کد خبر: 121335
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

ابراهیم نکو: سفرهای استانی رئیسی برای مردم نان و آب نمی‌شود/ دولت سیزدهم برنامه مشخصی برای حل مشکلات اقتصادی کشور ندارد

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس نهم به دیده بان ایران گفت: یکی دیگر از اقدامات جزئی و البته غیرضروری این دولت، سفرهای استانی است که به نظر بنده این سوال مطرح خواهد شد که آیا سفرهای استانی و واردات واکسن برای بهبودی وضع حاضر کفایت می‌کند؟! که جواب بنده «خیر» است این اقدامات مسکن‌های معمولی و موقتی هستند که در بلند مدت راه به جایی نمی‌برند.

ابراهیم نکو: سفرهای استانی رئیسی برای مردم نان و آب نمی‌شود/ دولت سیزدهم برنامه مشخصی برای حل مشکلات اقتصادی کشور ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ بیش از 100 روز از دولت ابراهیم رئیسی سپری شده است اما آن چیزی که این روزها مشاهده می‌شود افزایش لحظه ای اجناس باعث. دولتی که قرار بود که در طی 100 روز مشکلات اقتصادی کشور را بکاهد حالا حتی توان کنترل کردن شرایط برایش سخت شده است.

 

ابراهیم نکو، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در گفت وگو با خبرنگار دیده بان ایران درباره عملکرد دولت ابراهیم رئیسی به گفت وگو نشسته است که در ادامه می خوانیم.

 

*آقای ابراهیم‌نکو! عملکرد 100 روزه دولت ابراهیم رئیسی را به چه شکل تحلیل می‌کنید؟

 

 

با 100 روز نمی‌شود دولتی را سنجید و در ترازوی عدالت قرار داد که آیا با توجه به این 100 روز دولت  در آینده موفق عمل خواهد کرد یا خیر. 100 روز زمان زیادی نیست و ابتدای راه دولت است اما یک علمی وجود دارد که میتوان پیش‌بینی‌های جزئی در این خصوص کرد که اگر بدان توجه ویژه‌ای نشود چه بسا عملکردهای ضعیف دولت افزایش پیدا خواهد کرد. در بحث کرونا و تووزیع واکسن، دولت سیزدهم اقدامات قابل توجه و گسترده‌ای انجام داد؛ حتی اگر مبنا بر این باشد که خرید واکسن در دولت قبلی صورت گرفته باشد به هر حال آن‌که کار را تمام کرد دولت ابراهیم رئیسی بود. یکی دیگر از اقدامات جزئی و البته غیرضروری این دولت، سفرهای استانی است که به نظر بنده این سوال مطرح خواهد شد که آیا سفرهای استانی و واردات واکسن برای بهبودی وضع حاضر کفایت می‌کند؟! که جواب بنده «خیر» است این اقدامات مسکن‌های معمولی و موقتی هستند که در بلند مدت راه به جایی نمی‌برند. در بحث سفرهای استانی تصور خوشایندی که دولت از این اقدام دارد این است که دولت می‌خواهد به مردم این حس را القا کند که مردم برایش مهم است اما به اعتقاد بنده در ابعاد دیگر اقتصادی نه تنها اقدامات مشهود و قابل مقایسه‌ای را شاهد نیستیم بلکه نسبت به قبل از حضور دولت سیزدهم شاهد عمیق تر شدن شکاف های اقتصادی هستیم به طوری که شکاف طبقاتی به شدت گسترده‌تر شده ، قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته ، معیشت مردم تحت شعاع قرار گرفته و وضعیت بورس و ارز نگفته هم وضعیت‌اشهم مشهود است؛ بنابراین در شرایط خطرناکی قرار داریم.

 

*اما در این 100 روز حداقل می‌توانستند که بحران اقتصادی را به نوعی کنترل کنند، مردم انتظار کاهش قیمت ها را در کوتاه‌مدت نداشتند اما حداقل ترین خواسته آن‌ها تثبیت نسبی قیمت ها بود! ضمن این‌که وعده حل مشکلات در 100 روز اول دولت را خود آقای رئیسی بیان کرده بود.

 

من کاملا با شما موافقم. مردم با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی حداقل انتظارشان این بود که آرامش به حوزه های مختلف اقتصادی برگردد. در حال حاضر مردم همچنان منتظر بهبود شرایط هستند. این حرکت های ظاهری و سفرهای استانی و یا اقدامات شبیه به آن برای مردم نان و آب نمی شود. مردم می خواهند اقدامات دولت را در سفره‌های خود مشاهده کنند. من این نکته را هم بگویم آقای رئیسی و برخی از اعضای کابینه ایشان به دنبال انجام اقداماتی متفاوت از دولت های گذشته هستند که مردم رضایتمندی‌شان بیشتر حاصل شود اما هنوز این اقدامات صورت نگرفته که به نظرم این قضیه به تیم اقتصادی دولت برمی گردد که هنوز یک تیم مسنجم نیست. از طرفی حرف های واحدی از دهان کابینه دولت و اعضای او بیرون نمی‌آید و این نبود انسجام لازم به ضرر دولت تمام خواهد شد. هر چند انتظار می‌رفت با حضور افرادی که مدعی ریاست‌جمهوری و داشتن برنامه برای حل مشکلات مردم در کابینه دولت سیزدهم، کارآیی دولت چند برابر شود اما در حال حاضر ما چنین چیزی را مشاهده نکردیم.

 

*باتوجه به دیدگاه‌های متفاوت آقای مخبر، رضایی و میرکاظمی نسبت به حل مشکلات اقتصادی کشور؛ به نظر شما آیا چنین تیمی از پس حل مشکلات کشور را دارند؟

 

با این رویه بنده امیدوار نیستم؛ چون هنوز مدل قابل قبولی از سوی این تیم مشاهده نکردیم. بیشتر مطالبی که از سوی این تیم گفته می شود در قالب شعارهای متداول گذشته است که قابلیت اجرایی ندارد و یا از پشتوانه مالی مناسبی برخوردار نیست. به همین دلیل تیم فقط مدعی هستند و ما در جمع بندی آن چیزی که باید قبول واقع شود، شاهد نبوده و نیستیم. هر چند که ما با مشکلات دیگری هم از قبیل کسری بودجه، تورم بالا و افزایش جمعیت زیر خط فقر و تحریم‌ها رو به رو هستیم بنابراین همه این ها باعث شده است که دولت نتواند آنطور که دلش می‌خواهد برنامه‌هایش را اجرا کند یعنی این واقعیت را باید بپذیریم که شرایط امروز کشور چه درونی و چه بیرونی در نقطه‌ای قرار گرفته آن چیزی که دولت به دنبالش است، قابلیت عملیاتی شدن را ندارد.

 

*با عطف به اظهارات حسین کنعانی مقدم که اذعان داشتند که دولت باید از شعاردرمانی بگذرد و به مرحله عمل به وعده‌هایش برسد. به نظر شما آیا کابینه و دولت آقای رئیسی برنامه‌ای مشخص برای حل مشکلات اقتصادی دارند؟

 

حقیقتاً قسمتی از اظهارات دولت صرفا شعار است. مردم خیلی وقت است که از مرحله شعاردرمانی عبور کرده‌اند. انتظار امروز مردم عملیاتی شدن این وعده ها است. در ابتدا وعده‌ها و شعارهای آقای رئیسی از دید مردم عادی بسیار موردپسند بود و انتظار جامعه این بود که در ابتدای کار قسمتی از شعارها عملیاتی شود. به اعتقاد بنده دولت برنامه مشخصی برای حل مشکلات کشور ندارد چون برنامه باید پشتیبانی اجرایی و امکانات لازم را داشته باشد اما وقتی وعده‌ای داده شود و امکان اجرا شدن را نداشته باشد، این وعده‌ها تبدیل به «شعار» می‌شود. بنده برنامه‌ای در تیم اقتصادی دولت سیزدهم مشاهده نکردم و آقایان بیشتر کلی گویی می‌کنند و با جزئیات اشاره نمی‌شود. امیدوار هستیم دولت یک کالبدشکافی انجام دهد تا بتواند برای 100 روز آینده برنامه داشته باشد.

 

*باتوجه به 100 روز گذشته مجلس همواره همراه دولت سیزدهم بود به طوری که چیزی حدود 230 نماینده از آقای رئیسی تقاضا کردند که در انتخابات شرکت کند اما در حال حاضر ما مشاهده کردیم که به دو وزیر دولت سیزدهم یعنی وزیر کار و وزیر اقتصاد تذکراتی از جانب مجلس یازدهم داده شد، به نظر شما با توجه به این شرایط در آینده شاهد چالش میان روابط دولت و مجلس خواهیم بود؟

 

من اسم این تذکرات را چالش نمی‌گذارم. این تذکرات اسمش انتقادات سازنده است. چون چالش زمانی ایجاد می‌شود که یک انتقاد غیرمنصفانه‌ای صورت گیرد اما در حال حاضر مجلس و دولت همسو با یکدیگر هستند. دلیل این‌که عده زیادی از نمایندگان مجلس از آقای رئیسی خواستند که در انتخابات شرکت کند یکی دلسوزی‌های شخص آقای رئیسی نسبت به حل مشکلات و دیگری همسو بودن ایشان با مجلس انقلابی است. این دعوت صورت پذیرفت تا با یکدست شدن قوا مشکلات کشور قدری کاهش یابد اما این انتظار، انتظار مطلوب و درستی نبود. به نظر بنده باتوجه به شرایط حال حاضر نمایندگان مجبور هستند که به دولت تذکر دهند و امکان این‌که کار به استیضاح هم برسد وجود دارد. به هر حال دولت توانمندی خود را در آذرماه یعنی با تحویل لایحه بودجه 1401نشان خواهد داد، باید منتظر بمانیم ببینیم آیا دولت سیزدهم می‌تواند اعتماد مردم را بازسازی کند یا خیر.

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر