کد خبر: 120398
A
دیده بان ایران:

امتناع از پاسخگویی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سرانجامFATF

30 مهرماه گذشته گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی FATF اعلام کرد، که جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه می‌مانند. گروه ویژه اقدام مالی از جمهوری اسلامی خواسته بود تا دو لایحه مربوط به مقابله با پولشویی و پشتیبانی مالی از تروریسم را تصویب کرده و تعهدات برخاسته از آن را اجرا کند.

امتناع از پاسخگویی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سرانجامFATF

به گزارش دیده بان ایران؛ 30 مهرماه گذشته گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی FATF اعلام کرد، که جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه می‌مانند. این نهاد همچنان اعلام کرد که کشورهای ترکیه، مالی و اردن را در فهرست خاکستری خود قرار داده است.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه فردای آنروز با انتشار مطلبی در خصوص قرارگرفتن ترکیه در لیست خاکستری FATF نوشت: قرار گرفتن در این لیست می‌تواند سرمایه گذاران و موسسات اعتباری را نسبت به سرمایه‌گذاری در این کشورها هراسان کند و به صادرات، تولید و مصرف آن‌ها آسیب برساند. همچنین می‌تواند بانک‌های جهانی را نسبت به تجارت با یک کشور محتاط کند.

این خبرگزاری در حالی این تحلیل درباره تاثیر FATF در اقتصاد کشور ترکیه را بازنشر می کند که جمهوری اسلامی ایران سالهاست به همراه کره شمالی در لیست سیاه این نهاد مالی بین المللی قرار گرفته و دستور بررسی عضویت ایران در آن هم مدت هاست در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال خاک خوردن است.

خبرنگار دیده بان ایران در ارتباط با همین مطلب با حجت الاسلام انصاری و مصباحی مقدم تماس گرفته و پیگیر وضعیت بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام شد که هیچکدام از این دو عضو حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشدند. 

گروه ویژه اقدام مالی نهادی بین‌المللی است که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند. این گروه تصویب چند لایحه مرتبط با پولشویی را برای خروج ایران از فهرست سیاه لازم می‌داند.

گروه ویژه اقدام مالی از جمهوری اسلامی خواسته بود تا دو لایحه مربوط به مقابله با پولشویی و پشتیبانی مالی از تروریسم را تصویب کرده و تعهدات برخاسته از آن را اجرا کند.

دولت ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی اما به علت مخالفت شورای نگهبان موفق به تصویب این دو لایحه نشد. تعلل مجمع تشخیص مصلحت نیز مانع از تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوع شد.

باقی ماندن نام ایران در لیست سیاه FATF موقعیت جمهوری اسلامی را "در شرایط از سرگیری مذاکرات برجام و احتمال برداشته شدن تحریم‌ها" بیشتر تضعیف خواهد کرد.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر