کد خبر: 120126
A

داریوش قنبری: اگر تحریم‌ها برداشته نشود، معلوم نیست مردم بتوانند بازهم فشارهای اقتصادی را تحمل کنند یا نه!

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: «اگر تحریم‌ها برداشته نشود، مردم با مشکلات شدیدتری در حوزه معیشت روبه‌رو می‌شوند و معلوم نیست بتوانند ادامه فشارهای اقتصادی را تحمل کنند یا خیر»

داریوش قنبری: اگر تحریم‌ها برداشته نشود، معلوم نیست مردم بتوانند بازهم فشارهای اقتصادی را تحمل کنند یا نه!

به گزارش دیده بان ایران؛ با نزدیک‌شدن به زمان مذاکرات ایران با کشورهای غربی این پرسش بیش از پیش مطرح می‌شود که سرنوشت مذاکرات چه خواهد شد؟ آیا تحریم‌ها لغو می‌شود؟ آیا با برداشته‌شدن احتمالی تحریم‌ها و احیای احتمالی برجام، گشایش اقتصادی در داخل ایجاد می‌شود؟

داریوش قنبری، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «دولت در امر مذاکرات به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست و متغیرهای دیگری هم وجود دارند و تصمیمات اصلی در حوزه سیاست خارجی از سوی مقامات عالی نظام و شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود. مسئله هسته‌ای هم یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست خارجی است و دولت نقش ویژه‌ای در تصمیم‌سازی در این حوزه ندارد. به نظر می‌رسد که تصمیم نظام ادامه مذاکرات است و اینکه حالا یک‌عده مطرح می‌کنند معیشت مردم را نباید به مذاکره گره زد و از این گزاره چنین نتیجه می‌گیرند که نباید مذاکرات با غربی‌ها ادامه یابد، بیشتر یک تاکتیک است تا استراتژی و سیاست نظام این نیست.

او ادامه داد: «اگر تحریم‌ها برداشته نشود، مردم با مشکلات شدیدتری در حوزه معیشت روبه‌رو می‌شوند و معلوم نیست بتوانند ادامه فشارهای اقتصادی را تحمل کنند یا خیر»

این فعال سیاسی بیان کرد: «اکنون هم ایران و هم طرف‌های غربی تمایل دارند که مذاکرات به نتیجه برسد. غربی‌ها می‌خواهند مسئله هسته‌ای ایران یک موضوع امنیتی برایشان نباشد و ایران هم می‌خواهد با برداشته‌شدن تحریم‌ها مشکلات اقتصادی حل شود».

 

او درباره اینکه آیا می‌شود از غربی‌ها تضمینی برای آینده گرفت یا خیر، اظهار کرد: «طرف‌های غربی و به‌خصوص آمریکا بی‌میل نیستند که درباره مسائلی فرای برجام مانند موضوع موشکی ایران هم گفت‌وگو شود که ایران چنین چیزی را نمی‌پذیرد و به‌عنوان خط قرمز اعلام شده است. ایران هم تمایل دارد از آمریکا تضمین بگیرد که دیگر از برجام خارج نشود که این هم شدنی نیست و اصلا در ساختار حقوقی آمریکا چنین موضوعی که یک رئیس‌جمهور تصمیمی بگیرد که برای رؤسای جمهور بعد از خودش نیز الزام‌آور باشد، بسیار سخت است و شاید در شرایطی چنین موضوعی محقق شود که معاهده‌ای دو جانبه بین دو کشور امضاء شود و آن معاهده در مجلس دو کشور تصویب شود و به عنوان یک قانون داخلی برای یک از دو کشور درآید که مسیری به شدت سخت و پیچیده‌ای دارد و بسیار بعید است چنین شود».

او تصریح کرد: «با ذکر این اوصاف اگر قرار باشد مسائلی دیگر در مذاکرات مطرح شود، زمان بسیار طولانی را می‌طلبد و عملا ممکن نیست؛ بنابراین تنها راهی که باقی می‌ماند مذاکره بر سر مفاد برجام است».

این فعال سیاسی درباره تیم مذاکره‌کننده کنونی هم خاطرنشان کرد: «تیم مذاکره‌کننده فعلی هنوز خودی نشان نداده‌اند اما به نظرم آنها صرفا مجری تصمیمات نظام هستند و اراده ویژه‌ای از خود ندارند. البته نوع مذاکره و میزان توانایی آنها می‌تواند در مسیر مذاکرات تأثیرگذار باشد اما آنها تعیین‌کننده محتوایی که ایران ارائه می‌دهند، نیستند».

قنبری در پایان گفت: «من در حال حاضر وضعیت را نگران‌کننده نمی‌بینم؛ هرچند ممکن است در عالم سیاست خارجی هر اتفاقی رخ دهد اما در حال حاضر همه طرف‌ها تمایل دارند مذاکره‌ای مبتنی بر عقلانیت انجام شود و نتیجه‌ای مشترک و البته اجرایی به دست آید».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر