کد خبر: 119924
A
واکنش نماینده ادوار به مخالفت مجلس انقلابی با شفافیت در گفت وگو با دیده بان ایران؛

جمالی نوبندگانی: در ایران مصونیت قضایی برای نماینده وجود ندارد اما عملاً این اتفاق افتاده/ هیچ سازوکاری برای برخورد با نماینده‌های متخلف وجود ندارد

سخنگوی سابق هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در واکنش به مخالفت مجلس انقلابی با شفافیت گفت: در ایران هیچ سازوکاری برای برخورد با نماینده‌های متخلف وجود ندارد. در واقع هیچ نظارتی بر انبوه نامه‌ها و شکایاتی که مردم به دستگاه‌های اجرایی و قضایی می‌فرستند، وجود ندارد. به نظر بنده نباید هیچ مسئله‌ای فدای مسئله دیگری شود. رهبری بارها خودنظارتی را یکی از کارهای مهم مجالس دانسته است اما آیا به آن عمل شده است؟! اگر ما این نظارت را قانونمند و به شکل درست اجرا کنیم، محاسن‌اش خیلی بیشتر از معایبش خواهد بود.

جمالی نوبندگانی: در ایران مصونیت قضایی برای نماینده وجود ندارد اما عملاً این اتفاق افتاده/ هیچ سازوکاری برای برخورد با نماینده‌های متخلف وجود ندارد

دیده بان ایران- «همه می‌دانند که هیچ کدام از نمایندگان مجلس با اصل موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان مخالفتی ندارند» این سخن محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم پس از مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان است. طرحی که به اصطلاح همه با کلیات آن موافق هستند اما از مجلس هشتم هیچ نظارتی بر اجرای آن وجود ندارد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی سابق هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در این خصوص به خبرنگار دیده بان‌ایران گفت: بحث نظارت بر رفتار نمایندگان در اکثر پارلمان‌‌های دنیا وجود دارد. تصویب این قانون در ایران هم به انتهای مجلس هشتم برمی‌گردد؛ ولیکن آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد توقعات مردم و رهبری را برآورده نمی‌‍کند. نه نظارت به حد کافی است، نه قانونی برای برخورد مناسب اعمال شده است و نه حتی ضمانت اجرایی‌ای وجود دارد. درست است که نمایندگان باید در اظهارنظرهایشان آزاد باشند اما متاسفانه برخی از نمایندگان به بهانه همین مسئله یکسری سوءاستفاده‌هایی می‌کنند. نماینده‌ای که وارد مجلس می‌شود اگر در طول دوره‌اش یکسری تخلفات خیلی واضحی را هم انجام دهد تا اتمام دوره‌اش در این خصوص به او کاری ندارند در صورتی که یک فرد معمولی در جامعه اگر نصف آن تخلفات را انجام دهد در سریعترین زمان برای او احضاریه صادر می‌شود!

جمالی نوبندگانی در ادامه افزود: گرچه در ایران مصونیت قضایی برای نماینده وجود ندارد اما در واقعیت عملا این اتفاق افتاده است و به نوعی در خصوص رسیدگی به رفتار نمایندگان یک نوع مصونیت قضایی وجود دارد. در ایران هیچ سازوکاری برای برخورد با نماینده‌های متخلف وجود ندارد. در واقع هیچ نظارتی بر انبوه نامه‌ها و شکایاتی که مردم به دستگاه‌های اجرایی و قضایی می‌فرستند، وجود ندارد. به نظر بنده نباید هیچ مسئله‌ای فدای مسئله دیگری شود. رهبری بارها خودنظارتی را یکی از کارهای مهم مجالس دانسته است اما آیا به آن عمل شده است؟! اگر ما این نظارت را قانونمند و به شکل درست اجرا کنیم، محاسن‌اش خیلی بیشتر از معایبش خواهد بود.

سخنگوی سابق هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در پاسخ به این سوال که علت مخالفت برخی از نمایندگان با اجرای این طرح چیست، اظهار کرد: ممکن است برخی از این مخالفت‌ها بر سر خیرخواهی باشد و قصدشان این باشد که نباید آزادی عمل نماینده محدود شود. از طرفی دیگر امکان دارد برخی از نمایندگان یکسری کارهای خلاف قانون انجام داده باشند و برای گرفتن تاییدصلاحیت در دوره‌های بعدی، مخالف اجرای این طرح هستند.

منبع: دیده بان ایران- نازیلامعروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر