کد خبر: 119709
A
دیده بان ایران:

از عربستان انکار از ایران اصرار/ وزارت خارجه ایران: توافقات اولیه در مذاکرات بین ایران و عربستان رد و بدل شده/ وزارت خارجه عربستان: پیشرفتی در مذاکرات نداشتیم

این اظهارات سعید خطیب زاده در حالی مطرح می شود که فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان شب گذشته ضمن تکذیب اخبار خبرگزاری های نزدیک به دولت در ایران در خصوص حل مشکلات ایران و عربستان گفت: مذاکرات با ایران برگزار شده، اما پیشرفت زیادی نداشته است.

از عربستان انکار از ایران اصرار/ وزارت خارجه ایران: توافقات اولیه در مذاکرات بین ایران و عربستان رد و بدل شده/ وزارت خارجه عربستان: پیشرفتی در مذاکرات نداشتیم

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی گفت: چهار دور از گفتگوها انجام گرفته ولی تماس‌ها بین دو کشور هیچ وقت قطع نشده است.

وی ادامه داد: مذاکراتی که در بغداد صورت گرفته است یعنی اینکه بنشینیم و گفتگو کنیم، ۴ دور برگزار شده است؛ اما اینکه آیا بین ما و دولت عربستان سعودی دائماً پیام‌ها و تماس‌ها به صورت مستمر برقرار است؟! بله! این اتفاق افتاده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ما توافقات اولیه را در این گفتگوها داشته‌ایم، گفت: این توافقات رد و بدل شده است و منتظر نهایی شدن آنها هستیم.

این اظهارات سعید خطیب زاده در حالی مطرح می شود که فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان شب گذشته ضمن تکذیب اخبار اخبار خبرگزاری های نزدیک به دولت در ایران در خصوص حل مشکلات ایران و عربستان گفت: مذاکرات با ایران برگزار شده، اما پیشرفت زیادی نداشته است. 

همچنین بنابرگزارش دیده بان ایران؛ حسین امیرعبدالهیان در گفت وگویی که روزنامه دولتی ایران آنرا امروز منتشر کرده است درباره روند مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: 

گفت‌وگوهایی میان ما و عربستان سعودی شروع شده است. عربستان در سال‌های گذشته در قبال جمهوری اسلامی ایران رفتار سازنده‌ای نداشته است. این امر در حافظه تاریخی مردم ما ثبت شده است لذا قبل از اینکه مسأله هماهنگی میان نهادهای داخل ایران درباره رابطه با ریاض مورد توجه قرار گیرد، باید دانست که بویژه در سال‌های اخیر تجربیات ناخوشایندی نسبت به عربستان سعودی در ذهن و افکار عمومی مردم ایران شکل گرفته که به دلیل انجام اقداماتی از سوی این کشور بوده است.

بالاخره وقتی رسانه‌ای که وابسته به عربستان سعودی است، یک سری از مسائل مربوط به ایران را بزرگنمایی می‌کند، مردم متوجه می‌شوند و می‌توانند گزارش‌هایی را که این رسانه از ایران منتشر می‌کند با واقعیات تطبیق دهند و متوجه شوند که تا چه اندازه اغراق صورت گرفته است. این امر به رفتار و سیاست‌های عربستان سعودی باز می‌گردد.

وزیرخارجه ایران ادامه داد: گفت‌وگوهایی هم که اکنون با وساطت عراق میان تهران و ریاض جریان دارد به دنبال تصمیمی است که در سطح ملی کشورمان گرفته شده است و همه بخش‌ها و دستگاه سیاست خارجی که مسئول اجرای سیاست خارجی است، با هماهنگی کامل اقدام می‌کنند اما ما حس می‌کنیم سعودی‌ها بتدریج و با کندی در این رابطه حرکت خواهند کرد البته آنها به دلیل نوع ساختار حکومتی که دارند، نشان داده‌اند که ممکن است به یکباره تصمیمی در سطوح بالا بگیرند که سبب گشایشی سریع در مناسبات شود که ما در چهارچوب سیاست همسایگی استقبال می‌کنیم.

به هر حال ما معتقدیم سعودی‌ها هنوز به فرصت بررسی و آمادگی بیشتری نیاز دارند و ما راه را برای آنها باز گذاشته‌ایم که هر وقت خواستند به روابط طبیعی با ایران بازگردند و گفت‌وگوهای موجود را مثبت و رو به جلو می‌دانیم.

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر