کد خبر: 120814
A
در گفت وگو با دیده بان ایران بیان شد:

هاشمی طباء: اولویت ما تورم و مسائل معیشتی نیست / ما مجبوریم در خورد و خوراک خود صرفه‌جویی کنیم / ما شرف و حیثیت داریم؛ نمی‌شود به‌خاطر برجام قربان‌صدقه آمریکا برویم!

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دیده بان ایران گفت: من فکر می‌کنم با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که در رابطه با نقدینگی داریم حل این شکل از مشکلات اقتصادی به سادگی نیست. در حال حاضر مملکت ما در حال تخریب است! اولویت ما در وهله اول این است که از این تخریب جلوگیری کنیم. مثل این است که شما در یک خانه‌ای باشید که در این خانه آب، برق و غذا داشته باشد اما این خانه اساس‌اش مشکل داشته باشد و بر سر صاحب خانه ویران شود. مردم این را باید بدانند که مسائل تورمی به راحتی قابل حل نیست. در حال حاضر اولویت ما تورم و مسائل معیشتی نیست.

هاشمی طباء: اولویت ما تورم و مسائل معیشتی نیست / ما مجبوریم در خورد و خوراک خود صرفه‌جویی کنیم / ما شرف و حیثیت داریم؛ نمی‌شود به‌خاطر برجام قربان‌صدقه آمریکا برویم!

به گزارش دیده‌بان ایران، بیش از 100 روز از بر سر کار آمدن دولت انقلابی گذشته است. دولتی که در زمان تبلیغات انتخاباتی بیش از 55 شعار را مطرح کرد که بیش‌ترین این شعارها در راستای بهبود یافتن شرایط اقتصادی و معیشتی مردم بود حالا با گذشت بیش از سه ماه از این دولت آن چیزی که مشاهده می‌شود گرانی های لحظه‌ای اولین اولویت در هرم مازلو است!

 

سید مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران اما چیز دیگری می‌گوید. به گفته وی  در حال حاضر مسائل محیط ‌زیستی بسیار مهم‌تر از خوراک و تامین مسکن مردم است و مردم می‌توانند کمتر بخورند و بپوشند!

 

مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

 

*آقای هاشمی‌طبا! عملکرد دولت سیزدهم را در این 100 روز به چه شکل ارزیابی می‌کنید؟

 

 

به‌نظر بنده آقای ابراهیم رئیسی بسیار فعال هستند و خواسته قلبی‌شان این است که کاری برای این مملکت انجام دهند؛ اما سفرهای استانی بیشتر برای خود ایشان مفید است نه رفع مشکلات کشور. این خیلی خوب است که ایشان به استان‌ها و شهرهای مختلف در کشور سفر می‌کنند و به نظر بنده این سفرها در تصمیم‌گیری‎‌هایشان بسیار موثر است اما مبحثی که وجود دارد این است که این رفتن و آمدها مشکلات را حل نمی‌کند، زیرا این یک کار کارشناسی است و امکانات و شرایط خاص خودش را می‌طلبد. حقیقت این است که مسائل مملکت ما بسیار پیچیده و بزرگ شده است و این‌که ما بتوانیم همه مشکلات را مرتفع سازیم، اصلا چنین چیزی امکان ندارد. شما به همین قضیه مسکن نگاه کنید؛ دولت اصلا نباید در خصوص مسکن دخالتی کند! در دنیای امروز تامین مسکن از اولویت‌ها نیست. در حال حاضر اولویت ما در کشور مسائل آب، خاک، فاضلاب‌ها و پسماندها است!

 

*آقای هاشمی‌طبا! البته مسئله معیشت و تامین مسکن برای مردم ما بسیار دارای اهمیت است؛ در حال حاضر بحث ما بحث مسائل اقتصادی است. آقای رئیسی در دوران انتخابات چیزی حدود 55 شعار دادند که بیشتر این شعارها در خصوص بهبود شرایط اقتصادی بوده است. در طی این 100 روزی که از دولت سیزدهم گذشته نه تنها ما شاهد ثبات قیمت‌ها نبوده‌ایم بلکه از طرفی با افزایش سرسام‌آور کالاهای اساسی رو‌به‌رو هستیم!

 

من فکر می‌کنم با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که در رابطه با نقدینگی داریم حل این شکل از مشکلات اقتصادی به سادگی نیست. در حال حاضر مملکت ما در حال تخریب است! اولویت ما در وهله اول این است که از این تخریب جلوگیری کنیم. مثل این است که شما در یک خانه‌ای باشید که در این خانه آب، برق و غذا داشته باشد اما این خانه اساس‌اش مشکل داشته باشد و بر سر صاحب خانه ویران شود. مردم این را باید بدانند که مسائل تورمی به راحتی قابل حل نیست. در حال حاضر اولویت ما تورم و مسائل معیشتی نیست.

 

*اگر اولویت مسائل معیشتی و تورمی مردم نیست پس اولویت چیست؟

 

اولویت مسئله آب و خاک است. شما اگر زمین‌هایتان بیشتر از این نشست کند، جاده‌ها، پل‌ها و دکل‌ها خراب می‌شود. در ابتدا باید مسائل کشاورزی و آب و خاک‌ را حل کنیم. ما در سال 15 میلیارد دلار ارز می‌دهیم که محصولات کشاورزی را وارد کنیم! ما باید شیوه کشاورزی‌مان را تغییر دهیم.

 

*آقای هاشمی‌طبا! مردم در تامین مایحتاج زندگی خود مشکل دارند به نوعی مردم در تهیه غذا و تامین مسکن مسئله دارند این چیزهایی که شما می‌گویید اساسا برای مردم اهمیتی ندارد. حداقل‌ترین کاری که یک حاکمیت و دولت می‌تواند در چنین شرایطی برای مردم‌اش انجام دهد این است که از افزایش قیمت جلوگیری کند!

 

اگر خانه شما بر سرتان خراب شود بهتر است یا نان خالی بخورید؟!

 

*الان مردم این مسئله برایشان مهم است که بتوانند در تامین کالاهای اساسی مشکلی برایشان پیش نیاید!

 

مگر در اصفهان و خوزستان مردم نان می‌خواهند؟ مردم می‌گویند ما آب می‌خواهیم! خانه‌ شما خراب شود بهتر است یا خوراک‌ یا پوشاک‌تان کمتر شود؟

 

*به‌نظر بنده هر دوی این مسائل بسیار مهم هستند. الان مردم مشکل گرسنگی دارند!

 

فردا در لوله خانه شما آّب نباشد خوب است؟! برق و گازتان قطع شود چی؟ مسائل مهم این مملکت این چیزها است.

 

*همین مسئله‌ای که بیان کردید آیا ناشی از ناکارآمدی حاکمیت در طی این چهل سال نیست؟

 

این مسئله فقط مربوط به دولت سیزدهم نیست؛ این مسئله مربوط به مجموعه دولت‌های ماست. اصل قضیه مسئله آب و خاک است نه معیشت البته باید به مسئله معیشت هم رسیدگی شود اما آن چیزی که در اولویت اول باشد، نیست.

 

*شما در خصوص حل کردن مسائل معیشتی اذعان داشتید که این نوع از مسائل به راحتی حل نخواهد شد و مسائل معیشتی به مسئله برجام گره خورده است!

 

ما مجبور هستیم حتی در خورد و خوراک نهایت صرفه‌جویی را داشته باشیم به شرطی که آن مسائل را حل کنیم. الان نه مسائل معیشتی حل شده است، نه مسائل محیط زیستی!

 

*البته بیشتر منظور این بود که چرا در مسئله رسیدگی به تعیین تکلیف برجام تا این اندازه تعلل صورت گرفته شده است؟!

 

حرف شما درست است اما این مسئله اصلاً دست ما نیست. در حال حاضر آمریکا در موضعی قرار دارد که ما هر چیزی هم بگوییم قبول نمی‌کند. موضع آمریکا در مقابل ما موضع سختی شده است. درستش این بود که آمریکایی از برجام خارج شد الان دوباره به برجام برگردد و برجام و توافق قبلی را ادامه دهیم اما آمریکا حرف زور می‌زند!

 

*به‌نظر شما چرا آمریکا در خصوص برجام تا این اندازه دچار تغییر موضع شد؟

 

در ابتدا آقای اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بود و کلا روش ایشان با ترامپ متفاوت بود. رژیم صهیونیستی یک طرف قضیه است که خواهان گرفته شدن تعهدات بیشتر از ایران است. آمریکا از برجام خارج شده است بعد ما مقصر هستیم؟ در این مورد اشتباه نکنید.

 

*آیا بهتر نبود ایران به‌دلیل مشکلات و مسائل اقتصادی و رفاهی‌ای که برای مردم پیش آمده است مقداری در خصوص برجام منعطف‌تر رفتار می‌کرد؟

 

اقدام منعطف‌تر یعنی چی؟ این حرف، بسیار حرف کلی‌ای است. شما اطلاع دارید که چه درخواست‌هایی از ایران دارند؟ ما مشکلی نداریم آمریکا همین الان هم می‌تواند دوباره به برجام اضافه شود ما هم شرایط قبل را قبول خواهیم کرد اما این‌که شما می‌گویید که بهتر نبود منعطف‌تر رفتار کنیم را قبول ندارم. یعنی برویم تسلیم آمریکا شویم؟ مطمئن باشید هر تسلیمی که در برابر آمریکا انجام دهیم، تسلیم‌های بعدی را هم به‌دنبال دارد. ما چون سیاست خارجی‌مان براساس روشی است که با صهیونیست مخالف هستیم، آن‌ها هم با ما مخالفت می‌کنند و بر ما فشار می‌گذارند.

 

*البته بسیاری از فعالان سیاسی و حتی سیاستمداران نظام هم به این قضیه اذعان داشتن که بلاتکلیفی برجام به سود بسیاری از افراد در داخل کشور است و این افراد اجازه تعیین تکلیفی را نمی‌دهند! مثل اظهارات که آقای علی مطهری که در این رابطه گفته بودند که علت به سرانجام نرسیدن برجام سنگ‌اندازی برخی از تندرویان در داخل کشور است.

 

این اظهارات را بنده قبول دارم. یکسری از افراد بی‌خود اظهاراتی بی‌خودتر برای مسائل کشور بیان می‌کنند که همین اظهارات برای کشور هزینه می‌تراشد. البته اصل قضیه این است که ما مثل انسان رفتار کردیم و همه درخواست‌ها را قبول کرده بودیم اما بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای آمریکا از این معاهده بیرون رفت! این مسئله تقصیر ما نیست تقصیر آمریکاست. نمی‌شود که برویم قربان صدقه آمریکا برویم که توروخدا با ما خوب باش تا مثلا منعطف باشیم، ما شرف و حیثیت داریم.

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر