کد خبر: 11888
A
گزارش دیده بان ایران از یک اسلحه مرموز

بیست‌وهفتمین نخست وزیر پهلوی دوم با اسلحه چه کسی ترور شد؟/ بادامچیان: اسلحه را «هاشمی» از«تولیت» گرفت/ هاشمی: من اسلحه نداده بودم

پس از این اظهارات بادامچیان، دفتر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی این موضوع که اسلحه ترور منصور را آقای هاشمی در اختیار موتلفه گذاشته است را تکذیب کرد؛ محمد هاشمی، اخوی و رییس دفتر آیت الله هاشمی نیز طی مصاحبه ای گفت که آقای هاشمی بارها این موضوع را تکذیب کرده بودند

بیست‌وهفتمین نخست وزیر پهلوی دوم با اسلحه چه کسی ترور شد؟/ بادامچیان: اسلحه را «هاشمی» از«تولیت» گرفت/ هاشمی: من اسلحه نداده بودم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نام «حسنعلی منصور» این روزها به کرات در محافل رسانه ای مطرح می شود؛ نخست وزیر رژیم پهلوی که در بهمن 1343 در مقابل درب اصلی مجلس شورای ملی هدف گلوله «محمد بخارایی» از نزدیکان «نواب صفوی» قرار گرفت و اصطلاحا اعدام انقلابی شد.

طرح نام منصورِ کشته شده در سال 1343 در محافل رسانه‌ای ایرانِ سال 1395 بی ارتباط با نحوه ترورش نیست؛ روز دوشنبه هفته گذشته یعنی در فردای روز رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، اسدالله بادامچیان از اعضای ارشد حزب موتلفه در تلویزیون ظاهر شد و برای تکریم و تجلیل از مجاهدت های انقلابی آیت الله هاشمی به ماجرای ترور منصور اشاره کرد و اعلام داشت برای نخستین بار این موضوع را رسانه ای می کند که اسلحه ترور منصور را آقای هاشمی از مرحوم ابوالفضل تولیت در قم گرفته بود.

پس از این اظهارات بادامچیان، دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی این موضوع که اسلحه ترور منصور را آقای هاشمی در اختیار موتلفه گذاشته است را تکذیب کرد؛ محمد هاشمی، اخوی و رییس دفتر آیت الله هاشمی نیز طی مصاحبه ای گفت که آقای هاشمی بارها این موضوع را تکذیب کرده بودند.

در ادامه این ماجرا، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ویدئویی از مصاحبه با آیت الله هاشمی را منتشر کرد که در آن ویدئو ایشان صراحتا ماجرای اسلحه ترور منصور را شرح می‌دهند و می گویند: «در مورد اسلحه هم درست نیست که من از مرحوم تولیت گرفتم و دادم به این‌ها(موتلفه). این‌ها(موتلفه) اسلحه داشتند. گروه مسلحی که در موتلفه شکل گرفت بعد‌ها تعداد زیادی اسلحه از این‌ها گرفتند و این نبود که بگوییم این‌ها همین یک اسلحه را داشتند و از کسی معین گرفتند. فقط وقتی مرحوم عراقی را گرفتند در تیتر روزنامه‌ها آمد که منصور با اسلحه نواب صفوی کشته شد. چون ایشان از فداییان اسلام بودند شاید از این ناحیه می‌توان فهمید...»

با توجه به انتشار ویدئویی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تاکید ایشان مبنی بر نقش نداشتن در تهیه اسلحه ترور منصور، به نظر می‌رسید دیگر ماجرا فیصله یافته باشد اما امروز یادداشتی از بادامچیان در رسانه‌ها انتشار یافت که در آن باز هم ادعای این عضو قدیمی موتلفه مبنی بر دست داشتن مرحوم هاشمی در تهیه اسلحه ترور منصور تکرار شده است؛ در بخشی از این یادداشت آمده:«مرحوم آیت‌الله هاشمی با مرحوم "حاج ابوالفضل تولیت" در قم که فرد متمکن و مخالف رژیم شاه بود، ارتباطات گوناگونی داشت و کمک‌های مالی می‌گرفت. تولیت یک قبضه سلاح کمری نو داشت که آن را به آقای هاشمی داد و آقای هاشمی آن را به عراقی داد و عراقی خواست به حاج صادق امانی تحویل دهد که شهید امانی نپذیرفت و گفت امام فرموده‌اند که سلاح از کسی نگیرید؛ یا بخرید یا بسازید».

گزارش از جعفر عزتی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر