کد خبر: 119183
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون طرح صیانت: برخی نمایندگان مخالف پخش زنده جلسات کمیسیون از رادیو هستند/ قرار دادن جزییات فنی این طرح زیرنظر ستادکل نیروهای مسلح خلاف اصل تفکیک قواست

نماینده بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی به دیده بان ایران گفت: یک موضوعی که در این طرح مطرح شده است موضوع، کاهش پهنای باند است که متاسفانه موضوعات فنی این طرح را زیرنظر ستاد کل نیروهای مسلح قرار دادند و به‌نوعی تشکیلات دولتی را زیرمجموعه این ستاد قرار داده‌اند. من اعتقاد دارم این موضوع با اصل تفکیک قوا و اختیاراتی که قانون اساسی به دولت داده است، مغایرت دارد و این موارد باید اصلاح شود.

 نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون طرح صیانت: برخی نمایندگان مخالف پخش زنده جلسات کمیسیون از رادیو هستند/ قرار دادن جزییات فنی این طرح زیرنظر ستادکل نیروهای مسلح خلاف اصل تفکیک قواست

به گزارش دیده بان ایران؛ اظهارنظرها در خصوص جزئیات طرح به اصطلاح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تمامی ندارد. یک نماینده می‌گوید که طرح کاهش پهنای باند و محدودسازی شبکه‎ های اجتماعی قابل اصلاح است از طرفی دیگر آن یکی نماینده با تکذیب این اظهارات تاکید می‌کند که چنین برنامه‌ای در دستور کارمان نیست. این اظهارات ضد و نقیض در کنار کاهی سرعت اینترنت که این روزها به یکی از مشکلات مردم تبدیل شده است، بیش از پیش باعث نگرانی فعالین فضای مجازی شده است.

 

علیرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات لطف‌الله سیاهکلی، تاکید کرد که این کلیات طرح صیانت هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. مشروح گفت‌وگو با این نماینده را در ادامه می‌خوانید.

 

*آقای نوری! شما در اظهاارتی گفته بودید که در نظر دارید تغییراتی اساسی در طرح صیانت انجام بدهید که یکی از این تغییرات در رابطه با  محدودسازی و پهنای باند اینترنت است اما آقای لطف‌الله سیاهکلی در واکنش به اظهارات شما عنوان کرده‌اند که چنین چیزی در دستور کار نیست. نظر شما در این خصوص چیست؟

 

بنده کاری به اظهارات آقای سیاهکلی ندارم و فقط می‌توانم در خصوص اظهارات خودم صحبت کنم. یک طرحی را به کمیسیون ارجاع دادم که آن طرح دارای یک محتوایی است که مجلس آن را مشاهده کرد و به آن رای داد و همچنین دستور داد که این طرح به‌صورت طرح 85 در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گیرد. یکی از موارد این طرح محدودسازی شبکه‌های اجتماعی است البته محدودسازی به معنای فیلترینگ نیست منظور همان محدودسازی و مسدود سازی‌ای است که داخل طرح صیانت آمده است، برای زمانی است که پلتفرم‌های داخلی فعال شدند و پلتفرم‌های خارجی طبق زمان مقرر نتوانستند که مقررات مخصوصی که ایران آن را در نظر گرفته است را مدنظر قرار دهند، محدود و مسدود شوند که ما این را مناسب عملیاتی‌سازی پلتفرم‌های جایگزین و جدید نمی‌دانیم و به همین دلیل هم با این موضوع محدودسازی مخالفت کردیم. موضوع دیگری که مطرح شد موضوع، کاهش پهنای باند است که متاسفانه موضوعات فنی این طرح را زیرنظر ستاد کل نیروهای مسلح قرار دادند و به‌نوعی تشکیلات دولتی را زیرمجموعه این ستاد قرار داده‌اند. من اعتقاد دارم این موضوع با اصل تفکیک قوا و اختیاراتی که قانون اساسی به دولت داده است، مغایرت دارد و این موارد باید اصلاح شود. البته به غیر از این دو موضوع موارد دیگری وجود دارد که حتما باید مورد اصلاح قرار گیرد. هدف اصلی ما این است که فضای مجازی یک نظم و انضباط خاصی را به خود بگیرد تا کاربران با امنیت کامل بتوانند در این فضا فعالیت کنند. از طرفی هم این نظم دادن‌ها نباید مانع گردش آزاد اطلاعات و دسترسی‌ها شود.

 

*واکنش دیگر نمایندگان در خصوص طرح پیشنهادی شما چه بوده است؟

 

ما در خصوص این طرح هنوز وارد جزئیات نشده‌ایم. من این مطالب را در کلیاتی که رئیس مجلس هم حضور داشتند، مطرح کردم. ما برای طرح صیانت تا به الان سه جلسه برگزار کرده‌ایم که جلسه اول برای انتخاب هیئت رئیسه بود. جلسه دوم با حضور رئیس مجلس و ذکر یکسری توصیه‌ها از جانب ایشان بود. جلسه سوم هم نوشتن آیین‌نامه بود که هنوز ادامه دارد و الان بحثی که مطرح است پخش زنده بررسی طرح صیانت است که ما تاکید داشتیم که باید زنده باشد و مردم و رسانه‌های داخلی همزمان با ما در جریان قرار بگیرند و حتی عنوان کردیم ک این پخش زنده در رادیو فرهنگ اتفاق بیفتد که در خصوص این مسئله مخالفت‌هایی وجود دارد که در جلسه بعدی ادامه پیدا خواهد کرد. ما هنوز وارد محتوای خود طرح نشدیم به همین دلیل است که واکنش ها در خصوص این مسئله هنوز رسمی نیست.

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر