کد خبر: 121284
A

چرا فرمانده مستشاران از سوریه رفت؟/ العربیه: غفاری اخراج شد/ خبرگزاری نزدیک به سپاه: ماموریت او پایان یافته بود

رسانه های عربی ادعا کرده بودند که سردار جواد غفاری فرمانده نیروهای مستشاری سپاه پاسداران و جبهه مقاومت در سوریه به دنبال خواست روس ها و فشار آنها و برخی کشورهای منطقه، از این کشور خارج شده است. سردار غفاری از ۹۴ تاکنون فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه بوده است پیش از او سردار شهید همدانی و سردار اسدی این مسئولیت را برعهده داشتند.

چرا فرمانده مستشاران از سوریه رفت؟/ العربیه: غفاری اخراج شد/ خبرگزاری نزدیک به سپاه: ماموریت او پایان یافته بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رسانه های عربی ادعا کرده بودند که سردار جواد غفاری فرمانده نیروهای مستشاری  سپاه پاسداران و جبهه مقاومت در سوریه به دنبال خواست روس ها و فشار آنها و برخی کشورهای منطقه، از این کشور خارج شده است. 

ادعای العربیه

به عنوان مثال العربیه ادعا کرده است« تغییرات تنها به اخراج غفاری محدود نبوده و شامل تغییر و اخراج حدود 20 افسر امنیتی وابسته به سپاه در مراکز حساسی چون فرودگاه نظامی تی-4 و مراکز امنیتی شهر تدمر، الرقه و قامشلی نیز خواهد شد.

این تغییرات شامل کنارگذاشته شدن اردشیر ریزان، مسئول امنیتی در فرودگاه تیفور، حاج دهقان، فرمانده نیروهای مستقر در حمص شرقی و ابوصلاح العتیق، فرمانده نیروهای ایرانی در شهر تدمر و مسئول هدایت و رهبری نیروهای تازه وارد به شرق حمص نیز بوده است.»

این رسانه عربی همچنین مدعی شد؛ «تغییرات گسترده و جایگزینی فرماندهان سپاه در سوریه همزمان با نشست مستشاران ایرانی با افسران روسی در فرودگاه تی-4 واقع در شرق حمص با هدف کاهش حملات اسرائیل به مواضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این فرودگاه صورت گرفت.

به گزارش منابع خبری، فرمانده ارشد سپاه در نشست با روس‌ها، از آنها خواست تا در برخی از مراکز نظامی تحت کنترل ایران مانند فرودگاه تی-4 حضور داشته باشند تا مانع حملات اسرائیل به نیروهای ایرانی شوند.

اما افسران روسی این موضوع را نپذیرفته و به غفاری یادآور شدند که تنها راه جلوگیری از حملات سنگین و مکرر اسرائیل، خروج نیروهای ایرانی از فرودگاه تی-4 و سپردن کامل آن به دست روس‌ها است.»

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ سردار غفاری از ۹۴ تاکنون فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه بوده است پیش از او سردار شهید همدانی و سردار اسدی این مسئولیت را برعهده داشتند.

ادعای تسنیم 

سردار سید جواد غفاری سومین فرمانده نیروهای ایرانی در سوریه از آغاز بحران در این کشور بود که ابتدا به‌عنوان یکی از فرماندهان قرارگاه دمشق کار خود را شروع کرد و سپس فرماندهی قرارگاه حلب را به‌عهده گرفت و طی سال‌ های اخیر نیز فرمانده اصلی نیروهای مستشاری ایرانی و هم‌پیمانان ایران مثل حزب‌الله و فاطمیون در سوریه بود.

تودیع سردار غفاری پس از ۶ سال تصدی این مسئولیت، در یک ماه گذشته و همزمانی آن با برخی تحولات در سوریه، تحلیل‌های متعددی را در پی داشت و برخی رسانه‌های خارجی این‌طور تحلیل کردند که این تغییر با اجبار از سوی دولت سوریه و ازجمله دستاوردهای سفر اخیر وزیر امور خارجه امارات به دمشق بوده است.

 چند روز بعد سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای العربیه را تکذیب کرد؛ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «

 «فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه در پایان دوره فعالیت موفق خود در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع این کشور قرار گرفت و ازسوی وزیر دفاع سوریه مدال دریافت کرد.»

 در بهمن‌ماه ۹۴ و بعدامروز مسعود اسداللهی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران توضیحات بیشتری درباره دلیل خروج سردار غفاری از سوریه داده است. 

اسداللهی گفت: «پس از آزادسازی نبل و الزهرا، مأموریت آقای ابواحمد هم به اتمام رسید و مأموریت آقای غفاری شروع شد. ایشان فرمانده گروه مستشاری شدند. ایشان از اواخر ۹۴ فرمانده بود و بیش از آن دو برادر مأموریتش ادامه پیدا کرد و قرار بود اوایل سال ۹۹ مأموریتش تمام شود.»

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر