کد خبر: 121177
A

عضو جامعه روحانیت مبارز: خودی‌های کم‌فهم و افراد مسئله‌دار مانع شایسته سالاری در دولت شدند/ بازار کاملا رها شده و قیمت‌ها هر روز بالا می رود

عضو جامعه روحانیت مبارز با انتقاد از انتصابات فامیلی در دولت و بی توجهی به مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی در کشور گفت: به دلیل عدم شایسته‌سالاری و قرار نگرفتن هر شخص در جایگاه خود مبتلا به بیماری فرافکنی شده‌ایم و بنابه اغراض سیاسی تقصیرها را گردن این و آن می‌اندازیم. وی تصریح کرد: لذا به جای اینکه از علت شروع کنیم و آن را از بین ببریم به سراغ معلول رفته‌ایم. علت اصلی مشکلات شدید اقتصادی وضعیت تولید، سرمایه‌گذاری و نظارت نامطلوب است.

 عضو جامعه روحانیت مبارز: خودی‌های کم‌فهم و افراد مسئله‌دار مانع شایسته سالاری در دولت شدند/ بازار کاملا رها  شده و قیمت‌ها هر روز بالا می رود

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، درباره انتصابات فامیلی و خویشاوندی و انتقادات وارده بر این موضوع گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گرفتار جنگ تحمیلی، درگیری‌های داخلی، ترورها و اختلافات شدیم و از اصل ارزشمداری و شایسته‌سالاری تا حدی غفلت کردیم و از آن فاصله گرفتیم و این مشکل مربوط به این دولت و آن دولت نیست؛ در طول این ۴۳ سال وجود داشته است.

وی درباره عاملان این مسئله گفت: در این باره دشمنان، خودی‌های کم‌فهم و افراد مسئله‌دار با اصل انقلاب مشکل‌آفرینی و مانع‌تراشی کردند و با شایعه‌سازی علیه شایستگان باعث شدند که این افراد یا وارد میدان نشوند یا اینکه شایسته‌سالاری به عنوان یک اصل و ارزش نهادینه نشود.

اکرمی اظهار کرد: در اسلام محمدی آنچه اصل و ارزش برای انتخاب افراد است، علم، اخلاق، توانمندی، امین بودن، مردم‌داری و شایستگی است و در هر کسی، اعم از افراد شناخته‌شده یا شناخته‌نشده، که این ارزش‌ها وجود داشته باشد، این فرد شایسته داشتن سمت‌های مدیریتی است. لذا قوم و خویشی و غریبه بودن ملاک نیست.

ابتلا به بیماری فرافکنی در اثر عدم شایسته‌سالاری 

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به وجود مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی در کشور گفت: به دلیل عدم شایسته‌سالاری و قرار نگرفتن هر شخص در جایگاه خود مبتلا به بیماری فرافکنی شده‌ایم و بنابه اغراض سیاسی تقصیرها را گردن این و آن می‌اندازیم.

وی تصریح کرد: لذا به جای اینکه از علت شروع کنیم و آن را از بین ببریم به سراغ معلول رفته‌ایم. علت اصلی مشکلات شدید اقتصادی وضعیت تولید، سرمایه‌گذاری و نظارت نامطلوب است. متأسفانه نظام تشویق و تنبیه درستی نداریم و تولید داخلی را رشد دهیم اما به جای آن به سراغ معلول که همان واردات است رفته‌ایم؛ در واقع با معلول مبارزه می‌کنیم نه علت.

ارزش‌های افراد را بررسی کنیم نه نسبت‌ها را

اکرمی اظهار کرد: اگر بپذیریم علم، تخصص، عقلانیت، نخبگی و روحیه خدمتگزاری اصل است خود به خود این مسئله که افراد چه نسبت فامیلی با مسئولان دارند از بین می‌رود. در واقع باید ارزش‌ها و شایستگی‌های فرد مورد بررسی قرار گیرد نه نسبت داشتن یا نداشتن او با مسئولان.

وی یادآور شد: اگر آن فرد دارای تخصص مرتبط با حوزه مدیریت، سابقه و تجربه مطلوب، اخلاق‌مداری و احترام به مردم است، باید از چنین فردی فارغ از آنکه کیست و با چه کسانی قوم و خویش است استفاده کرد.

اکرمی بیان کرد: امروز بازار کاملا رها شده و قیمت‌ها هر روز بالا می‌رود و نظارت مناسبی نیست و از طرفی قاچاق هم وجود دارد و چون به سراغ حل مسئله نمی‌رویم به سمت مسائل حاشیه‌ای می‌رویم. ما یک رئیس‌جمهور و بیست وزیر و ۲۹۰ نماینده بیشتر نمی‌خواهیم و اینکه بگردیم ببینیم چه کسی فامیل کدام مسئول است بیشتر از روی بهانه‌جویی است.

رجوع به اصول عقلانی و ارزش‌ها در انتصابات

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: این مسئله مربوط به امروز نیست اما در زمان جنگ کمرنگ بود، در دوره سازندگی قدری بیشتر شد و در دوره‌های بعدی هم رشد کرده است. راهکار این است که هر انتصابی براساس شایسته‌سالاری انجام گیرد و ببینیم فرد معرفی‌ شده مهارت، کارآمدی، تخصص و تعهد لازم را دارد یا نه.

وی در پایان ابراز کرد: رسول اکرم(ص) وقتی جوانی را می‌دید سؤال می‌کرد این جوان مهارت و توانایی خاصی دارد یا نه و اگر می‌گفتند نه، می‌فرمود این جوان از چشم من افتاد. لذا باید به این اصول عقلانی و ارزشی برگردیم تا بهانه‌جویی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها کاهش پیدا کند.               

منبع: ایکنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر