کد خبر: 119487
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

واکنش عضو کمیسیون اصل ۹۰ به سخنان روزگذشته سخنگوی دستگاه قضا/ آذری: شکایت از روحانی را به قوه قضاییه ارسال کرده ایم، شاید هنوز در دبیرخانه باشد/ اینکه به این شکایت در «دادگاه ویژه روحانیت» رسیدگی می شود یا جای دیگر، به ما ربطی ندارد

علی آذری گفت: کمیسیون اصل 90 آن ترک فعال‌هایی که یک مسئول در دوران مسئولیتش انجام داده است را مورد بررسی قرار داده است. ما با تکمیل گزارشی که در صحن مجلش هم قرائت شد، آن را به قوه قضاییه ارسال کردیم. در مورد ارسال شدن گزارش کمیسیون اصل 90 هم باید بگویم که آن‌چه که ما از آن خبر داریم این است که این گزارش ارسال شده است البته ممکن است هنوز در دبیرخانه باشد این را نمی‌دانم.

واکنش عضو کمیسیون اصل ۹۰ به سخنان روزگذشته سخنگوی دستگاه قضا/  آذری: شکایت از روحانی را به قوه قضاییه ارسال کرده ایم، شاید هنوز در دبیرخانه باشد/ اینکه به این شکایت در «دادگاه ویژه روحانیت» رسیدگی می شود یا جای دیگر، به ما ربطی ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه  روزگذشته در نشست هفتگی خود با رسانه ها اظهار کرد: «دستگاه  قضایی در رسیدگی به پرونده ها به مقام و موقعیت شخص توجه نمی کند و هر گزارش یا شکایتی که به دستگاه قضایی برسد، براساس قانون برخورد می شود و درباره رئیس جمهوری سابق، با توجه به اینکه روحانی هستند، باید به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شود البته طبق بررسی ها، در این خصوص تاکنون پرونده ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل نشده است» 

این اظهارات در حالی مطرح می شود که پیش از این بسیاری از نمایندگان مجلس در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرده بودند که "شکایت مجلس از حسن روحانی به قوه قضاییه ارجاع شده است."

در همین راستا با علی آذری، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران در خصوص این موضوع به بیان اظهاراتی پرداخت که مشروح ان را در ادامه می‌خوانید.

*آقای آذری! با وجود اظهارات روزهای گذشته نمایندگان مجلس یازدهم در خصوص شکایت از حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم و دوازدهم، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در اظهاراتی ادعا کردند که هیچ گزارش و شکایتی مبنی بر شکایت از آقای حسن روحانی به قوه قضاییه ارسال نشده است، نظر شما در این باره چیست؟

کمیسیون اصل 90 آن ترک فعال‌هایی که یک مسئول در دوران مسئولیتش انجام داده است را مورد بررسی قرار داده است. ما با تکمیل گزارشی که در صحن مجلش هم قرائت شد، آن را به قوه قضاییه ارسال کردیم. بنده به‌عنوان کسی‌که هم سابقه قضایی و هم حضور در مجلس را داشته‌ام یک توصیه‌ای به رئیس کمیسیون اصل 90 در خصوص حل این مشکل کردم. پرونده‌های متعددی به‌ویژه در باب ترک فعل‌های مسئولان از کمیسیون اصل 90 به قوه قضایی ارجاع داده می‌شود. طبیعی است که شاید رسیدگی و ارسال این گزارشات زمان‌بر باشد و یا ثبت و وصول آن طول بکشد. پیشنهاد من این است که رئیس کمیسیون اصل 90 یا آقای قالیباف با رئیس قوه قضاییه در خصوص حل این مشکلات با هم به نتیجه برسند و شعب اختصاصی‌ای برای شکایات و گزارشات کمیسیون اصل 90 اختصاص دهند. اگر در حوزه کارکنان اداری، دادسرا، تجدیدنظر و دیوان چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا دیگر شاهد چنین شبهات و مشکلاتی نخواهیم بود. توصیه اول این است که حتما این تفاهم‌نامه شعب اختصاصی میان کمیسیون اصل 90 و دستگاه قضا انجام شود. چون بحث، بحث رسیدگی به ترک‎فعل‌هایی است که امروزه مردم و کشور بسیار زیاد از این ترک فعل‌ها آسیب دیده‌اند. اگر از تهدیدات و تحریم‌هایی که از خارج کشور را مورد هدف قرار می‌گیرند، صرف‌نظر کنیم خیلی از مشکلات و تنگناهای اقتصادی که امروزه شاهد آن هستیم وابسته به همین ترک فعل‌ها بوده است. امیدوارم که با توصیه رسانه‌ها این اتفاق بیفتد. در مورد ارسال شدن گزارش کمیسیون اصل 90 هم باید بگویم که آن‌چه که ما از آن خبر داریم این است که این گزارش ارسال شده است البته ممکن است هنوز در دبیرخانه باشد این را نمی‌دانم. 

*آقای آذری! آقای خداییان در اظهاراتی گفته‌اند که شکایت از آقای روحانی باید در دادگاه ویژه روحانیت مورد بررسی قرار گیرد، شما این گزارشات و شکایات خود را به این دادگاه باید می‌فرستادید یا همان فرستادن به قوه قضاییه هم کفایت دارد؟

 

در مجموع همه این‌ها حوزه‌های قضایی هستند و دادگاه ویژه روحانیت هم اگر بخواهد می‌تواند این قضیه را پیگیری کند اما آن چیزی که ما گفتیم این بود که به حوزه قضایی فرستاده شده است نه قوه قضاییه یا جای خاص دیگری! آن مرجع خاصی که باید به این مسئله رسیدگی کند را خود قوه قضاییه تشخیص می‌دهد ما دیگر در این قضیه دخالت نمی‌کنیم. 

*این شکایات و گزارشات از دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی در چه زمینه‌هایی بوده است؟

این گزارشات در زمینه ترک فعل‌ها بوده است. بنده کاملا حضور ذهن ندارم که دقیقا در چه زمینه‌هایی بوده است اما مشخص‌ترین آن همین ترک فعل‌هایی است که حالا مدیران و شخص رئیس‌جمهور سابق چه در مسئولیت‌هایی که در برعهده داشتند و چه در زمینه اعمالی که شخصی و انفرادی انجام داده‌اند، است.

*شما فقط از شخص آقای روحانی شکایت کردید یا اعضای دیگر دولت ایشان هم در ضمیمه این شکایت بوده‌اند؟

البته ما شکایت نکردیم. گزارشاتی از طریق مردم و برخی منابع دیگر به کمیسیون اصل 90 واصل شد که ما پس از تکمیل تحقیقات گزارشات خود آن را به قوه قضاییه ارسال کردیم. لازم به ذکر است که این گزارشات فقط در خصوص آقای روحانی نبوده است و اعضای دیگری از دولت ایشان هم مورد خطاب قرار گرفته‌اند. مسئولیت پذیری یک قسمت گمشده در مدیران ما است که متاسفانه بدان توجهی نمی‌شود. شاید اگر در حال حاضر این مسئولیت پذیری در کشور حکم‌فرما شود و مسئول در زمان مخصوص خودش بیاید به‌دلیل کم کاری و ترک فعل‌ها از مردم عذرخواهی کند، ما دیگر شاهد خیلی از مشکلاتی که الان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، نیستیم. این مسئولیت‌پذیری که بنده می‌گویم در حال حاضر در کشور بسیار ضعیف شده است.

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر