کد خبر: 121215
A

معاون اول رئیسی: فتنه ۸۸ را مردم حل کردند نه دستگاه‌های نظامی و سپاه/ با کسری بودجه جدی مواجه هستیم اما بودجه سال آینده را بدون کسری می بندیم/ ارز ترجیحی برای کشور ضرر دارد

محمد مخبر با بیان اینکه ارز ترجیحی را به حال کشور مفید نمی‌دانم، گفت: بخش عمده مجوزی که مجلس برای سال ۱۴۰۰ روی ارز ترجیحی اختصاص داده بود، وقتی که دولت جدید شروع به کار کرد این بودجه‌ها مصرف شده بود.

معاون اول رئیسی: فتنه ۸۸  را مردم حل کردند نه دستگاه‌های نظامی و سپاه/  با کسری بودجه جدی مواجه هستیم اما بودجه سال آینده را بدون کسری می بندیم/  ارز ترجیحی برای کشور ضرر دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد مخبر روز یکشنبه در آیین افتتاحیه ۲۵۵۰ پروژه محرومیت زدایی سازمان بسیج مستضعفین و آغاز عملیات اجرایی احداث ۴۰ هزار مسکن مددجویی که در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، ‌ گفت: ما هیچ وقت مشکلات را با دستگاه‌های رسمی نظامی و سپاهی کشور حل نکرده‌ایم و اصلاً کار به آنجا نکشیده است. به دلیل مردمی بودن نظام، خود مردم مشکلات را حل کردند. فتنه ۸۸ و جریان‌های بعدی را مردم حل کردند و کسی که توانست معضلات را مدیریت کند، خود مردم بودند.

وی با بیان اینکه اشتباه کردیم که اقتصاد را به دست مردم ندادیم، گفت: ما سیاست را دست مردم دادیم و ۴۰ سال نظام سلطه می‌خواهد این نظام سیاسی از بین ببرد اما نتوانسته است. دشمن حتی نتوانست به این نظام آسیب برساند.

مخبر یادآور شد: در مسائل نظامی و بین‌المللی هم امروز کشور از چنان قدرتی برخوردار است که هیچ قدرتی در دنیا و منطقه بدون نظر جمهوری اسلامی نمی‌تواند تصمیم بگیرد و امروز جمهوری اسلامی حرف اول را در منطقه می‌زند.

 معاون اول رییس جمهوری افزود: جمهوری اسلامی که تا قبل از پیروزی انقلاب اصلاً در موازنه بین المللی منطقه به حساب نمی آمد مگر به عنوان یک مامور، امروز بدون او تصمیمی در منطقه گرفته نمی‌شود. ایران وقتی به عنوان مامور می‌خواست حضور پیدا کند موضوعیت پیدا می‌کرد مثلا هواپیمایش را در اختیار آمریکا قرار می‌داد تا ویتنام را بمباران کند و آن نیابتی بود و حضور قدرتمندی نداشت اما امروز وضعیت دیگری داریم.

مخبر با بیان اینکه در اقتصاد کار را به دست مردم نسپردیم و گرفتار شدیم، گفت: یکی از عوامل انتقال دهنده وضعیت موجود به دست مردم، بسیج است بسیج واسطه امین، قدرتمند، خلاق و مدیری است که می‌تواند این انتقال را به خوبی انجام دهد و دولت به این دلیل مصمم است از همه ظرفیت های بسیج استفاده کند. دولت مصمم است که از همه ظرفیت های بسیج استفاده کند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در همه مشکلاتی که الان با آن مواجه هستیم دولت مصمم است ظرفیت بسیج حداکثر استفاده را داشته باشد.چون نماد مردم بسیج است. بسیجی قشر خاصی و جریان خاصی نیست هیچ مشخصه خاص خارج از مردمی بودن ندارد. بسیج یک مکتب الهی است که تمام شئونات افراد را در برمی‌گیرد.

مخبر اضافه کرد: حضور من در زلزله هرمزگان بازتابی پیدا کرد که مثلا فوری آمده است. من در همه اتفاقاتی که در کشور افتاده، معمولاً جزو افرادی بودم که در مسئولیت قبلی هم حضور اولیه‌ای داشتم. اما خدا را شاهد می‌گیرم هیچ جا حضور پیدا نکردم مگر اینکه تنها دادرس مردمی که گرفتار مصیبت و حادثه شده بودند بچه‌های بسیج بودند.

بسیج در هر اتفاقی پیشگام بوده است

 وی ادامه داد: در سیل، در زلزله‌ها در محرومیت‌زدایی ما جزو دستگاه‌های بودیم که در این بخش نسبتاً فعال بودیم ولی هیچ جا جلوتر از بسیج نبودیم و جلوتر از بسیج حضور پیدا نکردیم. در هر بحرانی، اعم از بحران آب یا بحرانی که در مسائل دیگر ایجاد شده بود، بسیج اولین افراد و جریانی بود که حضور پیدا می‌کرد.

 معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: امروز کشور با مشکلات متفاوت و مختلفی مواجه است. خوشبختانه خداوند نعمت‌هایی را به نظام جمهوری اسلامی عطا کرده است.  مشکلاتی که در جمهوری اسلامی هست، نسبت به راه‌حل‌هایی که خداوند به ودیعه گذاشته، اصلاً قابل قیاس نیست.

مخبر اظهار کرد: ما مشکل بیکاری، تورم و گرانی داریم ولی واقعاً نعمت‌هایی که خداوند در این کشور قرار داده و هر کدام می‌تواند یکجا این مسائل را حل کند.

وی تصریح کرد: ما در معضلاتی که به مردم رجوع کردیم موفق بودیم هرجا گرفتاری در کشور وجود داشته و نظام و حکومت و دولت به مردم مراجعه کرده و آنجا موفق شده است.

 با کسری بودجه جدی مواجه هستیم

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه، گرانی زمینه ها و پیش فرض هایی دارد که بدین شکل شده است، گفت: با یک کسری بودجه جدی و محدودیت‌های درآمدی مواجه هستیم و چیزی که تحویل گرفتیم تورم بالایی بود.

مخبر با بیان اینکه ارز ترجیحی را مفید به حال کشور نمی‌دانم گفت: ارز ترجیحی بالاخره جزو ابزارهایی بود که فنر قیمت‌ها را در این چند سال متراکم نگه داشته است.  متاسفانه بخش عمده مجوزی که مجلس برای سال ۱۴۰۰ روی ارز ترجیحی اختصاص داده بود، وقتی که دولت جدید شروع به کار کرد این بودجه‌ها هزینه شده بود در نتیجه با مشکلات متفاوتی مواجه بودیم.

 وی خاطرنشان کرد: تدابیر خوبی شکل گرفته است ولی قطعاً زمانبر است.

 سه سیاست دولت برای تامین کالای اساسی مردم

 معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تشریح سیاستهای دولت در زمینه تامین کالای اساسی مردم گفت: دولت در این زمینه سه سیاست را دنبال می‌کند،  اول اینکه اجازه ندهیم فراوانی جنس دچار اخلال و اختلال شود.

وی افزود: دومین هدف ما ثبات قیمت‌ها است و این را تدبیر می‌کنیم که اتفاق بیفتد و سومین هدف هم ارزانی اقلام است.

معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: به نظر من دو سیاست اول و دوم در حال اتفاق افتادن است؛ ما در بحث فراوانی اجناس مشکلی نداریم و این بخش به نقطه اطمینانی رسیده است. در تمام کشور که بگردید کمبودی در مغازه‌ها وجود ندارد. اما گرانی وجود دارد که روی آن هم تدبیر و برنامه‌ریزی می‌کنیم که البته این به ابعاد و جاهای مختلف بستگی دارد که بخشی از آن زمان بر است.

مخبر یادآورشد: عوامل مسبب گرانی یعنی تورم و کسری بودجه در بودجه ۱۴۰۱ خوب در نظر گرفته شده است و آثارش را مردم خواهند دید.

وی گفت: سازمان برنامه بودجه مصمم است بودجه ۱۴۰۱ را بدون کسری ببندد که این خود قدم بزرگی است و مردم نتیجه سیاست‌های ضد تورمی دولت را در آینده خواهند دید.

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر