کد خبر: 119024
A

نماینده مجلس: تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا به دلیل کمبود داوطلب به مشکل برخورده‌اند/ دولت پول پاستور را بدهند؛ واکسن کرونا تحویل می‌دهد

نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه هنوز بابت واکسن‌های تحویلی پولی به مجموعه پاستور داده نشده، گفت: این مجموعه به مشکل مالی برخورد کرده. اگر اعتبار پاستور تامین شود تا آخر آبان بیش از ۵ میلیون دُز واکسن به دولت تحویل می‌دهد.

نماینده مجلس: تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا به دلیل کمبود داوطلب به مشکل برخورده‌اند/ دولت پول پاستور را بدهند؛ واکسن کرونا تحویل می‌دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدجلیل میرمحمدی میبدی نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره اظهارات مدیر پروژه واکسن فخرا مبنی بر توقف خط تولید این واکسن، ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت در راستای واردات و پوشش حداکثری واکسیناسیون اظهار داشت: واکسن برکت هر تعداد تولید داشته باشد خریداری و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و اما برخی واکسن‌ها مثل فخرا هنوز در فاز ۳ کارآزمایی بالینی هستند و مشکلی که برای این تولیدکنندگان پیش آمده این است که بواسطه واردات واکسن، اقبال عمومی برای شرکت داوطلبانه در کارآزمایی سوم کاهش یافته و راهی که برای برون رفت از این مشکل وجود دارد به دست سازمان غذا و دارو است که باید مجوز تزریق اضطراری این واکسن ها را صادر کند.

 

تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا به دلیل کمبود داوطلب به مشکل برخورده‌اند

 

 

به گزارش فارس وی در پاسخ به اینکه چرا تمامی تلاش‌های فناورانه برای تولید یک واکسن در کشور متمرکزنشد؟ گفت: پلتفرمهای متنوعی برای تولید واکسن وجود دارد. اما آنچه که گفتنی است این است که ما برای مسیر رو به جلوی واکسن مشکلی نداشتیم. دولت قبل اعلام می‌کرد کشورها به دلیل مسائل سیاسی به ما واکسن نمی‌دهند به همین دلیل همه سرمایه گذاری کشور به طرف تولید داخلی رفت که انصافا دولت هم از آن حمایت کرد . در حال حاضر این شرکت‌ها برای تهیه نمونه به مشکل برخورده اند چون نمونه داوطلبی کافی ندارند.

 

اراده ای در دولت قبل برای واردات واکسن وجود نداشت

 

میرمحمدی میبدی افزود: حداقل من در جریان نبودم که می‌توانیم با دیپلماسی سلامت، تعداد قابل توجهی واکسن را به کشور وارد کنیم که میزان مرگ و میر به تعداد قابل ملاحظه ای کاهش یابد. دولتمردان وقت همگی مدعی بودند به ما واکسن نمی‌دهند و ما اختلاف قابل توجهی در حدود ۸ تا ۹ برابر بین واردات واکسن در دولت قبل و دولت فعلی می‌بینیم.حداقل اراده ای در دولت قبل برای واردات واکسن وجود نداشت که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و واکسن به تعداد کافی وارد شد .اما مشکل تولیدکنندگان واکسن کشور بدون راه حل نیست بلکه راه حل دارد و من هم به جد پیگیر خواهم بود.

 

پول پاستور را بدهند؛ واکسن کرونا تحویل می‌دهد

 

وی درباره واکسن‌های تحویلی پاستور به وزارت بهداشت گفت: یک میلیون و ۱۳۰۰ هزار واکسن تحویل شده و ۱ میلیون هم در ماه آینده تحویل داده می شود و تا جاییکه اطلاع دارم هنوز پولی به پاستور پرداخت نشده  و موجب مشکل برای مجموعه ایجاد شده است. بر اساس اظهارات مسئولان پاستور اگر اعتبار تامین شود این مجموعه قادرخواهد بود تا آخر آبان حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.دولت تا به امروز پرداختی به پاستور نداشته است.

 

واکسن های فخرا و نورا هم فاز ۲ بالینی را به اتمام رسانده اند و برای شروع فاز ۳ باید تدبیری اندیشیده شود.

 

واکسن رازی با توجه به مستندات می‌تواند مجوز مصرف اضطراری بگیرد

 

میرمحمدی میبدی با اشاره به اینکه تا کنون ۵ میلیون دُز واکسن رازی تولید شده است گفت:  این واکسن ها هنوز از رازی تحویل گرفته نشده است. برای فاز سوم به ۱۴ هزار داوطلب نیاز بود که مسئولان رازی مدعی هستند تزریق واکسن بر روی ۱۷ هزار داوطلب صورت گرفته که بیش از تعداد مورد نیاز بوده است و ما باید پیگیری کنیم مجوز اضطراری برای مصرف این واکسن صادر شود تا واکسن‌ها تحویل دولت شوند و پول آن دریافت شود.

 

بخشی از واکسن آنفلوآنزای مورد نیاز کشور، وارد شده است

 

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مقداری واکسن‌های آنفلوآنزای مورد نیاز کشور وارد شده است گفت: هنوز واکسن آنفلوآنزای تولید داخل در اختیار سازمان غذا و دارو قرار نگرفته اما بخشی از واکسن‌های مورد نیاز هموطنان وارد شده و در دسترس مردم قرار گرفته و کارهای اداری بخش دیگر آن انجام شده که وارد خواهد شد.

 

هدف دولت، حمایت از تولیدکنندگان واکسن است

 

وی از قیمت پرداخت شده برای هر واکسن کرونا توسط دولت اظهار بی‌اطلاعی کرد و یادآور شد: دلیل آنچه در مورد گران خریدن واکسن کرونا توسط دولت مطرح شده این است که ما در شرایط خاصی بودیم که نیاز داشتیم همه همت خود را برای تولید داخلی بگذاریم و از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم.

 

مردم به اظهارات غیرکارشناسانه درباره عوارض واکسن کرونا توجه نکنند

 

نماینده مجلس یازدهم در پایان این گفتگوی رادیویی از مردم خواست به اظهارات غیرکارشناسانه برخی در فضای مجازی درباره عوارض آسیب زننده واکسن کرونا توجه نکنند. این اظهارات علمی نیست .عوارض کوتاه مدت واکسن در طول ۴۸ ساعت رفع می شود و عوارض طولانی مدت هم در حدی است که دانشمندان آن را پذیرفته اند. امیدواریم بتوانیم پوشش واکسیناسیون سراسری را تا ۹۵ درصد برسانیم. / فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر