کد خبر: 121318
A

ذوالنور: پای میز مذاکره می‌رویم، چون طلبکار هستیم / کیهان: پس از شهادت سردار سلیمانی هرکس از مذاکره حرف بزند خائن است و باید مجازات شود

حجت الاسلام ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران و ۴+۱در وین گفته است: اگر کسانی اتهام بزنند که جمهوری اسلامی برای احیای برجام اراده ای ندارد این اتهام واهی و ظالمانه است. اراده ما احیای برجام است.»

ذوالنور: پای میز مذاکره می‌رویم، چون طلبکار هستیم / کیهان: پس از شهادت سردار سلیمانی هرکس از مذاکره حرف بزند خائن است و باید مجازات شود

به گزارش دیده بان ایران؛ اصولگرایان حالا و در زمان نشستن بر صندلی قدرت برجامی را که «خسارت محض» بود و «مذاکره» که «خیانت» محض بود را در دستور کار دارند. طبیعی است که اصلاح طلبان از آنجا که همواره خیرجمعی و منافع ملی را در اولویت تصمیم گیری خود قرار می دهند، نه تنها مخالفتی بامذاکره ندارند بلکه کمک می کنند تا مناقشات بین المللی ایران از طریق مذاکره حل شود تا جنگ.

اما در عین حال باید تناقض های رفتاری اصولگرایان را در بیرون و درون دولت نشان داد همچنان که بازخوانی مواضع اصلاح طلبان می تواند نشان دهند که کدام جریان سیاسی با صداقت خیرخواه کشور و مردم است. از همین رو به بهانه اظهارات حجت اسلام ذوالنور نگاهی کنیم به مواضع هر دو طرف درباره مذاکره با آمریکا درست پس از شهادت سردار سلیمانی.

حجت الاسلام ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران و ۴+۱در وین گفته است: اگر کسانی اتهام بزنند که جمهوری اسلامی برای احیای برجام اراده ای ندارد این اتهام واهی و ظالمانه است. اراده ما احیای برجام است.» ذوالنور حتی پا را فراتر گذاشته و می گوید حتی به این دلیل که «نگویند ما اهل مذاکره نیستیم پای میز مذاکره میرویم» این ادعا یعنی حتی رفع تحریم ها هم برایشان مهم نیست و صرفا برداشتن یک اتهام را مبنای شروع مذاکره می دانند. اما دقیقا دو سال قبل در زمستان سال ۹۸ اصلاح طلبان چه می گفتند و اصولگرایان چه اعتقادی در مورد مذاکره داشتند؟

بهمن ۹۸ و یک ماه بعد از ترور سردار سلیمانی ظریف در گفت وگو با اشپیگل گفته بود که ایران و آمریکا همچنان می توانند مذاکره کنند. آن زمان آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشته بود: «در شرایط فعلی کشور منافع ملی و موج مخالفت‌ها با ایران ایجاب می‌کند که از همه ظرفیت‌های دیپلماسی برای مقابله با این تهدیدها استفاده شود».

آذر منصوری در ادامه نوشت:«از قضا یا مخالفان ظریف خود را به تغافل می‌زنند یا دانسته اینچنین با او مخالفت می‌کنند. درصورتی که آنها بیشتر از این واقعیت آگاه هستند که طبیعتا دیپلماسی در سطح مجامع بین‌المللی و هر نوع مراوده و گفت‌وگویی بدون اذن رهبری امکان‌پذیر نیست و مجموعه تعاملاتی که در سطوح مختلف انجام می‌شود با هماهنگی رهبری است».

در مقابل اما سردار نقدی گفته بود: «متاسفانه برخی از گروه های سیاسی داخلی، همچنان حرف از مذاکره می زنند و این در حالی است که آمریکای جنایتکار، هرگز اهل عمل به هیچ عهدنامه بین المللی نیست.» به گفته او «ترور شهید قاسم سلیمانی یکی از نتایج مذاکره با آمریکا بود»

رائفی پور که شبکه مجازی اصولگرایان را هدایت می کند کسانی که بعد از شهادت سردار سلیمانی به دنبال مذاکره هستند را با عبارت «د…. سیاسی» مخاطب قرار داده بود.

به دنبال اعلام امکان مذاکره میان ایران و آمریکا ، سرشاخه های اصولگرایان در فضای رسانه ای گویندگان را «جاهل»، «خائن» خطاب می کردند و کیهان خواهان مجازات کسانی بود که از مذاکره دم می زنند.

علی نادری که امروز اداره خبرگزاری دولتی ایرنا را در اختیار دارد در رشته توئیتی نوشته بود: «وقتی دشمنی آمریکا را نمی بینی، خون بزرگ ریخته شده از حاج قاسم سلیمانی را به راحتی نادیده میگیری و هنوز چهلمش نرسیده، صحبت از گفت گو با قاتلینش می کنی، انتظار داری آمریکا حرمتی برای عزت نفس ملی ایران قائل بشود؟ این تحقیر کردن نتیجه تحقیرشدگی درونی امثال ظریف در مقابل آمریکاست.»

درحالی که اصلاح طلبان آن زمان مذاکره کردن را راه تامین منافع ملی می دانستند مشرق نیوز به نمایندگی از جریان ضدبرجامی نوشته بود: «اصلاح طلبان مدعی هستند که حتی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز نباید مانع مذاکره با آمریکا شود. این طیف مدعی است که منافع ملی از هر چیزی بالاتر است؛اما خانم منصوری و همقطاران وی به این سوال پاسخ نمی دهند که مذاکره با آمریکا چه نسبتی با منافع ملی دارد؟! دولت تروریست، غارتگر و سلطه گر آمریکا، در اقدامی رذیلانه، یکی از فرماندهان نظامی ایران را به شهادت رسانده است. حال سوال این است که آیا قاتلین سردار سلیمانی، صلاحیت مذاکره و توافق دارند؟!»آیا اصولگرایان برای سئوالی که آن روز مشرق نیوز از اصلاح طلبان می پرسید جوابی دارند؟

منبع: امتداد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر