرمانه بود. در این 30 سال یکبار شد که این اموال علنی اعلام شود! هیچوقت این اتفاق نیفتاده است نمی‌دانم پس چرا قضیه را به مجلس هشتم ربط می‌دهند! بانی این کار هم در آن زمان همین آقای محمد دهقان که معاون حقوقی رئیس‌جمهوری شده‌اند، بود. ایشان بیشتر این متن را تهیه کرد و دنبال این قضیه را گرفت. باید از آقای دهقان سوال کرد که آیا تا قبل از تصویب دولت، این قضیه غیرمحرمانه بود که الان محرمانه شد یا خیر.

 

*شما در صحبت‌هایتان تاکید کردید که تا قبل از مجلس هشتم هم اعلام دارایی مسئولان محرمانه بوده است، پس دلیل این همه تاکید حال حاضر مقامات بر روی قید «محرمانه بودن» چیست؟

 

اصل 142 قانون اساسی می‌گوید دارایی این افراد باید قبل و بعد از پایان مسئولیت‌شان مورد بررسی قرار گیرد. البته این هم باز مشکل دارد زیرا شاید یک مسئولی در حین مسئولیتش به او ارثی، چیزی رسیده باشد، دلیل نمی‌شود برای این هم مورد مواخذه شود. در واقع اصل بر عدم برائت می‌شود. یعنی اگر اعلام شود، واکنش مردم به نحوی انتقاد از این شخص است که اصلا چرا باید فلان مسئول چهار دستگاه اپارتمان داشته باشد، پس این متهم و مال مردم‌خور است. این اصلاً درست نیست که این لیست اموال را رسانه‌ای کرد زیرا این فرد باید هر روز بیاید برای افراد توضیح دهد خانه فلان منطقه‌ام ارث پدری‌ام است، مطمئنا باز هم مردم باور نخواهند کرد. دانستن مردم اشکالی ندارد اما مردم اصل را بر اتهام می‌گذارند.

 

*اگر این محرمانه بودن یک منوال عادی است، دلیل این همه پاس کاری و انداختن تصویب این قانون بر گردن یکدیگر که در میان مسئولان دیده می‌شود، چیست؟ چرا هیچکس نمی‌خواهد مسئولیت این کار را بر گردن بگیرد؟

 

الان این آقایان اگر معتقد هستند که اعلام این اموال نباید محرمانه باشد، اشکالی ندارد همین الان یک مصوبه‌ای را تصویب کنند که در آن اموال مسئولان رسانه‌ای شود. مسئله این است که الان همه از هر ابزاری برای زدن همدیگر استفاده می‌کنند. مجلس یازدهم برای تبرئه خودش می‌گوید این اتفاق در زمان مجلس هشتم افتاده است، این همان ابزار زدن همدیگر است. مسئله‌ای که در حال حاضر مطرح است، رسیدگی قضایی است. آقایان به‌جای این‌که بگویند که چرا محرمانه است، بگویند که چرا به این قضیه رسیدگی نمی‌شود؟! الان بعد از حضرت امام چند دولت بر سرکار آمدند؟ چند نفر از این افراد اموال‌شان اعلام شد؟ همه این‌ها محرمانه بود. کسی نمی‌تواند بگوید تا قبل از مجلس هشتم روزنامه‌ها لیست اموال مسئولان را منتشر می‌کردند اما با مصوبه مجلس هشتم این اتفاق دیگر نیفتاد! اگر رئیس مجلس کنونی، رئیس مجلس هشتم بود قطعا دیگر توپ را در زمین دیگری نمی‌انداخت.

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر