کد خبر: 120934
A

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: من نمی دانم مردم اروپا چگونه «پلشتی» آمریکا را تحمل می کنند

عباس زاده مشکینی می گوید: در داخل کشور، برخی اصرار داشتند اروپا را از آمریکا جدا کنند و بگویند منهای آمریکا هم می‌شود با غربی‌ها به توافق رسید. برخی از رفتارهای آژانس و اظهارات اروپایی‌ها تحت تأثیر فشارهای دولتمردان آمریکایی است و من نمی‌دانم مردم اروپا با این سابقه مدنیت چطور این پلشتی را تحمل می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: من نمی دانم مردم اروپا چگونه «پلشتی» آمریکا را تحمل می کنند

به گزارش دیده بان ایران، محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری وابسته به دانشگاه آزاد به عملکرد کمیسیون امنیت ملی گفت وگو کرده است که در ادامه می خوانید:

در حال حاضر دستورکار اصلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چیست؟ به نظر شما مجلس یازدهم دچار روزمرگی نشده است؟

عباس‌زاده: خیر! یک سال اول مجلس معمولاً صرف توجیه نمایندگان، آشنایی با قواعد و آیین‌نامه خاص مجلس می‌شود و در هر دوره به‌طور میانگین ۷۵ درصد نمایندگان برای نخستین‌ بار به مجلس ورود پیدا می‌کنند.

اتفاقاً مجلس یازدهم، یک مجلس بیش‌فعال است و تحرک زیادی دارد؛ بیش از دو برابر میانگین طرح‌هایی که در مجالس گذشته اعلام وصول شده، در سال اول این مجلس اعلام وصول شده است و حال شما حساب کنید در سه سال باقی‌مانده چه اتفاقی خواهد افتاد.

صرفاً اعلام وصول طرح می‌تواند نشان‌دهنده فعال بودن نمایندگان مجلس باشد؟

عباس‌زاده: بله، طرح‌های ارائه شده، حاصل تلاش نمایندگان مجلس است و این موضوع فعالیت نمایندگان را نشان می‌دهد. طبیعتاً این طرح‌ها باید مراحل قانونی خود را سپری کنند و در کمیسیون‌ها و صحن مطرح شوند.

مجلس شورای اسلامی در این مدت مصوبات خوبی داشته که می‌توانند محرکی برای بهبود وضعیت موجود باشند و به تغییر شرایط کمک کنند. به‌طور مثال، سال گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرحی را مصوب کرد که مقام معظم رهبری از آن به‌ عنوان یک قانون خوب یادکردند و فرمودند: «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی، کار بسیار بزرگ، به‌موقع، به‌جا و ضروری بود».

دولت روحانی اصرار می‌کرد که در همان مسیر غلط در مذاکره با غربی‌ها پیش برود، اما این قانون جهت دولت را در حوزه سیاست خارجی و برجام تغییر داد و منافع کشور را حفظ کرد.

برداشت مجلس در آن مقطع زمانی این بود که مسیر انفعال در مقابل زیاده‌خواهی غربی‌ها نتیجه نمی‌دهد و جز فرصت‌سوزی حاصلی ندارد؛ بنابراین این قانون شرایط کشور را از حالت انفعال خارج و به یک شرایط فعال تبدیل کرد و موضع دولت و ادبیات مذاکره‌کنندگان کشورمان تبدیل به یک ادبیات طلبکارانه شد. ایران به تعهدات برجامی خود عمل کرده است و این غربی‌ها بودند که یک‌ طرفه از آن خارج شدند؛ آن‌ها باید گذشته خود را جبران کنند و به تعهداتشان پایبند باشند.

دولت روحانی نسبت به تغییر رویکرد در برجام مقاومت می‌کرد، اما نهایتاً قانونی در این رابطه وضع شد؛ قانون اقدام راهبردی ضمانت اجرایی دارد و مستنکفین از این قانون به مجازات‌ محکوم می‌شوند.

در خصوص سایر مصوبات مجلس یازدهم چه نظری دارید، آیا این مصوبات هم کاربردی هستند؟

عباس‌زاده: مثلاً قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی که یک ماه پیش تصویب شد و یا طرح نحوه صدور مجوزهای کسب و کار که در بحث اشتغال تصویب شد، یک قانون بسیار مترقی و کاربردی است. این قانون می‌تواند زمینه‌ساز تسهیل در کسب‌ و کارهای عمومی باشد. اخیراً هم کلیات قانون تعارض منافع در مجلس تصویب شد و اغلب کشورهای پیشرفته هم چنین قانونی دارند.

یکی از طرح‌هایی که به تازگی در مجلس به تصویب رسیده، طرح تعارض منافع است، به نظر شما این قانون ضمانت اجرایی دارد؟

عباس‌زاده: بله، قرار است جزئیات آن به‌ زودی مطرح شود و این مجلس از این دست قوانین کم ندارد.

لطفاً در خصوص طرح تأمین و تضمین امنیت و کرامت زن ایرانی که خودتان طراح آن هستید، توضیح دهید.

عباس‌زاده: طرحی با عنوان تأمین و تضمین امنیت و کرامت زن ایرانی به مجلس ارائه دادم که شما اصحاب رسانه می‌توانید به تصویب آن کمک کنید. این طرح از یک سؤال آغاز می‌شود؛ همه شعار کرامت زن را می‌دهند، اما سؤال این است که مبنای کرامت در جامعه چیست؟ به‌ صورت واقع‌بینانه باید به این موضوع نگاه کنیم. اگر یک زن در ایران همزمان از سه عنصر حمایت همسر، ارث مکفی پدر و شغل قانونی (شغلی که بیمه، امنیت شغلی و محیط مناسبی دارد) برخوردار نباشد، تکلیف این بانوی ایرانی چیست؟ و چطور می‌خواهد با کرامت زندگی کند؟

نهادهای حمایتی ماهی ۱۲۰ هزار تومان در حمایت از زنان بی سرپرست پرداخت می‌کنند، آیا این مبلغ برای تأمین هزینه یک روز زندگی کافی است؟ زندگانی با زنده‌ماندن فرق می‌کند. آدم می‌تواند زنده بماند، اما ما گفتیم زندگی با کرامت، یعنی کرامت، غرور و جایگاه زنان باید حفظ شود.

بر اساس این طرح، دولت موظف است برای هر زنی که در ایران همزمان از این سه‌ امتیاز محروم شده، حداقل مسکن، حداقل معیشت و بیمه اجتماعی درمانی او را تأمین کند. خوشبختانه بودجه این موضوع با عنوان تأمین حداقل مسکن، معیشت و بیمه زنان معسر در سال ۱۴۰۰ لحاظ شده است و هم‌اکنون در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود؛ امیدوارم تا آذرماه در مجلس تصویب شود.

در مجموع، عملکرد مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عباس‌زاده: مجلس یازدهم انقلابی، با نشاط و فعال است و سه مؤلفه اصلی در این مجلس مشاهده می‌شود؛ نخست حضور نیروهای جوان در مجلس است که پویایی و تحرک ایجاد می‌کنند. دوم حضور نمایندگان با تجربه قانون‌گذاری است و سوم اینکه در حدود ۱۸ نماینده مجلس فعلی در دولت‌های نهم و دهم استاندار یا وزیر بودند و سابقه اجرایی در کارنامه خود دارند. حضور این سه گروه باعث شده که مجلس به سمت تصویب قوانینی نرود که قابلیت اجرایی ندارد و اولویت‌ها را در نظر بگیرد.

به موضوع برجام برگردیم؛ آقای خطیب‌زاده شروطی را برای مذاکره تعیین کرده است که آمریکا باید مقصر بودنش را بپذیرد، تحریم‌ها لغو کند و تضمین بدهد که دولت یا شخص بعدی مثل ترامپ دوباره از برجام خارج نشود. به نظر شما آمریکایی‌ها این شروط را می‌پذیرند؟

عباس‌زاده: به نظرم آقای خطیب‌زاده موضع نظام و ملت ایران را مطرح کرده است و حال اینکه طرف غربی می‌پذیرد یا نمی‌پذیرد، خیلی مهم نیست. مهم این است که این حرف ایران، حق است.

ایران و طرف غربی بعد از کلی مذاکرات به توافقی رسیدند و تعهداتی را پذیرفتند؛ ایران دقیقاً به همه تعهداتش عمل کرد اما طرف غربی به هیچ‌کدام از تعهداتش پایبند نبود و در نهایت آمریکا به‌راحتی از برجام خارج شد.

واکنش متقابل دولت روحانی به خروج ترامپ از برجام را مناسب می‌دانید؟

عباس‌زاده: دولت وقت یک مدتی بعد از خروج آمریکا از برجام رویه گذشته را ادامه داد و متأسفانه باز به تعهداتش عمل کرد؛ بعد از ورود مجلس به این موضوع، روند گذشته متوقف شد و نمایندگان ملت به اجرای یک‌طرفه تعهدات اعتقادی نداشتند.

حضور آمریکا تأثیری در روند مذاکره دارد یا خیر؟

عباس‌زاده: آمریکا و اروپا را نمی‌شود از یکدیگر جدا کرد و اروپایی‌ها اثبات کرده‌اند که بخشی از ایالت‌های آمریکا هستند، حداقل در ماجرای برجام این‌طور نشان دادند. در موضوع برجام اروپا نشان داد که موضع مستقلی ندارد و کاملاً با آمریکا هماهنگ است. بین کشورهای اروپایی و آمریکا یک تقسیم‌کاری انجام شد؛ قرار شد آمریکایی‌ها پلیس بد باشند و اروپایی‌ها نقش پلیس خوب را بازی کنند؛ سناریوی آن‌ها این بود که آمریکا از برجام خارج شود تا تحریم‌های جدیدی علیه ما تصویب کنند، اروپایی‌ها هم بمانند برجام را زنده نگه‌ دارند.

در داخل کشور، برخی اصرار داشتند اروپا را از آمریکا جدا کنند و بگویند منهای آمریکا هم می‌شود با غربی‌ها به توافق رسید. برخی از رفتارهای آژانس و اظهارات اروپایی‌ها تحت تأثیر فشارهای دولتمردان آمریکایی است و من نمی‌دانم مردم اروپا با این سابقه مدنیت چطور این پلشتی را تحمل می‌کنند.

با این وصف، آینده مذاکرات را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

عباس‌زاده: به نظرم آینده مذاکرات منوط به اراده و انعطاف طرف غربی است. موضع ما کاملاً روشن است. می‌گوییم شما تعهد کرده بودید تحریم‌ها را برداریم، ما به تعهداتمان عمل کردیم، الآن نوبت شما است. اولین ضمانت اجرایی طرف غربی این است که به تعهدات خودشان عمل کنند؛ آن‌ها یک چک برگشت‌خورده دست ما دارند، در گام اول بروند گذشته را جبران و تحریم‌ها را لغو کنند.

 فکر می‌کنید تغییر گروه مذاکره‌کننده توانسته این پیام را به‌ طرف مقابل بدهد که سیاست ایران در قبال برجام تغییر کرده است؟

عباس‌زاده: تغییر دولت این پیام را به‌ طرف غربی رساند؛ ملت، مجلس و دولت سیزدهم به غربی‌ها فهماندند که دیگر بدعهدی غربی‌ها را تحمل نمی‌کنند.

رزمایش اخیر ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش چه پیامی برای دشمنان دارد؟ تحولات منطقه‌ای از جمله تنش اخیر ایران با آذربایجان و ظهور مجدد طالبان در افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عباس‌زاده: به موضوع قفقاز و افغانستان باید از یک افق بالاتری نگاه کنیم؛ در موضوع قفقاز طبیعتاً طرف حساب ما آذربایجان نبود و همه از این مسئله آگاهی داشتند. در ماجرای افغانستان هم موضوع فقط به اتفاقات این کشور محدود نمی‌شود؛ بیش از دو دهه افغانستان در اشغال قدرت‌های بزرگ جهانی بوده است. چطور می‌شود که در مدت چند ماه، این کشور با کمترین مقاومت به دست نیروهای طالبان می‌افتد؟ سرنوشت آن‌ همه زیرساخت و تسلیحات آمریکایی در این کشور چه شد؟

رژیم اشغالگر صهیونیستی و آمریکا امیدوارند که با سیاست هزار ضربه چاقو بتوانند به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند، اما دشمنان این آرزو را در خواب باید دنبال کنند، این رژیم اشغالگر هنوز عقده مشروعیت دارد و مرتب به دنبال توطئه و دسیسه‌چینی علیه ایران است.

منطقه غرب آسیا یکی از ژئواستراتژیک‌ترین مناطق جغرافیایی جهان است و به‌ عنوان حلقه اتصال سه قاره آفریقا، آسیا و اروپا محسوب می‌شود. ذخایر انرژی نهفته در این منطقه، به حساسیت این موضوع افزوده و وجود شاهراه‌های بین‌المللی در این منطقه موجب طمع بیش‌ از پیش قدرت‌های بین‌المللی جهت نفوذ در آن شده است.

ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است و دشمنان همواره گزینه نظامی علیه کشورمان را مطرح می‌کنند. غربی‌ها مدام می‌گویند که گزینه اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران هنوز روی میز است، اما مدت‌هاست فقط لاف می‌زنند.

در دوران دفاع مقدس، کشورهای خارجی حتی اجازه واردات سیم‌خاردار را به ایران نمی‌دادند، اما امروز ایران به بیش از ۴۰ کشور دنیا پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی متعارف را صادر می‌کند. هم‌اکنون صنایع نظامی در دنیا در خدمت اقتصاد کشورها هستند و بخشی از GDP برخی از کشورهای بزرگ از همان فروش تسلیحات نظامی تأمین می‌شود.

آمریکایی‌ها با پروژه ایران‌هراسی که در منطقه به راه انداخته، از فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عربی ارقام نجومی به دست آوردند، کارخانه‌های اسلحه‌سازی غربی‌ها با دلارهای عربی می‌چرخد، بنابراین مانور یا رزمایش بخشی از مأموریت‌های طبیعی نیروهای مسلح است و قواعد و قوانینی دارد. در رزمایش، نیروهای نظامی آمادگی خود را بررسی و دستاوردهای جدید به‌ویژه در حوزه سخت‌افزاری رونمایی می‌کنند./ انان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر