کد خبر: 119845
A

نقوی حسینی: برنامه دولت رئیسی برای اداره کشور «پلن بدون برجام» است

تحلیلگر نزدیک به جریان جبهه پایداری گفت: برنامه دولت برای اداره کشور پلن بدون برجام است. در واقع دولت آقای رئیسی برنامه ریزی اقتصادی و اداره کشورش را حتی بدون برجام تدارک دیده است.

نقوی حسینی: برنامه دولت رئیسی برای اداره کشور «پلن بدون برجام» است

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدحسین نقوی حسینی درباره از سرگیری مذاکرات وین بدون حضور آمریکا گفت: نشست بروکسل گفتگوی مقدماتی بود تا زمینه مذاکرات در وین فراهم شود. جمع بندی نشست بروکسل آن شد که جمهوری اسلامی ایران به آن حاصلی که مدنظرش بود رسید و فکر می کند می تواند در مذاکرات وین نتیجه بگیرد وگرنه ادامه مذاکره در وین را تأیید نمی کرد.

 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بنای مذاکره برای مذاکره ندارد و می خواهد واقعا گفتگوها به نتیجه برسد، افزود: مذاکره در وین با 1+4 خواهد بود. آمریکایی ها تا به برجام بر نگردند، قابل مذاکره نیستند چون ایران در چارچوب برجام حاضر است با آمریکایی ها گفتگو کند. حالا اینکه اروپایی ها چگونه می خواهند با آمریکایی ها صحبت کنند و آمریکایی ها به برجام بر می گردند یا خیر، به مذاکرات داخلی خودشان مربوط است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا خودش از برجام خارج شد و حالا نیز خودش باید برای برگشت به برجام تصمیم بگیرد، یادآور شد: هرچند این حرف درستی است که اگر آمریکایی ها به برجام برگردند، برجام می تواند ثمربخش باشد و به نتیجه برسد اما ما الان با آمریکایی ها طرف نیستیم ما با 1+4 طرفیم.

وی با تأیید موضع اخیر امیرعبدالهیان درباره نحوه بازگشت آمریکا به برجام اظهار کرد: این حرف درستی است که بایدن کافی است یک فرمان اجرایی بدهد و اعلام کند «آمریکا به نقطه ای که ترامپ از برجام خارج شد برمی گردد»، در واقع اساسا راه دیگری وجود ندارد. با این حال حتی اگر آمریکا نیاید و اروپا نیز اظهار زبونی در اجرای تعهداتش کند، عرصه بین المللی حقانیت را به جمهوری اسلامی ایران می دهد و دیگر کسی مدعی نمی شود جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره نیست چون ایران به آنچه در چارچوب برجام توافق کرده پایبند است.

نقوی حسینی درباره آینده فشارهای اقتصادی وارده بر زندگی و معیشت مردم با احیانشدن برجام، گفت: همه ما این فشارها را لمس می کنیم اما این سئوال مطرح است که «آنچه در داخل کشور در قالب مشکلات اقتصادی و فشار معیشتی به مردم داریم صرفا به خاطر وضعیت کنونی برجام است؟» پاسخ دولت آقای رئیسی به این سئوال منفی است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم معتقد است شرایط اقتصادی بد و فشاری که بر مردم می آید و مشکلاتی که در عرصه اشتغال، تولید، بازار و گرانی است حاصل شکست برجام نیست و حتی حاصل توافق برجام هم نیست بلکه مشکلات داخلی است. یعنی اگر ما ظرفیت ها و امکانات داخلی را درست به کار بگیریم و در خدمت مردم قرار دهیم و موانع داخلی را برداریم، بیش از 50-60 درصد مشکلات داخل کشور حل می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تأکید کرد: دولت سیزدهم نظرش این است که بدون برجام نیز می تواند کشور را اداره کند. برنامه دولت برای اداره کشور پلن بدون برجام است. در واقع دولت آقای رئیسی برنامه ریزی اقتصادی و اداره کشورش را حتی بدون برجام تدارک دیده است./ فردانیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر