کد خبر: 120604
A

میرلوحی: وعده‌های دولت در زمینه اقتصاد،‌ اشتغال و تورم غیرقابل تحقق است/ مگر ساختن یک میلیون مسکن به همین راحتی است؟/ مشکلات کشور به برجام گره خورده است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به هر دلیلی مسائل اقتصادی کشور سیاسی و بین‌المللی شده است و این موضوع خواسته یا ناخواسته به برجام گره خورده است و این دولت نیست که باید تعیین کند که مشکلات به برجام گره خورده است یا خیر؛ بلکه مردم هستند که باید باور کنند و بازار ارز نشان‌دهنده وضعیت خواهد بود.

میرلوحی: وعده‌های دولت در زمینه اقتصاد،‌ اشتغال و تورم غیرقابل تحقق است/ مگر ساختن یک میلیون مسکن به همین راحتی است؟/ مشکلات کشور به برجام گره خورده است

به گزارش دیده بان ایران؛ سید محمود میرلوحی در خصوص بررسی اقدامات صد روزه دولت و وعده‌های انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی، اظهار کرد: واقعیت این است که کشور ما با چالش‌های پیچیده، عمیق و گسترده دست به گریبان است. طبیعتاً اگر هر دولت و کشوری با این چالش‌ها مواجه باشد، به تب و تاب می‌افتد. ایران امروز با خشکسالی، آسیب‌های اجتماعی، اشتغال و بحران تورم مواجه است که کرونا نیز مزید بر علت شده است. این مسائل موجب سختی کار شده است.

وی افزود: متاسفانه نوعی دو قطبی‌سازی در کشور وجود دارد که عده‌ای معتقدند این مسائل مربوط به دولت سایه است و عده‌ای اعتقاد دارند که دولت فعلی مسبب این مشکلات است. در زمان دولت آقای روحانی ما اصلاح‌طلبان معتقد بودیم که دولت سایه عامل بسیاری از این مشکل‌هاست. آنها نیز معتقدند که دولت روحانی و اصلاح‌طلبان مسبب وضع موجود هستند.

میرلوحی با بیان اینکه تشدید مشکلات بانکی از زمان آقای احمدی‌نژاد آغاز شد، گفت: قطعاً امروز در اینکه کشور با بحران‌های متعدد احاطه شده است، کسی تردید ندارد اما علت آن جستجو نمی‌شود. علت بیکاری و کسری بودجه و تورم چیست؟ اصولگرایان معتقدند که دلیل وضع موجود،‌ اصلاح‌طلبان و نگاه سوسیال دموکراسی و لیبرال دموکراسی است و ما نیز معتقدیم که دلواپسان اجازه به سرانجام رسیدن برجام را ندادند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: به هر دلیلی مسائل اقتصادی کشور سیاسی و بین‌المللی شده است و این موضوع خواسته یا ناخواسته به برجام گره خورده است و این دولت نیست که باید تعیین کند که مشکلات به برجام گره خورده است یا خیر؛ بلکه مردم هستند که باید باور کنند و بازار ارز نشان‌دهنده وضعیت خواهد بود.

میرلوحی ادامه داد: مشکلات ما عمیق و پیچیده و مزمن است. وعده‌هایی که در انتخابات داده شد، کارشناسان در همان زمان نیز گفتند که با توجه به شرایط،‌ منابع و ورودی‌های اقتصاد ایران به خصوص بودجه کشور، این وعده‌ها امکان تحقق ندارد. یعنی باید ابتدا مسائل کشور حل شود و برجام به نتیجه برسد، سپس شاهد گشایش باشیم.

وی اضافه کرد: هیچ تولیدکننده‌ای در دنیا دغدغه نقدینگی ندارد اما در کشور ما تأمین نقدینگی دغدغه تولیدکنندگان است. یعنی کارگران و تولیدکنندگان دسترسی به نقدینگی ندارند و رابطه بانک‌ها با تولید قطع شده است.

این عضو سابق شورای شهر تهران گفت: هر وعده‌ای که دولت در زمینه اقتصاد،‌ اشتغال و تورم داده است، غیرقابل تحقق است. عواملی که امروز بر تورم ایران دخیل است، یکی دوتا نیست. تورم ایران تک ساحتی نیست که دولت بتواند آن را مهار کند. تورم شامل مواد غذایی، مسکن و گردشگری هم می‌شود.

وی با بیان اینکه قول‌های دولت با شرایط فعلی محقق نخواهد شد، افزود: رئیسی تلاش می‌کند و ما نیز دعا می‌کنیم که دولت موفق شود اما باید بدانیم که مسائل اقتصادی ایران و اشتغال بسیار مزمن شده است که بدون مهار کردن شاخص‌ها، نمی‌توان آن را حل کرد.

میرلوحی بیان کرد: مگر ساختن یک میلیون یا دو میلیون مسکن کار راحتی است؟ مسئولان کارشناسانه عمل نمی‌کنند. بنابراین هم مسکن ساختن ایجاد بحران می‌کند و هم مسکن نساختن بحران ایجاد می‌کند. امروز مسائل مسکن، برق، تولید نفت و صادرات آن و راه و شهرسازی ظرفیت‌های بسیاری دارد که در حال از دست رفتن است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ایران شرایطی داشت که می‌توانست با انتقال خطوط انرژی و راه آهن،‌ بیش از نفت درآمدزایی کند. هواپیماهایی که ناچاراً‌ باید از آسمان ما عبور کنند، کشور ما ویژگی‌هایی دارد که تاکنون مغفول مانده است؛ اینها فرصت اقتصادی مردم است که در حال از دست رفتن است.

این عضو جبهه اصلاحات ایران اظهار کرد: در تمام دنیا هزینه تأمین نقدینگی ۰/۷۵ یا نهایتاً ۱ درصد است. الان باید سرمایه‌های خارج شده از کشور را بازگردانیم. این سرمایه تنها از راه تفاهم و همکاری بین‌المللی بازخواهد گشت. اگر ایرانیان مقیم خارج از کشور، سرمایه‌هایشان را به کشور بازگردانند یا همچنین افرادی که در ترکیه، ارمنستان و گرجستان خانه خریداری می‌کنند و ارز را از کشور خارج می‌کنند، جذب کشور شوند، ‌اوضاع بهبود می‌یابد.

وی به سفرهای استانی رئیسی اشاره کرد و گفت: بازدید رئیس‌جمهور از کارخانه‌ها و استان‌ها راه حل برون رفت از این معضلات نیست بلکه مسأله اصلی سرمایه‌گذاری و مبادلات بین‌المللی، صادرات، واردات و اشتغال است.

میرلوحی تأکید کرد: عامل وضع موجود، چه در داخل و چه خارج از کشور باشد، باید به اجماع ملی برسیم. نشست اخیر آقای رئیسی با مدیران مسئولان بسیار مثبت بود. من پیشنهاد می‌کنم که نشستی هم با احزاب ترتیب دهند و با کارشناسان اقتصادی و با دیدگاه‌های متنوع جلسه بگذارند و تبادل نظر کنند.

وی خاطرنشان کرد: آقایان فکر می‌کنند که مشکل کشور تنها خاتمی، روحانی و هاشمی رفسنجانی بودند در صورتی که اینطور نیست. کشور امروز به دست‌انداز تصمیم‌گیری افتاده است و متأسفانه هر چه می‌گذرد این مشکلات عمیق ‌تر می‌شود و باید تغییری در روش‌ها و رویکرد‌ها بدهیم و مسائل را در منطقه و دنیا به کار بگیریم و همه را به همکاری دعوت کنیم. این نفی‌کردن‌ها را کنار بگذاریم تا شرایط بهتر شود./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر