کد خبر: 118909
A
حسن هانی زاده:

پارلمان آینده عراق در جهت کاهش سطح روابطش با ایران حرکت خواهد کرد

تحلیلگر مسائل منطقه مدعی شد: «انتخابات متاسفانه در عراق مهندسی شده است. به همین علت این انتخابات یک خروجی شگفت‌انگیز داشته و آن پیروزی جریان صدر است. جریان صدر یک جریانی است که غیر متعادل است و سیاست‌های این روحانی جنجالی عراق هنوز شفاف نیست و ثبات فکری در پیکره این ائتلاف شیعی که در عین حال از یک پایگاه مردمی بالایی در عراق برخوردار است، مشخص نیست.»

پارلمان آینده عراق در جهت کاهش سطح روابطش با ایران حرکت خواهد کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: «به نظر می‌رسد در هدایت، کنترل و مهندسی انتخابات، هم امریکا و هم امارات متحده و سایر کشور‌های منطقه مثل اردن و جریان‌های سیاسی درون حاکمیت عراق و مخصوصا دولت مصطفی الکاظمی در تغییر مسیر انتخابات به سمت تشکیل یک پارلمانی، که در تقابل مرجعیت با ایران است، نقش داشته‌اند. از آنجایی که بخش مهمی مربوط به انتخابات الکترونیکی است و سرور‌های این سامانه در امارات است، طبیعی‌ست که امریکا، امارات و برخی قدرت‌ها در تغییر مسیر انتخابات نقش داشته‌اند.»

حسن هانی‌زاده  در پاسخ به این پرسش که با توجه به ادعای مهندسی شدن انتخابات در عراق آیا امکان ابطال انتخابات وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: «انتخابات متاسفانه در عراق مهندسی شده است. به همین علت این انتخابات یک خروجی شگفت‌انگیز داشته و آن پیروزی جریان صدر است. جریان صدر یک جریانی است که غیر متعادل است و سیاست‌های این روحانی جنجالی عراق هنوز شفاف نیست و ثبات فکری در پیکره این ائتلاف شیعی که در عین حال از یک پایگاه مردمی بالایی در عراق برخوردار است، مشخص نیست.»

وی افزود: «به همین دلیل به نظر می‌رسد در هدایت، کنترل و مهندسی انتخابات، هم امریکا و هم امارات متحده و سایر کشور‌های منطقه مثل اردن و جریان‌های سیاسی درون حاکمیت عراق و مخصوصا دولت مصطفی الکاظمی در تغییر مسیر انتخابات به سمت تشکیل یک پارلمانی، که در تقابل مرجعیت با ایران است، نقش داشته‌اند. از آنجایی که بخش مهمی مربوط به انتخابات الکترونیکی است و سرور‌های این سامانه در امارات است، طبیعی‌ست که امریکا، امارات و برخی قدرت‌ها در تغییر مسیر انتخابات نقش داشته‌اند.»

هانی‌زاده عنوان کرد: «با توجه به اینکه جریان‌هایی مثل الفتح به رهبری هادی العامری و دولت قانون به رهبری نوری المالکی از یک پایگاه مردمی بالایی برخوردار هستند، شکست این ائتلاف شیعی نشان می‌دهد که در اینده یک پارلمان غیر منسجم، جنجالی و چالش برانگیز تشکیل خواهد شد. با اینکه هنوز یک جریان و ائتلافی اکثریت کامل را بدست نیاورده، ولی به نظر می‌آید پارلمان آینده یک پارلمانی در تقابل با مرجعیت عراق و در تلاش برای کاهش سطح روابط ایران و عراق حرکت خواهد کرد و این یک نقطه خطرناکی است.»

این کارشناس منطقه درباره علت اینکه ائتلاف‌های بزرگی همچون الفتح و دولت قانون نتیجه این انتخابات را نخواهند پذیرفت، گفت: «همه نظرسنجی‌ها در گذشته نشان می‌داد که جریان الفتح بیشترین کرسی‌های پارلمانی را به دست می‌آورد در حالی که الان کمتر از ۲۰ کرسی را الفتح به دست آورده و این مهم حاکی از آن است که این انتخابات یک انتخابات کنترل و تحریک شده است و این جریانات هرگز آن را قبول نمی‌کنند. ولی به هر حال مسائل قانونی، توسل به قانون، طرح شکایت و اینکه شمارش ارا به صورت دستی انجام شود، بخشی از خواسته‌های جریان‌هایی مثل الفتح، قانون و الحکمه است که اگر توجه شود مسیر انتخابات به مسیر خوب و مثبت بازخواهد گشت. در حالیکه به نظر می‌رسد یک سری مقاومت‌هایی برای آنکه این جریانات شیعی نزدیک به مرجعیت از قدرت خارج شوند.»

او اضافه کرد: «طبیعی است جریان الفتح و قانون، جریان‌های شناخته شده‌ای هستند و از یک محبوبیت بالایی در میان شیعیان جنوب و فرات میانه برخوردار‌ند و انتظار می‌رفت که اگر انتخابات درست انجام شود، بیشترین کرسی‌های پارلمانی در اختیار این دو جریان مهم و تاثیرگذار قرار گیرد.»

هانی‌زاده درباره چالش‌هایی که عراق در صورت به پیروزی رسیدن مقتدی صدر ممکن است داشته باشد، گفت: «پیروزی جریان سائرون به رهبری صدر حتما یک چالش‌هایی در عراق به وجود خواهد آورد، زیرا طرز تفکر و رفتار پر تناقض مقتدی صدر قطعا چالش‌های جدی در عرصه سیاسی و داخلی عراق ایجاد می‌کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که انتخابات باید دوباره باز تعریف و از سر گرفته و باطل شود و یک انتخاباتی با نظارت داخلی و به دور از اعمال قدرت، قدرت‌های خارجی و منطقه‌ای برگزار شود در غیر اینصورت این انتخابات یک انتخابات باطل است. زیرا امریکایی‌ها تلاششان بر این است که پارلمان آینده عراق مصوبه پارلمان گذشته را ناظر بر اخراج نیرو‌های امریکایی از عراق را لغو کند و اگر این اتفاق بیفتد، این یک خطر بزرگی برای ملت عراق، مرجعیت و نیرو‌های تاثیر گذار عراق خواهد بود.»/ انتخاب

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر