کد خبر: 121357
A

نماینده مجلس: مذاکره بدون ارائه «تضمین»، جایزه دادن به آمریکاست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران، گفت: با توجه به رفتار قبلی آمریکایی‌ها، به نتیجه رسیدن مذاکرات بدون تضمین در واقع یک نوع دادن جایزه به طرف خطاکار است و این را کسی نمی‌پذیرد.

نماینده مجلس: مذاکره بدون ارائه «تضمین»، جایزه دادن به آمریکاست

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نزدیک شدن به زمان آغاز مذاکرات و اینکه تاخیر ایران در این مساله حتی در مواقعی اعتراض کشورهای دوست و نزدیک را در پی داشت، گفت: تصمیم‌گیری در مورد مذاکرات نشان می‌دهد که ما یک تداومی را در سیاست خارجی داریم و سیاست‌های اساسی تغییری نکرده است. لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تضمین، سه مساله اساسی ما در مذاکرات قبلی بوده و همچنان در مذاکرات آتی هم پیگیری خواهد شد.

وی افزود: اما به نتیجه رسیدن این مذاکرات بیش از اینکه مربوط به مواضع طرف ایرانی باشد، مربوط به آمادگی طرف غربی برای انعطاف است. طرف آمریکایی در مورد مذاکرات قبلی هم چند صد مورد از تحریم‌ها ذیل کادسا و تحریم‌های تسلیحاتی یا مراکزی که وابسته به نهادهای حساس ایران بودند هم حاضر به پذیرش لغو هیچکدام نشد و می‌خواستند این وضعیت را نگهدارند. در نتیجه بدون تغییر اساسی در این موارد، نباید به زودی انتظار داشت که مذاکرات به نتیجه برسد.

نماینده تهران همچنین تاکید کرد: خوش‌بینی به مذاکرات وقتی مبنا و پایه واقعی دارد که مبتنی بر تغییر مواضع طرف آمریکایی باشد.

عمویی همچنین درخصوص شرط مهم ایران در مساله مذاکرات برای آمریکا یعنی «تضمین عدم خروج» و اینکه گفته شد برای تضمین، برجام باید به تصویب کنگره آمریکا برسد، تصریح کرد: برای ایران مساله تضمین، یک موضوع اساسی است. به این جهت که طرف مقابل یک بار نشان داده که غیرقانونی از این توافق خارج شده و به همه ابزارهایی که وجود داشته از جمله قطعنامه شورای امنیت بی‌اعتنایی کرده و از آن خارج شده است، از این جهت حتی اگر کنگره آمریکا برای مثال امروز رأی بدهد معلوم نیست که یک روز دیگر نخواهد رأی خود را پس بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: در نتیجه با توجه به رفتار قبلی آمریکایی‌ها، به نتیجه رسیدن مذاکرات بدون این تضمین، در واقع یک نوع دادن جایزه به طرف خطاکار است و این را کسی نمی‌پذیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه بیان کرد: آمریکا در ماجرای برجام طرف خطاکار است و این مساله نه فقط برای ایران بلکه برای اروپایی‌ها هم ثابت شده است و به این مساله معتقد هستند که در نقض قطعنامه، از سوی آمریکا خطا صورت گرفته است.

عمویی گفت: در نتیجه ارائه تضمین و راضی کردن ایران یکی از وظایف طرف آمریکایی است برای اینکه مجوز ایران را برای بازگشت به ۵+۱ در مذاکرات برجام بگیرد، از نگاه ما بازگشت به توافق بدون تضمین می‌تواند یک زمینه برای تکرار رفتار قبلی آمریکایی‌ها باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر