کد خبر: 120344
A

کنایه عجیب روزنامه نزدیک به سپاه درباره حمله پهبادی به الکاظمی/ این حمله‌ برای به حاشیه راندن اعتراضات بود

ارگان مطبوعاتی سپاه نوشت: محل اقامت نخست‌وزیر عراق در منطقه به شدت حفاظت شده بغداد معروف به «منطقه سبز» در اولین ساعات بامداد دیروز با سه پهپاد انفجاری هدف حمله تروریستی قرار گرفت؛ حمله‌ای که یک روز بعد از حوادث مشکوک مربوط به تجمعات انتخابات عراق اتفاق افتاد. مصطفی الکاظمی از حمله تروریستی نیمه شب جان سالم به در برد، چون که اساساً هنگام حمله در محل اقامتش نبود.

کنایه عجیب روزنامه نزدیک به سپاه درباره حمله پهبادی به الکاظمی/ این حمله‌ برای به حاشیه راندن اعتراضات بود

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه جوان نزدیک به سپاه درباره حمله تروریستی به محل اقامت نخست وزیر عراق همچون دیگر رسانه های اصولگرا ضمن مشکوک خواندن این حادثه نوشت:  محل اقامت نخست‌وزیر عراق در منطقه به شدت حفاظت شده بغداد معروف به «منطقه سبز» در اولین ساعات بامداد دیروز با سه پهپاد انفجاری هدف حمله تروریستی قرار گرفت؛ حمله‌ای که یک روز بعد از حوادث مشکوک مربوط به تجمعات انتخابات عراق اتفاق افتاد. مصطفی الکاظمی از حمله تروریستی نیمه شب جان سالم به در برد، چون که اساساً هنگام حمله در محل اقامتش نبود. همین منجر به حدس و گمان‌هایی درباره اصل ترور نخست‌وزیر ۵۴ ساله‌ای شده که برای تمدید دومین دوره، خیز برداشته است. 

منطقه سبز بغداد در پایتخت عراق یا آن گونه که خود عراقی‌ها آن را المنطقه‌الخضرا می‌نامند، در نیمه شب یک‌شنبه، ۱۶ مهرماه اوضاع ناآرامی داشت و برای ساعاتی در آنجا وضعیت قرمز اعلام شد. خبرگزاری فرانسه حدود ساعت ۴ بامداد خبر از شلیک موشک به سوی خانه الکاظمی، نخست‌وزیر عراق داد و بلافاصله نیرو‌های امنیتی عراق اعلام کردند که نخست‌وزیر از سوءقصد با پهپاد بمب‌گذاری شده جان سالم به در برد، چون او زمان حمله در خانه نبوده است. کمتر از یک ساعت پس از این حادثه نیز «مصطفی الکاظمی» که حال با برگزاری انتخابات پارلمانی ادامه کارش در هاله‌ای از ابهام است، در توئیتر از سلامت کامل خود خبر داد.
پس از الکاظمی، نخستین واکنش رسمی در عراق درباره حمله پهپادی از سوی وزارت کشور عراق اعلام شد. این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش برای ترور نخست‌وزیر این کشور از طریق سه پهپاد صورت گرفت که دو پهپاد آن به دست نیرو‌های امنیتی ساقط شدند. «ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله نیز یکی از اولین واکنش‌های غیردولتی و البته آغشته به تردید نسبت به حوادث منطقه سبز داشت و به طور کلی چگونگی این حمله را زیر سؤال برد. این مقام ارشد کتائب حزب‌الله، هرگونه دخالت گروه‌های مقاومت این کشور در ترور الکاظمی را رد کرد و گفت: هیچ گروه عراقی پشت حمله به خانه نخست‌وزیر قرار ندارد و براساس اطلاعات ما، هیچ‌کس در عراق تمایلی به هدر دادن یک پهپاد در خانه نخست‌وزیر سابق ندارد. العسکری افزود: ایفای نقش قربانی تبدیل به تاکتیکی نخ‌نما شده است؛ اگر کسی بخواهد به این موجود فیس‌بوکی آسیب برساند، راه‌های بسیار کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تری وجود دارد.
ابوعلی در حالی درباره اصل حادثه ابراز تردید کرد که اخبار حمله پهپادی در منطقه سبز نیز ضد‌و‌نقیض گزارش شده است. در حالی که «گروه رسانه‌ای امنیتی عراق» در بیانیه اولیه خود اعلام کرد که نخست‌وزیر هنگام حادثه در منزل نبوده، اما شبکه الجزیره به نقل از منابعی که هویت‌شان را فاش نکرد نوشت که نخست‌وزیر در منزل بوده است.
همچنین درباره آسیب وارد شده در پی این حادثه اخبار اغراق‌آمیزی مخابره شده است. در زمان حادثه منابع نزدیک به دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کردند که ستون‌هایی از دود به آسمان رفته، اما اخبار رسمی فقط گفتند که پهپاد کوچکی به ساختمان برخورد کرده و هیچ آسیبی هم به ساختمان وارد نشده و تردیدی نیست ابعاد برخورد یک پهپاد با ساختمان مسکونی نمی‌تواند به مانند یک انفجار همراه با ستون دود غلیظ همراه باشد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته، ولی هنوز این هم مشخص نیست که ورود پهپاد به منطقه سبز چگونه صورت گرفته است. این در حالی است که سفارت امریکا در منطقه سبز بغداد به پدافند‌های ضدپروازی مجهز هستند، اما در جریان حادثه اخیر هیچ گزارشی از فعالیت سامانه‌های پدافندی امریکا منتشر نشده است.

برخی ناظران اتفاقات منطقه سبز را به اعتراضات علیه نتیجه انتخابات اخیر عراق مرتبط می‌دانند. با اعلام نتیجه انتخابات که روز دهم اکتبر (۱۸مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند و تظاهرات مسالمت آمیز آن‌ها در روز جمعه به خشونت کشیده شد. با این حال طرح حمله به منزل نخست‌وزیر عراق در نیمه شب یک‌شنبه، حوادث خشونت بار روز جمعه علیه معترضان را به حاشیه کشاند و شاید یکی از اهداف طراحان حمله به خانه نخست‌وزیر در واقع به حاشیه کشاندن حوادث روز جمعه بوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر