کد خبر: 121312
A
ادعای عجیب دیپلمات پیشین:

آصفی: تاب آوری کشور باید زیاد شود تا تحریم‌ها بی‌اثر شود

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: این دولت بی اثر کردن تحریم‌ها از طریق ساز و کارهای داخلی را دنبال می‌کند. بر این اساس، تاب آوری کشور باید زیاد شود و قدرت اقتصادی کشور به لحاظ امکاناتی که خلق می‌شود باید به گونه ای باشد که تحریم‌ها عملا بی‌اثر شود.

آصفی: تاب آوری کشور باید زیاد شود تا تحریم‌ها بی‌اثر شود

به گزارش دیده بان ایران؛ حمیدرضا آصفی رویکرد دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای را منطقی و عاقلانه توصیف کرد و گفت: این دولت بی اثر کردن تحریم‌ها از طریق ساز و کارهای داخلی را دنبال می‌کند. بر این اساس، تاب آوری کشور باید زیاد شود و قدرت اقتصادی کشور به لحاظ امکاناتی که خلق می‌شود باید به گونه ای باشد که تحریم‌ها عملا بی‌اثر شود.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه تحقق این موضوع زمان‌بر است و یک‌شبه اتفاق نمی افتد، افزود: برای افزایش اقتدار اقتصادی کشور باید سازوکارهای لازم ایجاد، ابزارها در اختیار گرفته شده، قدرت تولید بالا رفته و روابط با همسایگان و کشورهای منطقه تقویت شود.

آصفی، تجربیات جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته و به ویژه در یک دهه اخیر و از زمان امضای برجام را یادآور شد و گفت: تجربه انباشته جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی، درست بودن رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر اهمیت بی‌اثر کردن تحریم‌ها در داخل و وابسته نکردن اقتصاد کشور به خارج را اثبات می‌کند.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار اعلام کرد که ما به تعهد دولت قبل احترام قائل هستیم و آن را عملیاتی می‌کنیم و اینجا تفاوت بین دولت‌های ایران و آمریکا روشن می‌شود. دولت سیزدهم به تعهدات دولت‌های گذشته پایبند بود ولی روسای جمهوری آمریکا به تعهدات دولت‌های قبل پایبند نبودند.

این دیپلمات سابق، ماههای گذشته را فرصتی برای تیم جدید دیپلماسی و سیاست خارجی کشور دانست تا تحولات گذشته را مرور کنند و افزود: چشم انداز مذاکرات به نحوه عملکرد آمریکایی‌ها بر می‌گردد. آمریکایی‌ها چندلایه حرکت می‌کنند یعنی ضمن اینکه تاکید می‌کنند که می‌خواهند به برجام برگردند تا به تعهدات خودشان ‌عمل کنند همزمان تحریم‌های جدیدی را هم وضع می‌کنند.

اقدامات آژانس یکی از لایه‌های سناریوی ضدایرانی آمریکاست

آصفی، وضع تحریم در عین تاکید بر مذاکره از سوی آمریکایی‌ها را نشانه بی‌صداقتی آنها دانست و افزود: این رویکرد موجب می‌شود که تیم جدید مذاکره کننده ایرانی رویکرد محتاطانه‌تری در قبال وعده‌های آمریکا اتخاذ کند و بدبینی را در طرف ایرانی تقویت می‌کند.

سفیر پیشین ایران در امارات متحده عربی، آلمان و فرانسه با بیان اینکه اروپا از ابتدا در برجام نماند بلکه کنار برجام ماند، افزود: اروپا از برجام بیرون نرفت اما ضمن حضور در برجام به تعهداتش در قبال ایران عمل نکرد. شاید اروپا منتظر چراغ سبز آمریکا بود. به هر حال، رویکرد اروپایی‌ها حاکی از دنباله‌روی آنها از آمریکا بود و همین موضوع باعث می‌شود که ایران درباره پذیرش وعده‌های اروپایی ها هم محتاط باشد.

آصفی، تاکید آمریکا بر مذاکره با ایران در کنار گفت‌وگو با برخی کشورهای منطقه و فعال کردن آژانس بین المللی انرژی اتمی را لایه‌های مختلف سناریوی آمریکا درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران ارزیابی کرد و افزود: آمریکا از آژانس به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده می‌کند و تکاپوهای جدید این نهاد بین المللی در موضوع فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ناشی از همین موضوع است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تنها مساله آمریکا نیست، افزود: همانطور که بارها مقامات آمریکا اذعان کرده اند، آنها از موضوع هسته ای به عنوان سکویی برای موضوعات دیگر استفاده می‌کنند و هدف نهایی آنها محدود کردن توان دفاعی و موشکی ایران در کنار کاهش اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه است.

طرح توافق موقت می‌تواند فریب یا فرصت باشد

آصفی، مطرح شدن توافق موقت در برخی رسانه‌های آمریکا را یادآور شد و گفت: موضوع توافق موقت برای آزاد کردن بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران را در ازای توقف بعضی از فعالیت‌های کشورمان مطرح کرده اند. باید جزییات این توافق معلوم شود تا بتوان آنرا ارزیابی کرد. طرح توافق موقت هم می‌تواند مفید و هم فریب باشد.

وی افزود: تا جزییات طرح مطرح شده در رسانه‌های آمریکا تحت عنوان توافق موقت روشن نشود قضاوت درستی نمی‌توان درباره آن داشت. این طرح هم می‌تواند فرصتی باشد برای اینکه در یک فضای روشن تصمیم گرفت و هم می‌تواند یک تله رسانه‌ای باشد. آمریکایی‌ها هنوز به طور رسمی چیزی اعلام نکرده‌اند و تیم مذاکره کننده ایران بعد از دریافت جزییات درباره آن تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه زمان به نفع آمریکا نیست، گفت: زمان به نفع ایران است و اقدامات ضدایرانی آمریکا برای این کشور دستاوردی نداشته است. اکنون جمهوری اسلامی نه تنها در حوزه هسته ای پیشرفت‌های خوبی داشته، در منطقه قوی‌تر شده و توان دفاعی آن نیز بیش از گذشته است. واشنگتن در همه عرصه‌های مقابله با تهران شکست خورده و درخواست کاخ سفید برای مذاکره با جمهوری اسلامی از سر استیصال است.

وی، توافقی که تامین کننده منافع ملی ایران باشد را توافق خوب ارزیابی کرد و گفت: توافق خوب هر زمان به دست بیاید مطلوب است. ایران نه به مذاکرات فرسایشی تن می دهد و نه برای اتمام سریع مذاکرات عجله دارد.

توافق هدف نیست بلکه هدف تحقق منافع ملی است

آصفی خاطرنشان کرد: تیم جدید مذاکرات هسته ای ایران یک موضوع را برای طرف آمریکایی و اروپایی روشن کرده و آن این است که ما به هر قیمت حاضر نیستیم توافق کنیم. برای دولت سیزدهم، توافق هدف نیست بلکه هدف تحقق منافع ملی است.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل افزود: اگر منافع ملی ایران در مذاکرات تامین شود، توافق قابل دستیابی است وگرنه این وضعیت ادامه پیدا می کند. در این چارچوب، باید با چینی‌ها و روس‌ها در ارتباط نزدیک باشیم و با آنها گفت‌وگو کنیم.

وی گفت: باید دید روز ۸ آذر، آیا آمریکایی‌ها با صداقت وارد مذاکره می شوند یا باز می‌خواهند با استفاده از چماق و هویج و تهدید و تشویق، سیاست‌های خودشان را دنبال کنند. جمهوری اسلامی تاکنون مسیر خوبی را طی کرده و زمان به نفع ماست و آمریکایی‌ها مستاصل هستند و همه‌چیز را در عرصه دیپلماسی از دست داده‌اند و موفقیت مذاکرات در گرو صداقت یا بی‌صداقتی آنهاست.

بیانیه آمریکا و تروئیکا یک زیاده‌خواهی بی‌اساس بود

آصفی، بیانیه ضدایرانی آمریکا، تروییکای اروپایی و برخی کشورهای عربی را «زیاده‌خواهی بی اساس» عنوان کرد و افزود: دخالت‌های آمریکا عامل مشکلات منطقه است و این کشور در جایگاهی نیست که در مورد مسائل منطقه ما صحبت کند. واشنگتن همواره عامل واگرایی در منطقه بوده است زیرا در صورت ایجاد دوستی بین کشورهای منطقه، دیگر توجیهی برای حضور در منطقه و فروش میلیاردی سلاح را ندارد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه، پیشینیه مذاکرات ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس در طول بیش از چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: طرح گفت و گوهای امنیت منطقه‌ای و  طرح صلح هرمز از جمله طرح هایی بودند که تهران برای بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس پیگیری کرد. ما از ابتدای انقلاب تاکنون در دولت‌های مختلف این ترتیبات امنیت منطقه‌ای را پیگیری کردیم اما متاسفانه بعضی از کشورهای منطقه که تداوم حکمرانی خود را در حمایت بیگانه می‌بینند دنباله رو سیاست‌های کاخ سفید بودند.

وی در مورد اظهارات دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر حضور در مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۴ نیز گفت: ما ۴۰ سال پیش به شورای همکاری خلیج فارس پیشنهاد همکاری‌های منطقه ای و ترتیبات منطقه‌ای را دادیم و روی آن اصرار داشتیم و هنوز هم اصرار داریم. کشورهای منطقه می‌توانند با همدیگر گفت‌وگو کنند ولی این گفت‌وگوها هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد. موضوع هسته‌ای هم بین ایران و ۱+۵ است و نباید با مسائل منطقه ای ادغام شود.

ایران تحت فشار توافقی را امضا نمی‌کند

آصفی تصریح کرد: مذاکره وقتی باید به نتیجه برسد که منافع ما تأمین شده باشد و اگر زودتر به نتیجه رسید چه بهتر و اگر به نتیجه نرسید باید صبر کرد تا به نتیجه برسد. اینطور نیست که ایران تحت فشار چیزی را که منافع جمهوری اسلامی را تامین نمی کند امضا کند. شاید اشکالی که به دولت قبل وارد باشد این است که ما برای امضای مذاکرات تعجیل کردیم.

سفیر پیشین ایران در امارات متحده عربی، آلمان و فرانسه درباره تحرکات رژیم صهیونیستی نیز گفت: اسراییل یک کشور آشوب طلب است و فقط در پرتو آشوب و فتنه می تواند ادامه حیات دهد. اسرائیل متوجه شده که اقتدار منطقه ای ایران روز به روز بیشتر می‌شود و هر کاری می‌کند که بین ایران و کشورهای منطقه شکاف ایجاد کند. ایران نباید نگران تحرکات اسراییل باشد زیرا تحریکات ضدایرانی اسرائیل سابقه ای چهل ساله دارد و به جایی نمی رسد و این رژیم حداکثر بتواند موجودیت خودش را تا مدت زمان محدود دیگری حفظ کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر