کد خبر: 119888
A

ادعای جالب تحلیلگر انقلابی/ قنادباشی: روابط ایران و عربستان بزودی عادی می شود

تحلیلگر نزدیک به جریان انقلابی مدعی شد: اینکه مذاکرات تا کنون چهار دور انجام شده خود نشان می‌دهد که امکان ادامه دارد. یعنی اگر قرار بود به نتیجه نرسد در همان جلسات اول و دوم متوقف می‌شد و ادامه دار بودن آن خود نشان مثبتی است. یعنی نشان می‌دهد که دو طرف این روند را قبول دارند و خواستار حرکت به سوی روابط عادی هستند.

ادعای جالب تحلیلگر انقلابی/ قنادباشی: روابط ایران و عربستان بزودی عادی می شود

به گزارش دیده بان ایران؛  یکی از محورهای اصلی در سیاست خارجی ایران بهبود و تقویت روابط با همسایگان است و عربستان نیز یکی از مهم‌ترین همسایگان ما در منطقه به حساب می‌آید. همسایه‌ای که مدت‌هاست روابطمان با او تیره و تار شده اما اخیرا اما شاهد برگزاری گفت‌وگوهایی هستیم که به گفته مقامات به دور چهارم رسیده است. 

جعفر قنادباشی، تحلیلگر نزدیک به جریان انقلابی در همین رابطه ضمن تشریح اهمیت بهبود روابط با همسایگان  گفت: «مسلم است که وقتی کشورهای یک منطقه به سمت تنش‌زدایی می‌روند، قدرت‌های خارجی فرصت کمتری برای سوءاستفاده خواهند داشت. به خصوص در منطقه ما که نفت خیر و گازخیر است، کاهش تنش‌ها زمینه حضور خارجی‌ها به خصوص حضور نظامی خارجی‌های را کمتر کرده و برای نیروی بیگانه در منطقه یک امر نامطلوب است».

وی افزود: «منتها در رابطه با روابط ایران و عربستان شاهدیم که از وقتی ملک سلمان پدر محمدبن سلمان سرکار آمد، سیاست‌های ناپخته و خصمانه‌‌ای را علیه ایران پیش گرفتند و این سیاست‌ها سبب شد که وارد دوره تنش شویم و این مسائل فعلی پیش آید و حتی سفارت‌ها تعطیل شود».

قنادباشی گفت: «عربستان همچنین یک فهرست طولانی از اقدامات علیه ایران دارد که شاید در خصومت ورزی یک کشور علیه یک کشور دیگر بی‌نظیر باشد. مثلا کمک به منافقین و گروه‌های تروریستی علیه ایران. عربستان نه تنها به منافقین بلکه به گروه‌های تجزیه طلب هم کمک‌های مالی زیادی کرده و به اقدامات تروریستی آنها در داخل ایران کمک می‌کند. مثال دیگر هم تحریک ترامپ برای تحریم نفت ایران بود و دیدیم که آنها صراحتا به ترامپ وعده دادند که تامین کننده خلاء نفت ایران خواهند بود و این بر زندگی همه مردم ما تاثیر گذاشت».

وی ادامه داد: «بی‌حرمتی به حجاج ما در حج عمره و تتمع، تعرض به سفارتخانه‌های ما در لبنان و یمن و ... همه از جمله اقدامات زشت و خصمانه آنها علیه ما است».

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «ما برای اینکه موجب خوشنودی قدرت‌های خارجی و فراهم شدن زمینه ادامه حضور نیروهای خارجی در منطقه نشود، سعی کردیم که خودمان عامل تنش بیشتر نباشیم. مذاکرات فعلی با عربستان هم در چارچوب ایجاد یک منطقه امن و عاری از نیروهای خارجی است».

قنادباشی در ارزیابی وضعیت مذاکرات و امکان ثمربخشی آن نیز گفت: «اینکه مذاکرات تا کنون چهار دور انجام شده خود نشان می‌دهد که امکان ادامه دارد. یعنی اگر قرار بود به نتیجه نرسد در همان جلسات اول و دوم متوقف می‌شد و ادامه دار بودن آن خود نشان مثبتی است. یعنی نشان می‌دهد که دو طرف این روند را قبول دارند و خواستار حرکت به سوی روابط عادی هستند. اظهارات مقامات ما که یک قدرت منطقه‌ای هستیم هم خوشبینانه است و این یعنی مذاکرات می‌تواند ادامه یابد. البته هنوز با این منجر به یک دوستی شود فاصله داریم. در عین حال ممکن است که در نتیجه این مذاکرات روابط خصمانه فعلی به روابط عادی تبدیل شود».

بنابرگزارش دیده بان ایران این اظهارات در حالی مطرح می شود که فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان در هفته جاری اعلام کرده بود که  مذاکرات با ایران برگزار شده، اما پیشرفت زیادی نداشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر