کد خبر: 121350
A

جلالی زاده: عامل اصلی بحران آب امروز، تبعیض در سال‌های گذشته است

نماینده مجلس ششم گفت: «بسیاری از مشکلات امروز همچون بیماری‌ها و آلودگی‌ها و... واکنش زمین است و لازم است رویکردمان را تغییر دهیم. وضع امروز نتیجه برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی است و لازم است دولت و مجموعه حاکمیت وارد شده نسبت‌به احقاق حق ملت اقدام کند.»

جلالی زاده: عامل اصلی بحران آب امروز، تبعیض در سال‌های گذشته است

به گزارش دیده بان ایران؛ در حالی که چندین و چند روز از تجمع کشاورزان اصفهانی در اعتراض به وضعیت زاینده‌رود می‌گذرد و طی روزهای گذشته جمعیت بزرگی از شهروندان اصفهانی نیز به کشاورزان معترض پیوستند، از روز گذشته جمعی از شهروندان استان چهارمحال و بختیاری نیز در اعتراض به طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای در این استان دست به تجمع در شهرکرد زدند.

این در شرایطی است که باتوجه به فرامنطقه‌ای بودن بحران‌های محیط‌زیستی و تاثیرگذاری بر مساحتی بزرگتر از محدوده مرزی استانی، همزمان نگرانی از بالاگرفتن اعتراض‌های مشابه در دیگر استان‌های همجوار این منطقه وجود دارد. 

نکته جالب توجه اما این است که یکی از نمایندگان استان‌های مرزی در مجلس ششم معتقد است که یکی از علل اساسی بروز شرایط نامساعد امروز، تبعیضی است که سال‌های سال روا داشتیم. جلال جلالی‌زاده که در این رابطه با «عصر ما» به گفت‌وگو نشسته، صحبتش را با ضرب‌المثل قدیمی «خشت اول چون نهد معمار کج / تا ثریا می‌رود دیوار کج» شروع کرده و می‌گوید: «اصولاً عدم توجه به شرایط محیط‌زیستی که از رژیم گذشته تا به امروز گریبان‌گیرمان بوده و هست، از عوامل اساسی این دست مشکلات است. با این همه طی دهه‌‌های اخیر، به‌دلیل آن‌که مسئولان رده‌بالا از شهرهایی همچون اصفهان، یزد، کرمان و برخی از این شهرها بودند، توسعه نامتوازن در برخی مناطق رقم خورده است.»

او با بیان این‌که «اگر برنامه جامع و کاملی برای توسعه کشور داشتیم و در هر منطقه براساس شرایط اقلیمی نسبت‌به توسعه استان تلاش می‌کردیم، امروز دچار این مشکلات نبودیم»، می‌گوید: «توجه بیش از حد و بدون داشتن پشتوانه محیط‌زیستی به برخی استان‌ها، تنها به این خاطر که مدیران ارشد مملکت از آن استان بودند  درمقابل بی‌توجهی آشکار به منابع طبیعی در مناطق دیگر ازجمله استان‌های مرزی باعث شد طی سال‌ها صنایع در مناطقی فعال شوند که کم‌آب بودند و برخی مناطق پرآب به‌خاطر آن‌که مثلاً در بخش‌های مرزی بودند، مورد بی‌توجهی قرار گرفتند.»

او با تاکید بر لزوم توجه به آمایش سرزمینی و اتخاذ تصمیمی فراگیر و قاطع و آینده‌نگر از جانب دولت، ابراز امیدواری کرد که در ادامه شاهد تغییر این رویه نادرست باشیم. جلالی‌زاده با بیان این‌که به هر حال اکنون در میانه بحرانیم و چاره‌ای جز مواجهه با آن نداریم، گفت: «بسیاری از مشکلات امروز همچون بیماری‌ها و آلودگی‌ها و... واکنش زمین است و لازم است رویکردمان را تغییر دهیم. وضع امروز نتیجه برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی است و لازم است دولت و مجموعه حاکمیت وارد شده نسبت‌به احقاق حق ملت اقدام کند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر