کد خبر: 120417
A

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام :هیچ نشانه‌ای از رفع تحریم‌ها دیده نمی‌شود

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: «در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از رفع تحریم‌ها دیده نمی‌شود و به هیچ‌وجه نباید دلخوش بود که تحریم‌ها برداشته می‌شوند. متأسفانه دولت قبل این دلخوشی را داشت که آسیب‌های زیادی هم از پس این نگاه مثبت به غرب نصیب کشورمان شد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام :هیچ نشانه‌ای از رفع تحریم‌ها دیده نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ هشتم آذرماه نقطه آغاز دور تازه مذاکرات است و این درحالی است که مخاطره زیاده‌خواهی طرف‌های غربی احساس می‌شود. حالا در این شرایط چه باید کرد تا در نهایت نتیجه مذاکرات به سود منافع ملی ایران شود؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ غلامرضا مصباحی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «ایران در تمام این‌سال‌ها نشان داد که اهل پیمان‌شکنی نیست و حتی تا یک‌سال بعد از خروج آمریکا از برجام ایران تمام تعهداتش را انجام می‌داد تا آنکه بر اساس مصوبه مجلس و بر اساس اختیاراتی که در متن برجام قید شده بود، از سطح تعهدات کاست. همه می‌دانند که این آمریکاهایی بودند که عهدشکنی کردند و این اروپایی‌ها بودند که به تعهدات خودشان عمل نکردند. گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی نشان می‌دهد که ایران هیچ نقض پیمانی نکرده است».

او ادامه داد: «موضع ایران همیشه معلوم بوده است؛ ما هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و صرفا می‌خواهیم از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنیم؛ افزون بر این برخلاف آمریکا به آنچه که می‌گوییم متعهدیم. در این شرایط آمریکا اگر ادعا می‌کند که می‌شود تحریم‌ها برداشته شود، بردارد و دیگر نیازی به گفت‌وگو نیست».

این فعال سیاسی بیان کرد: «اینکه آمریکایی‌ها مدام دنبال مذاکره هستند، نشان می‌دهد که هدف آنها طرح موضوعاتی فرای برجام در مذاکرات است. آمریکایی‌ها یاد گرفته‌اند که می‌توانند با استفاده از اهرم تحریم بر ایران فشار بیاورند و بعید است دست از این اهرم فشار بکشند؛ البته که ایران حتما باج نخواهد داد و شرایط کنونی با گذشته متفاوت است. واقعیت این است که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از رفع تحریم‌ها دیده نمی‌شود و به هیچ‌وجه نباید دلخوش بود که تحریم‌ها برداشته می‌شوند. متأسفانه دولت قبل این دلخوشی را داشت که آسیب‌های زیادی هم از پس این نگا مثبت به غرب نصیب کشورمان شد».

او درباره جایگاه تازه ایران در عرصه بین‌المللی و تأثیر این موقعیت تازه بر مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: «ایران در حال حاضر دست بالا را در مذاکره با 1+4 دارد. عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای، تفاهم‌نامه راهبردی با چین، تفاهم‌نامه راهبردی احتمالی با روسیه و ارتباط با کشورهای همسایه همه اینها نشان می‌دهد ایران در موقعیت بسیار بهتری نسبت به گذشته قرار گرفته است و می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد؛ البته این به معنای عدم تمایل برای رفع تحریم‌ها نیست اما التماس هم نمی‌کنیم».

مصباحی‌مقدم در پایان گفت: «ایران کشوری است که با 85 میلیون جمعیت ظرفیت‌های اقتصادی بی‌نظیری دارد و طبیعی است هر کشوری بخواهد با چنین کشوری ارتباط اقتصادی داشته باشد و کشورهای اروپایی هم از این قاعده مستثنی نیستند. البته اکنون ارتباطی حداقلی با آلمان وجود دارد اما با رفع تحریم‌ها همین کشور هم می‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند. من باور دارم اروپایی‌ها خواستار رفع تحریم‌ها و حضور در بازارهای ایران هستند و نمی‌خواهند این ظرفیت را از دست بدهند اما از آمریکا، تحریم‌های آمریکا و سیاست‌های این کشور ترس دارند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر